قبلاً مردم مشاغل خود را به شکلی بسیار خطی ترسیم می کردند. مثلاً فرض کنید می خواستید وکیل شوید. شما برنامه ریزی می کنید که در مدرسه خوب تحصیل کنید، در یک شرکت برتر شغلی پیدا کنید و در چند سال آینده با کسی که دوستش دارید ازدواج کرده و با او به زندگی خود ادامه دهید. اما همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. شاید مدرک حقوق خود را بگیرید اما نتوانید در آزمون وکالت قبول شوید. یا به یک شرکت برتر ملحق می شوید و بعد از 1 یا 2 سال به دلیل کاهش سود و افزایش هزینه ها از کار اخراج می شوید. حتی ممکن است یک وکیل شوید تا بعد از چند سال متوجه شوید که این علاقه شما نیست. بعدش چه می شود؟ اینجاست که مسیرهای شغلی غیرخطی وارد عمل می شوند.

مسیر شغلی غیر خطی با جهش شغلی متفاوت است. جهش شغلی به این معنی است که شما به طور بی رویه از نقشی به نقش دیگر می روید. چنین افرادی پوسته پوسته و غیرقابل اعتماد در نظر گرفته می شوند. وقتی در مورد مسیرهای شغلی غیرخطی صحبت می کنیم، آنها عمدی هستند. ممکن است شغل شما از یک خط مستقیم پیروی نکند، اما هنوز کمی برنامه ریزی وجود دارد.

مسیر شغلی غیرخطی

از آنجایی که کارفرمایان و کارمندان با یک بازار کار در حال تغییر مواجه هستند، مسیرهای شغلی غیرخطی در حال تبدیل شدن به یک امر عادی جدید هستند. این ها چند پاسخ برای چرایی آن هستند.

مردم بیشتر کار می کنند

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا سال 2030 میلادی، از هر 6 نفر یک نفر 60 سال یا بیشتر در شغل خود خواهد ماند. پیش بینی می شود تا سال 2050 میلادی این تعداد دو برابر شود. با زندگی طولانی‌ تر انسان ها، حرفه سنتی 40 ساله به تدریج به گذشته تبدیل خواهد شد. در عوض، شغل 60 ساله بسیار محتمل تر می شود. اما برای اینکه افراد برای مدت طولانی در نیروی کار باقی بمانند، باید نقش‌ های رضایت‌ بخشی پیدا کنند تا فرسوده نشوند. تعداد بسیار کمی از مردم تمایل دارند 60 سال در همان شغل بمانند. ناگفته نماند که نیازها و علایق مردم در طول زمان تغییر می کند. این بدان معناست که مسیرهای شغلی غیرخطی که به یادگیری مادام العمر و افزایش مهارت نیاز دارند بسیار رایج تر خواهند شد.

ارزش ها و اولویت ها تغییر کرده اند

شکی نیست که ارزش ها و نگرش ها در طول همه گیری بیماری کرونا تغییر کرده است. یک نظرسنجی که توسط شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی گارتنر صورت گرفت، بیانگر آن بود که  65 درصد از مردم موافق بودند که همه گیری ویروس کرونا نگرش آنها را نسبت به اهمیت جنبه های بیرون از کار تغییر داده است، در حالی که 50 درصد گفتند که انتظارات آنها از کارفرمایشان تغییر کرده است. در حالی که حقوق مهم است، کارگران به دنبال چیزی بیش از یک چک حقوق هستند. به طور فزاینده ای، گزینه های کاری انعطاف پذیر و از راه دور، تعادل بین کار و زندگی و فرصت های توسعه شغلی در خط مقدم قرار می گیرند. وقتی مردم به محل کار ایده آل خود فکر می کنند، می خواهند احساس ارزشمندی، اعتماد و الهام بگیرند. در نتیجه، مسیرهای شغلی غیرخطی که این نوع مزایا را ارائه می دهند، رایج تر خواهند شد.

مهارت ها در اولویت قرار دارند

در سال های اخیر، شرکت‌ ها بیشتر مایل به پذیرش استخدام مبتنی بر مهارت‌ ها بوده‌ اند و بیشتر، متقاضیانی را در نظر می‌ گیرند که لزوماً مدرک دانشگاهی یا حداقل سال ها تجربه ندارند. به دلایل متعددی در حال تبدیل شدن به یک روند برتر در محل کار است. اولا، با وجود اقتصاد چالش برانگیز، شرکت ها برای جذب و حفظ استعدادهای برتر تلاش می کنند. رویکرد استخدام مبتنی بر مهارت، مجموعه استعدادها را گسترش می‌ دهد، زمان استخدام را تسریع می‌ کند و هزینه‌ های استخدام را کاهش می‌ دهد. همچنین با پاره کردن “سقف کاغذی” که افراد را از در نظر گرفتن نقش‌ هایی که واجد شرایط آن هستند باز می‌ دارد، راه بسیار خوبی برای افزایش تنوع، برابری و مشارکت در محیط کار است. این بدان معناست که نامزدهای غیرسنتی و افراد خودآموخته برای تغییر شغل فرصت‌ های بیشتری برای حرکت رو به جلو خواهند داشت.

محل کار به سرعت در حال پیشرفت است

این زمان سختی برای بازار کار است، جایی که کل صنایع در تلاش برای پر کردن شکاف های موجود در نیروی کار هستند. در طول دهه آینده، محل کار به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد و شرکت ها به دنبال مهارت هایی هستند که حتی امروزه وجود ندارند. علاوه بر این، کارمندان کمتر احساس مشارکت می کنند و کمتر به کارفرمایان وفادار هستند. طبق تحقیقات Energage، داده‌ های نظرسنجی جمع‌ آوری‌ شده از کارمندان بیش از 4000 شرکت نشان می‌ دهد که سطح مشارکت کارکنان نسبت به دوران همه‌ گیری کرونا کاهش یافته است. این تحقیق همچنین سطوح پایین‌ تری از وفاداری را نشان داد، زیرا کارمندان کارفرمای خود را برای کارفرمای جدید ترک می‌ کنند. با توجه به اینکه فرسودگی شغلی و استرس کارمندان در بالاترین سطح خود قرار دارند، این تغییر وفاداری تعجب آور نیست. علاوه بر این، تعداد سرسام‌ آور اخراج‌ ها و توقف استخدام‌ ها که طی چند ماه گذشته اعلام شد، وفاداری کارکنان را کاهش داده است. همه این عناصر در کنار هم باعث می شود تا کارگران بیشتری مسیرهای شغلی غیرخطی را دنبال کنند.

نکات پایانی

اشتغال مادام العمر در یک شغل واحد تا حد زیادی متعلق به گذشته است. در حالی که برخی از کارفرمایان ممکن است در مورد مشاغل غیر خطی نگران باشند، این نگرش ها به سرعت در حال تغییر هستند. شرکت‌ ها اکنون کارگران انعطاف‌ پذیری را می‌ خواهند که بتوانند با شرایط کاری در حال تحول سازگار شوند. هدف و اشتیاق را راهنمای خود قرار دهید. با استفاده از مهارت های قابل انتقال خود و خارج شدن از منطقه راحتی خود، می توانید شغلی ایجاد کنید که برای سال های آینده به شما الهام بخش و انگیزه می دهد.