دولت کشور موزامبیک گزارش داده است که بیش از 13 هزار گردشگر خارجی تنها از ویزای مرزی برای ورود به موزامبیک استفاده کرده اند. وزیر فرهنگ و گردشگری موزامبیک، اظهار داشت که از این معافیت ها، “بیش از 10000” برای مقاصد گردشگری وارد موزامبیک شده اند و 3 هزار مابقی برای تجارت وارد شده است. این نشان می دهد که اقدامات دولت موزامبیک با ظهور الگوی جدیدی از گردشگران بر صنعت گردشگری این کشور تأثیر مثبت گذاشته است. پنج ملیت برتری که وارد کشور موزامبیک می شوند عبارتند از آمریکایی ها، انگلیسی ها، پرتغالی ها، چینی ها و آلمانی ها با 7927 گردشگر از زمان اجرای معافیت ویزا در ماه مه امسال.

گردشگری موزامبیک

گردشگری موزامبیک بعد از همه گیری کرونا رو به بهبود است

صنعت گردشگری موزامبیک نیز با رشد 81.2 درصدی نسبت به سال قبل از آن در سال 2022 میلادی افزایش درآمد قابل توجهی را تجربه کرد. شهر اینهامبانه پذیرای 197054 گردشگر بود که 22.4 درصد از کل بازدیدکنندگان این کشور را تشکیل می داد.

گردشگری موزامبیک

وزیر گردشگری موزامبیک این اعداد را ناشی از احیای بخش گردشگری پس از محدودیت‌ های بیماری کرونا و اجرای موفقیت‌ آمیز اقدامات شتاب‌ دهنده اقتصادی می‌ داند. این اقدامات شامل مداخلات در حوزه مالیاتی، تحریک اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، افزایش شفافیت و حکمرانی و تسریع پروژه های زیرساختی استراتژیک است.

گردشگری موزامبیک

لازم به ذکر است که در دسامبر 2022 میلادی، کشور موزامبیک سیستم ویزای الکترونیکی (e-Visa) را پیاده سازی کرد. علاوه بر این، از اول ماه مه سال جاری، شهروندان 29 کشور از شرایط ویزا معاف هستند. تجدید نظر در مقررات ویزای سرمایه گذاری به شهروندان خارجی با سرمایه گذاری در موزامبیک اجازه می دهد تا ویزای بلند مدت دریافت کنند. علاوه بر این، شرایط اخذ ویزای تجاری ساده تر از قبل شده است و اکنون همان معیارهایی را که وزیر گردشگری موزامبیک بیان کرده است، نیازمند ویزای توریستی است.