ممکن است با افراد کمی ملاقات کرده باشید که می گویند هرگز از مرطوب کننده صورت استفاده نمی کنند و در عین حال به نظر می رسد پوستی درخشان دارند. پس اگر از کرم صورت استفاده نکنید، وضعیت صورتتان چگونه خواهد بود؟

کارشناسان می گویند مرطوب کننده برای هیدراته نگه داشتن پوست، به ویژه در فصل زمستان ضروری است، اگرچه برخی از انواع پوست ممکن است به هیدراتاسیون اضافی نیاز نداشته باشند.

دکتر کیمبرلی لی، جراح پلاستیک و ترمیمی صورت مستقر در شهر لس آنجلس، می گوید:

اگر پوست شما به طور طبیعی چرب است، ممکن است نیازی به استفاده مکرر از مرطوب کننده نداشته باشید، زیرا روغن های طبیعی روی صورت شما می تواند به حفظ آبرسانی کمک نماید.

ژنتیک همچنین می تواند نقش مهمی در تعیین چگونگی مدیریت پوست شما بدون رطوبت اضافی داشته باشد.

دکتر لی در این باره می گوید:

برخی از افراد پوست انعطاف پذیرتری دارند و در حفظ رطوبت طبیعی بهتر عمل می کنند و این نیز می تواند به به تاخیر انداختن علائم اولیه پیری کمک کند.

اما اگر پوست مختلط یا خشک دارید، مرطوب کردن پوست در ماه های سردتر اهمیت بیشتری پیدا می کند.

دکتر لی می گوید:

هوای سرد و خشک در زمستان، می تواند رطوبت طبیعی پوست شما را از بین ببرد و منجر به از دست دادن آب از طریق پوست شود و باعث کم آبی، خشکی، تحریک و پوسته پوسته شدن بیشتر پوست شود.

او گفت که گرمایش داخلی نیز می تواند اوضاع را بدتر کند زیرا رطوبت را کاهش می دهد. بسته به جایی که در آن زندگی می کنید، باد سرد و دمای یخ زدگی می توانند به سد محافظ طبیعی پوست آسیب برسانند و آن را بیشتر در معرض از دست دادن رطوبت و خشکی قرار دهند.

به گفته جاستین پارک، پزشک و متخصص پوست در شهر کالیفرنیا، استفاده از آب داغ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن یا آلاینده های محیطی و داشتن سابقه اگزما می تواند به خشکی پوست نیز کمک کند.

دکتر پارک می گوید:

برخی افراد ممکن است در ماه های سردتر زمستان نیاز به مرطوب کنندگی داشته باشند، اما در تابستان نه. سایر افراد ممکن است در تابستان زمانی که بیشتر شنا می کنند و پوستشان در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب کلردار استخر خشک تر می شود، نیاز به مرطوب سازی بیشتری داشته باشند.

مرطوب کننده های صورت اغلب دارای مزایایی فراتر از آبرسانی به پوست هستند، مانند خواص ضد پیری، محافظت در برابر آفتاب و تسکین ناراحتی ناشی از خشکی، خارش یا تحریک پوست.

انتخاب مرطوب کننده مناسب برای پوست

هنگام جستجوی بهترین مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست، دکتر پارک توصیه می کند از افزودنی هایی مانند عطرها، پارابن ها و الکل خودداری کنید. برخی از مرطوب کننده های حاوی این مواد ممکن است به جای آبرسانی، پوست شما را خشک کنند.

دکتر پارک می گوید:

اگر لوسیون دارای غلظت بالایی از الکل باشد، اگر قصد شما آبرسانی به پوست باشد، ممکن است بیشتر ضرر داشته باشد تا اینکه مفید واقع شود. اگر می خواهید کاملاً ایمن باشید، می توانید از یک ماده خالص مانند روغن نارگیل استفاده کنید. من استفاده از آن را کمی نامرتب می دانم، بنابراین ترجیح می دهم از چیزی استفاده کنم که بتوان آن را در فروشگاه خریداری کرد.

به گفته این متخصص پوست، مارک هایی مانند سراو، ستافیل، اوسرین، وانیکرم و آملاکتین به طور کلی بی خطر هستند. همچنین می توانید به دنبال محصولاتی باشید که دارای موادی مانند سرامید، گلیسیرین، اسید هیالورونیک و کره شیا هستند. او گفت که این برندها برای انتخاب پاک کننده بدن نیز انتخاب خوبی هستند، زیرا صابون های تند نیز می توانند منجر به خشکی شوند.

به گفته دکتر لی، هنگام خرید مرطوب کننده، نوع پوست خود را نیز در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، انواع پوست های چرب باید به دنبال چیزی سبک وزن باشند، مانند مرطوب کننده های مبتنی بر آب یا ژل. او استفاده از محصولات غیر کومدون زا را برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ شما توصیه می کند.

دکتر لی همچنین ذکر کرد که محافظت از آفتاب در طول ماه های زمستان نیز مهم است، زیرا اشعه ماوراء بنفش همچنان می تواند به پوست شما آسیب برساند حتی اگر آفتاب نباشد. می توانید مرطوب کننده هایی را پیدا کنید که حاوی SPF هستند، یا اگر به دنبال بلوک فیزیکی با SPF بالاتر هستید، از یک محصول جداگانه استفاده کنید.

دکتر لی در پایان سخنان خود می گوید:

البته، بهترین مرطوب کننده برای شما ممکن است بسته به نوع پوست، نیازها و ترجیحات شما، با بهترین مرطوب کننده برای فردی متفاوت باشد. اما اینها فاکتورهای اساسی هستند که باید هنگام انتخاب یک مرطوب کننده به خاطر بسپارید.