مکزیک کشوری پرجنب و جوش و پر از فرهنگ باورنکردنی و مردم شگفت انگیز است و جای تعجب نیست که چرا این کشور به طور مداوم در بین گردشگران محبوب است.

اما زمانی که شما به یک کشور خارجی می روید، به خصوص در کشوری که با تشریفات اداری لذت می برد، پیمایش مجوزهای توریستی، ویزا و مقامات رسمی می تواند دلهره آور باشد. نترسید! در این مقاله دقیقاً آنچه باید در مورد شرایط سفر به مکزیک بدانید آمده است.

چه کسی به ویزای مکزیک نیاز ندارد؟

شهروندان کشورهایی همچون آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن و ده ها کشور دیگر از جمله افرادی هستند که برای سفر به مکزیک به عنوان توریست نیازی به ویزا ندارند.

همین امر در مورد هر بازدیدکننده ای، صرف نظر از ملیت، که مقیم دائم آمریکا یا دارای ویزای معتبر از آمریکا (شامل ویزای H1-B)، کانادا، بریتانیا و هر کشوری در منطقه شنگن یا اتحاد اقیانوس آرام است صدق می کند.

با وجود ویزا، همه مسافران خارجی باید گذرنامه ای با حداقل 6 ماه اعتبار و فرم مهاجرت چندگانه (FMM)، کارت توریستی مکزیک یا مهر داشته باشند.

از کجا فرم مهاجرت چندگانه (FMM) بگیریم؟

نسخه کاغذی FMM به تدریج در سراسر کشور مکزیک حذف می شود و با مهر پاسپورت جایگزین می شود. با این حال، در صورت نیاز، فرم های FMM در گذرگاه های مرزی، فرودگاه های بین المللی و بنادر موجود است. اگر به مکزیک پرواز می کنید، فرم داخل هواپیما در اختیار شما قرار خواهد گرفت. فرم FMM را می توان به صورت آنلاین تکمیل، چاپ و به مقامات مهاجرت ارائه کرد.

پردازش فرم مهاجرت چندگانه 28 دلار آمریکا هزینه دارد که در محل در مرزها و بنادر پرداخت می شود یا در هزینه بلیط هواپیما تحت “کارمزد و هزینه اضافی” ادغام می شود.

پس از ورود به مکزیک، مقامات مهاجرت بر روی FMM یا پاسپورت شما مهر می زنند و تعداد روزهایی را که مجاز به اقامت هستید اضافه می کنند. مقامات می توانند تا 180 روز را تایید کنند اما اغلب کمتر اعطا می کنند. حتماً تعداد روزهایی را که برای پوشش بازدیدتان نیاز دارید بپرسید!

وقتی کشور مکزیک را ترک می کنید، اگر نسخه کاغذی در دست دارید، باید FMM خود را تحویل دهید. پس باید مراقب این فرم باشید چون اگر آن را از دست بدهید، با جریمه 40 دلاری روبرو خواهید شد.

اگر از طریق زمینی قصد سفر به مکزیک را داشته باشید، شرایط کمی متفاوت است:

1. FFM برای مسافرانی که کمتر از 7 روز اقامت دارند رایگان است.

2. FMM برای مسافرانی که کمتر از 72 ساعت در ” Zona Libre ” یا “Free Zone” می مانند، مناطق 20 تا 26 کیلومتری (12 تا 16 مایلی) در جنوب مرز آمریکا ضروری نیست.

3. اگر از طریق Zona Libre وارد می شوید اما قصد دارید فراتر از محدودیت های آن سفر کنید، هنگام عبور از مرز، فرم FMM را درخواست کنید. اگر فراموش کردید، پس از بازگشت به Zona Libre متوقف می شوید و مجبور می شوید هزینه FMM را بپردازید. اگر مکزیک را از فراتر از Zona Libre ترک کنید، اگر FMM نداشته باشید ممکن است جریمه شوید.

مسافرانی که نیاز به ویزای مکزیک دارند

شهروندان کشورهای چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی از جمله افرادی هستند که برای سفر به مکزیک باید ویزای توریستی داشته باشند. علاوه بر داشتن پاسپورت معتبر، موارد زیر باید شخصاً در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری مکزیک ارائه شود:

1. فرم درخواست ویزا

2. عکس پاسپورت رنگی

3. مدارک ارتباط با کشور مبدا (مثلاً نامه ای مبنی بر تأیید اشتغال یا تحصیل تمام وقت)

4. اثبات پرداخت بدهی اقتصادی (به عنوان مثال، 3 ماه صورت حساب بانکی یا سرمایه گذاری)

5. هزینه تقریبی 51 دلار آمریکا (فقط پول نقد یا انتقال بانکی)

قرار ملاقات برای ویزای توریستی در سفارتخانه ها و کنسولگری های مکزیک باید به صورت آنلاین در سایت Secretaría de Relaciones Exteriores انجام شود. در زمان از پیش تعیین شده، مدارک ارسالی بررسی، داده های بیومتریک (عکس و اثر انگشت) گرفته می شود و مصاحبه ای توسط کارگزار کنسولی انجام می شود.

پس از تایید، ویزای توریستی تا 180 روز اعتبار دارد. هنگام ورود به مکزیک، مسافرانی که ویزای توریستی دارند باید FMM نیز داشته باشند.

آیا می توانیم اقامت خود را در مکزیک تمدید کنیم؟

جای تعجب نیست که بسیاری از مسافران مایل به تمدید ویزای خود و دیدن بیشتر مکزیک هستند. نحوه انجام این کار به جزئیات بازدید خاص شما بستگی دارد.

اگر FMM شما برای کمتر از 180 روز صادر شده است، می توانید از یک اداره مهاجرت درخواست تمدید کنید. مطمئن شوید که قبل از انقضای FMM خود درخواست دهید! مدارک مورد نیاز شامل گذرنامه معتبر، FMM معتبر، ویزای توریستی معتبر (در صورت لزوم) و مدرکی مبنی بر وجود بودجه کافی برای ماندن در کشور مکزیک برای مدت اقامت در نظر گرفته شده است.

اگر FMM شما برای 180 روز صادر شده است، باید این کشور را ترک کرده و دوباره وارد شوید. این باعث صدور یک FMM جدید می شود. بیشتر مسافران ترجیح می دهند قبل از بازگشت تنها چند روز از یک کشور همسایه دیدن کنند.

مسافرانی که ویزای توریستی مکزیک دارند باید به دنبال تمدید و یا درخواست ویزای جدید در یک اداره مهاجرت باشند. حتماً قبل از انقضای ویزا، این فرآیند را شروع کنید، زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا مدارک مورد نیاز باشد.

آیا می توانیم تعطیلات کاری در مکزیک داشته باشیم؟

کشور مکزیک یک ویزای تعطیلات کاری به نام “Visa Temporal – Vacaciones y Trabajo” ارائه می دهد که در آن برخی از اتباع خارجی مجاز به پذیرش کار با حقوق در مکزیک تا 180 روز هستند. این افراد شامل شهروندان 18 تا 30 ساله از کشورهای کانادا، شیلی، کلمبیا، فرانسه، آلمان، نیوزیلند، پرو و ​​کره جنوبی هستند.

البته تمدید مجاز نیست و ویزا را نمی توان به ویزای کاری تبدیل کرد. برای دریافت این ویزا، از طریق وب سایت Secretaría de Relaciones Exteriores، یک قرار ملاقات در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری مکزیک خود تعیین کنید.