در دنیای امروز، فناوری بلاکچین تنها به ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین محدود نمی شود، بلکه به عنوان پایه و اساس بسیاری از صنایع دیگر مانند مراقبت های بهداشتی، سیستم های رای گیری مالی و غیره عمل می کند. یادگیری نحوه عملکرد فناوری بلاکچین به سواد دیجیتالی ما می افزاید و ما را برای درک این موضوع توانمند می کند. مطمئنا در آینده ای نه چندان دور فناوری بلاکچین بر دنیای دیجیتال تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

فناوری بلاکچین چیست؟

فناوری بلاکچین یک دفتر کل یا یک ابزار حسابداری است که برای هر کسی که در شبکه شرکت می کند قابل دسترسی است. هدف اصلی بلاکچین ثبت تراکنش ها است. برخلاف دفتر کل سنتی، در جایی که دسترسی به رکورد توزیع شده است، غیرمتمرکز است و توسط یک نهاد واحد اداره نمی شود. بر روی شبکه ای از رایانه ها یا گره ها عمل می کند و گره ها به طور جمعی در نگهداری دفتر کل شرکت می کنند. روش کار فناوری بلاکچین شفافیت و امنیت را تقویت می کند.

فناوری بلاکچین چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک شرکت کننده تراکنش را در بلاکچین آغاز می کند، بلاکچین داده های تراکنش را جمع آوری می کند و آن را در یک بلوک ادغام می کند. این بلوک به عنوان محفظه ای برای داده ها عمل می کند. هنگامی که یک بلوک برای پردازش آماده است، از طریق یک فرآیند رمزگذاری می گذرد. در طی این فرآیند، داده های موجود در بلوک به یک عدد هگزادسیمال منحصر به فرد تبدیل می شوند که به طور کلی به عنوان “هش” شناخته می شود. هنگامی که هش ایجاد می شود، در هدر بلوک زیر قرار می گیرد و در نهایت زنجیره ای از بلوک ها ساخته می شود. در این زنجیره، هر بلوک حاوی یک مرجع به بلوک قبلی از طریق هش است. این فرآیند امنیت و تغییر ناپذیری را افزایش می دهد و دستکاری در تاریخچه تراکنش را دشوار می کند.

تراکنش ها در شبکه های بلاکچین چگونه اجرا و تایید می شوند؟

فرآیند اجرا و تایید تراکنش با پلتفرم های بلاک چین متفاوت است، زیرا هر بلاکچین مکانیسم اجماع و فرآیند تایید تراکنش خود را دارد. با در نظر گرفتن بلاکچین بیت کوین، زمانی که تراکنش انجام می دهید، تراکنش را به یک استخر حافظه می فرستد که در آن به طور موقت ذخیره و در صف قرار می گیرد. سپس تراکنش توسط یک ماینر تایید شده و به یک بلوک جدید اضافه می شود. در نهایت، تراکنش ها با استفاده از یک الگوریتم رمزگذاری، رمزگذاری می شوند.

هنگامی که فرآیند رمزگذاری انجام شد، ماینرها سعی می کنند مسائل پیچیده ریاضی مانند پیدا کردن یک nonce را حل کنند. Nonce مخفف “تعداد یک بار استفاده شده” است. این کمک می کند تا پس از ترکیب با داده های دیگر، هش ایجاد شود. هش باید معیارهای خاصی را برآورده کند، در غیر این صورت ماینرها به تغییر nonce ادامه می دهند تا زمانی که هش را معتبر تلقی کنند.

پس از یافتن یک هش معتبر، بلوک بسته می شود و به ماینرها پاداش داده می شود و پس از اضافه شدن به چندین بلوک بعدی، تراکنش تایید شده در نظر گرفته می شود. در بیت کوین، فرآیند تأیید معمولاً یک ساعت طول می کشد، زیرا پنج بلوک اضافی باید تأیید شوند.

چرا مهم است؟

درک نحوه عملکرد فناوری بلاکچین و اهمیت آن در زمان فعلی بسیار مهم است، زیرا بسیاری از صنایع در حال تغییر به این فناوری هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، ماهیت همه کاره فناوری بلاک چین بسیار فراتر از ارزهای دیجیتال است. اکنون بلاکچین در حال ایجاد انقلاب در بخش هایی مانند املاک و مستغلات، مراقبت های بهداشتی، بانکداری و غیره است.

در مدیریت زنجیره تامین، فناوری بلاکچین ردیابی منشا و سفر محصولات را آسان کرده است، زیرا فرآیند در اینجا شفاف است. ذینفعان همچنین می توانند به داده های بلادرنگ دسترسی داشته باشند که به طور موثر به کاهش خطا و تقلب کمک می کند. همچنین، برای سیستم رای گیری، فناوری فرآیند را ایمن تر و شفاف تر کرده است. به همین ترتیب، در زمینه املاک و مستغلات، اکنون می توان سوابق را با امنیت بیشتری مدیریت کرد.

علاوه بر این، بلاک چین قراردادهای هوشمند را تسهیل می کند. قراردادهای هوشمند قراردادهای خوداجرا هستند که در صورت تحقق شرایط از پیش تعریف شده به صورت خودکار اجرا می شوند. واسطه ها را حذف می کند و هزینه ها را کاهش می دهد. علاوه بر مزایای امنیتی بلاکچین، سرعت و کارایی آن نیز قابل ذکر است.

نتیجه گیری

از آنجایی که بلاکچین به تعریف مجدد فرآیندهای مرسوم، از زنجیره تامین تا املاک و مستغلات، ارائه کارایی، امنیت و کاهش هزینه ادامه می دهد، درک نحوه عملکرد بلاکچین اکنون فقط یک موضوع سواد فناوری نیست. با این حال، این یک گام اساسی برای تسلط بر چشم انداز دیجیتال است.