ارائه یک تعریف دقیق از یک استارتاپ می‌ تواند چالش برانگیز باشد. استارتاپ می‌ تواند کسب و کاری باشد که محصول یا خدمات جدیدی را تحت شرایط عدم اطمینان شدید ایجاد می‌ کند، یا شرکتی است که قصد دارد مشکلی را حل کند که راه‌ حل آن واضح نیست و موفقیت آن تضمین نشده است.

امروزه سرمایه‌ گذاران معمولی می‌ توانند به راحتی با استفاده از سایت‌ های تامین مالی جمعی، بخشی از سهام یک استارتاپ هیجان‌ انگیز را به دست آورند.

سرمایه گذاری استارتاپی به طور بالقوه پرسود است، اما درک این موضوع مهم است که ریسک های بزرگی نیز به همراه دارد. اکثریت قریب به اتفاق استارتاپ ها شکست می‌ خورند. حتی اگر شما بهترین تحقیقات را انجام دهید، می‌ توانید با جیب خالی مواجه شوید. در ادامه این مقاله، هر آنچه که باید برای شروع سرمایه گذاری در استارتاپ ها بدانید، گفته شده است.

پلتفرم های سرمایه گذاری استارتاپی

پلتفرم های سرمایه گذاری استارتاپی

افراد عادی می توانند از طریق سایت های تامین مالی جمعی در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند. پلتفرم‌ های سرمایه‌ گذاری استارتاپ مجموعه‌ ای از شرکت‌ ها را ارائه می‌ دهند و به حداقل خریدهای متفاوتی نیاز دارند. بازیگران اصلی در فضای استارتاپ تامین مالی جمعی در خارج از ایران، عبارتند از:

  • Wefunder
  • SeedInvest
  • StartEngine
  • Republic

شما اگر قصد سرمایه گذاری در استارتاپ ها را دارید یا اینکه خود دارای یکی از پلتفرم های سرمایه گذاری استارتاپی هستید در قسمت نظرات همین مقاله می توانید با ما در ارتباط باشید.

کندریک نگوین، مدیر عامل پلتفرم سرمایه گذاری جمعی Republic، می گوید:

هزاران شرکت هر ساله برای افزایش سرمایه در پلتفرم ما درخواست می‌ دهند و ما تنها حدود 3 درصد از آنها را تأیید می‌ کنیم.

اکثر سایت‌ های ذکر شده در بالا به شما امکان می‌ دهند با حداقل 100 دلار، سرمایه‌ گذاری در استارتاپ ها را شروع کنید. البته پلتفرم SeedInvest از شما مبلغی به میزان 500 دلار درخواست می کند.

AngelList نیز یکی دیگر از پلتفرم‌ های پیشرو در سرمایه‌ گذاری استارتاپ ها بشمار می رود، اما تنها سرمایه‌ گذاران معتبری را با درآمد حداقل 200 هزار دلار (300 هزار دلار در صورت ازدواج) یا دارایی خالص حداقل 1 میلیون دلار، بدون احتساب محل اقامت اولیه، می‌ پذیرد. میزان پول برای سرمایه گذاری در پلتفرم AngelList حداقل 1000 دلار است.

چقدر می توانید در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنید؟

چقدر می توانید در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنید؟

سرمایه‌ گذاران غیرمعتبر باید توجه داشته باشند که طبق دستورالعمل‌ های SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار)، ممکن است حداکثر مبلغی برای سرمایه‌ گذاری در سرمایه‌ گذاری‌ های جمعی در هر دوره 12 ماهه وجود داشته باشد:

  • اگر درآمد سالانه یا دارایی خالص شما کمتر از 107000 دلار است، می توانید تا بیش از 2200 دلار یا 5 درصد کمتر از درآمد سالانه یا دارایی خالص خود سرمایه گذاری کنید.
  • اگر درآمد سالانه و دارایی خالص شما برابر یا بیشتر از 107000 دلار باشد، می توانید تا 10 درصد از درآمد سالانه یا دارایی خالص را سرمایه گذاری کنید، هر کدام کمتر باشد. با این حال، این مبلغ نمی تواند بیش از 107000 دلار باشد.

فقط به این دلیل که می‌ توانید مقدار مشخصی را در استارتاپ ها سرمایه‌ گذاری کنید، به این معنی نیست که باید همه چیز را انجام دهید.

رندی برانز، یک برنامه ریز مالی معتبر (CFP) در شهر ناپرویل، می گوید:

اگر استارتاپ ورشکست شود یا زمان زیادی طول بکشد، مبلغ مناسب برای تخصیص نباید بیش از آن چیزی باشد که سرمایه گذار به راحتی می تواند از دست بدهد.

کارشناسان معمولاً انجام چندین سرمایه گذاری کوچک در چند استارتاپ مختلف را در مقابل یک سرمایه گذاری بزرگ در یک استارتاپ توصیه می کنند. یعنی منظور همان سخن معروف، نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت می باشد.

در واقع، پلتفرم AngelList حتی در دستورالعمل‌ های سرمایه‌ گذاری خود می‌ گوید:

فقط زمانی باید سرمایه گذاری کنید که سرمایه کافی برای انجام 15 تا 20 سرمایه‌ گذاری استارتاپ داشته باشید.

توجه داشته باشید که شما با این کار تنوع ایجاد می کنید. یعنی اگر در 5 استارتاپ سرمایه‌ گذاری کنید و 4 تای آنها شکست بخورند، هنوز 1 برنده دارید که ممکن است به محافظت از بخشی از پول شما کمک کند. به گفته پلتفرم AngelList، شما باید انتظار داشته باشید که مجموع ضررهای شما بیشتر از سود شما باشد.

چگونه از سرمایه گذاری در استارتاپ ها کسب درآمد کنیم؟

چگونه از سرمایه گذاری در استارتاپ ها کسب درآمد کنیم؟

هنگامی که از طریق یک سایت تامین مالی جمعی در یک استارتاپ سرمایه گذاری می کنید، یک قرارداد سرمایه گذاری با شرکت منعقد می کنید. به طور کلی، چهار نوع مختلف قرارداد سرمایه گذاری وجود دارد که هر کدام راه های مختلفی برای کسب درآمد از سرمایه گذاری به شما ارائه می دهند:

1. بدهی

این نوع قرارداد با پول شما مانند وامی برخورد می کند که سودی به همراه دارد. قرارداد ممکن است یک بازده ثابت، مانند 2 برابر سرمایه شما، یا یک بازده متغیر را پرداخت کند. زمان دریافت سود به عملکرد کسب و کار در طول زمان بستگی دارد.

2. یادداشت قابل تبدیل

این قرارداد به جای سود، نوعی بدهی است که زمانی که استارتاپ اهداف خاصی را بایگانی می‌ کند، به سهام تبدیل می‌ شود. زمانی که شرکت توسط شرکت دیگری خریداری شد یا در نهایت سهامی عام شد، از سرمایه گذاری خود کسب درآمد می کنید.

3. موجودی

استارتاپ های بعدی ممکن است به شما اجازه دهند سهام شرکت را بخرید، درست مانند خرید سهام یک شرکت سهامی عام. فقط توجه داشته باشید که نمی توانید سهام خود را در استارتاپ بفروشید. برای کسب درآمد، باید سهام خود را تا زمانی که استارتاپ عمومی شود یا توسط شرکت دیگری خریداری شود، نگه دارید.

4. سود سهام

استارتاپ های موفق در مراحل بعدی به سرمایه‌ گذاران این امکان را می‌ دهند که سهامی را خریداری کنند که سالانه سود سهام پرداخت می‌ کند.

چرا در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنیم؟

چرا در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در استارتاپ ها به شما امکان می‌ دهد راه حل‌ هایی برای مشکلات چالش‌ برانگیز یا توسعه فناوری‌ های جدید در کنار هم قرار دهید. در ادامه چهار دلیلی که چرا باید در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنید بیان شده است.

1. پتانسیل رشد

سهام با سرمایه کلان در S&P 500 به مراتب ریسک کمتری نسبت به استارتاپ ها دارند، اما به ندرت جایی برای رشد تصاعدی وجود دارد. با این حال، اگر یک استارتاپ موفق را انتخاب کنید، باید بدانید که حتی آسمان هم محدودیت دارد. تام شرایور، که کارآفرینی را در کالج بازرگانی SC جانسون در دانشگاه کرنل تدریس می کند، در این باره می گوید:

فرصت‌ های زیادی برای توسعه وجود دارد. یک اثر چند برابری عظیم وجود دارد که می تواند بسیار زیاد باشد. این بخشی از چیزی است که یک سرمایه‌ گذار می‌ خرد.

2. ایمان به یک ایده جدید

سرمایه‌ گذاری استارتاپ ممکن است برای شما جذاب باشد، زیرا در مورد کارآفرینانی است که یک ایده جدید را دنبال می‌ کنند. الیاس استال، موسس شرکت کفش دوستدار محیط زیست HILOS، در این باره می گوید:

مردم اغلب روی چیزی که می خواهند در جهان ببینند سرمایه گذاری می کنند، چه پایداری بیشتر باشد یا یک شرکت کفش کتانی واقعاً جالب. هیچ فرصت بهتری برای دیدن چیزی که می خواهید در دنیا و حمایت از آن وجود ندارد.

3. ارتباطات شخصی

شاید برادر شما در حال راه اندازی یک محصول جدید عالی است، یا شاید همسایه شما باشد. به نظر می رسد یک ایده نوآورانه است و شما می خواهید به تامین مالی پروژه یک دوست یا رابطه کمک کنید. شرایور می گوید:

بسیاری از مردم روی استارتاپ ها سرمایه گذاری می‌ کنند، زیرا در یک شبکه هستند و از پروژه‌ ای که می‌ شناسند حمایت می‌ کنند.

4. احساس رضایت

برای برخی از سرمایه‌ گذاران، سرمایه‌ گذاری استارتاپ ها کاری است که برای احساسی که به آنها می‌ دهد انجام می‌ دهند. کمک به کسی که یک کسب و کار پیدا کند، تماشای ایجاد چیزی جدید، یادگیری در مورد صنایع مختلف یا ورود به طبقه همکف چیزی هیجان‌ انگیز. شرایور می‌ گوید:

اگر کاری است که کسی متعهد به انجام آن است، هیچ جایگزینی برای تازه شروع کردن وجود ندارد.

چرا ممکن است نخواهید در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنید؟

چرا ممکن است نخواهید در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنید؟

سرمایه‌ گذاری در استارتاپ ها برای همه مناسب نیست، حداقل برای سرمایه‌ گذارانی که خواهان ریسک پایین و درآمد قابل اعتماد هستند. در ادامه به شما سه دلیلی را که چرا ممکن است نخواهید در استارتاپ ها سرمایه گذاری کنید، بیان خواهیم کرد.

1. استارتاپ ها فوق العاده خطرناک هستند

حدود 90 درصد از تمام استارتاپ ها به دلیل عدم تناسب محصول با بازار، مشکلات بازاریابی، مشکلات تیمی یا مسائل دیگر شکست می خورند.

شرایور می گوید:

احتمال از دست دادن کامل سرمایه شما وجود دارد. به طور کلی، استارتاپ ها تنها زمانی سرمایه‌ گذاری خوبی هستند که شما آماده باشید 100 درصد چیزی را که در اختیار دارید از دست بدهید. اکثریت قریب به اتفاق دلارهای سرمایه گذاری شما در حالت ایده آل باید در صندوق های شاخص و صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) یا حتی فقط سهام های فردی باشد.

2. استارتاپ ها سرمایه گذاری های غیر نقدینگی هستند

اگر امروز سهامی خریدید و فردا نظر خود را در مورد انتخاب خود تغییر دهید، به راحتی می توانید آن را بفروشید. از سوی دیگر، استارتاپ ها به شدت غیر نقدشونده هستند. زمانی که در یک استارتاپ سرمایه گذاری می کنید، باید انتظار داشته باشید که پول شما حداقل برای سه تا پنج سال، اگر نه بیشتر، بسته شود. عمار آمدانی، یکی از شرکای شرکت سرمایه‌ گذاری خطرپذیر Adapt Ventures می‌ گوید:

اگرچه می‌ توانید فرصت نقدینگی را از طریق ثانویه داشته باشید، اما این تضمینی نیست و سرمایه‌ گذاری شما احتمالاً سال‌ ها طول می‌ کشد تا بالغ و محقق شود.

3. دیدن نتایج زمان بر است

حتی اگر یک استارتاپ موفق شود، باز هم ممکن است سال‌ ها طول بکشد تا نتیجه سرمایه‌ گذاری شما به دست آید.

عمار آمدانی می گوید:

شما باید صبور باشید و قدرت نگه‌ داری داشته باشید تا به شرکت‌ های پرتفوی خود فرصت رشد بدهید.

چگونه تصمیم بگیریم که یک استارتاپ برای سرمایه گذاری خوب است؟

چگونه تصمیم بگیریم که یک استارتاپ برای سرمایه گذاری خوب است؟

نحوه رویکرد شما به سرمایه گذاری استارتاپی برای شما و وضعیت مالی شما منحصر به فرد خواهد بود. کارشناسان توصیه می کنند قبل از اینکه پول خود را روی کسب و کاری بگذارید، ابتدا تحقیقات زیادی انجام دهید. قبل از سرمایه گذاری استارتاپی باید بتوانید به این پنج سوال پاسخ دهید:

1. در مورد استارتاپ چه می دانید؟

آیا رشته، صنعت یا محصولی است که با آن آشنایی دارید؟ شرکت Wefunder توصیه می کند فقط روی چیزهایی سرمایه گذاری کنید که درک می کنید.

2. آیا تیم به ایده آنها علاقه دارد؟

حتی یک ایده از دست ندادن هم می‌ تواند با شکست مواجه شود، اگر تیم متعصب نباشد که آن را از زمین خارج کند. آمدانی می گوید:

ما تعدادی از شرکت‌ ها را دیده‌ ایم که پتانسیل زیادی برای رشد داشتند، اما از خود راضی شدند و رقبای دیگر وارد بازار شدند. خواه برقراری ارتباط با مشتریان، استخدام یک تیم یا توسعه یک استراتژی، اشتیاق برای یک کارآفرین موفق ضروری است.

3. آیا استارتاپ چقدر تخصص دارد؟

آمدانی می گوید:

ما تعدادی از بنیان‌ گذاران را دیده‌ ایم که برای اولین بار یک مدل کسب و کار اثبات شده را شناسایی کرده‌ اند و سعی کرده‌ اند آن را در منطقه‌ ای جدید تکرار کنند و شکست خورده اند. زیرا بنیانگذار در تلاش بود تا اصول کسب و کار را بیاموزد در حالی که رقبا می توانستند سریعتر راه اندازی و فعالیت کنند.

4. بازار چقدر بزرگ است؟

داشتن بازار بزرگ و رو به رشد برای استارتاپ ها بسیار مهم است. شرکت‌ ها گاهی اوقات یک جایگاه خاص را هدف قرار می‌ دهند و محصولی را توسعه می‌ دهند که به قدری متمرکز است که حتی وقتی از رقبای خود پیشی می‌ گیرند، راهی برای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ وجود ندارد.

آمدانی در این باره می‌ گوید:

در آن مرحله، مهم نیست که چه کاری انجام می‌ دهید، آموزش مشتریان و رشد اندازه بازار شما تقریباً غیرممکن است.

5. چرا این؟ چرا حالا؟

آیا این ایده قبلا امتحان شده است؟ اگر نشده، چرا که نه؟ اگر دارد، چرا قبلاً شکست خورده است؟

استال می گوید:

هیچ ایده‌ ای به نام ایده خوب اصلی وجود ندارد. چه چیزی باعث می شود که شما به طور منحصر به فردی قادر به دستیابی به این باشید؟ آیا تخصص شماست؟ تکنولوژی شما؟ چرا این باید در دنیا باشد و چرا هنوز وجود نداشته است؟

آیا باید روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کرد؟

آیا باید روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کرد؟

سوال سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در استارتاپ ها تا حد زیادی به شرایط فعلی شما بستگی دارد. وضعیت مالی شما خوب است؟ آیا در تلاش برای پرداخت بدهی یا رسیدن به اهداف پس انداز خود هستید؟

عمار آمدانی می گوید:

وقتی به یک فرد معمولی در کشور آمریکا فکر می‌ کنید که احتمالاً برای بازنشستگی به اندازه کافی پس‌ انداز نکرده است … من توصیه نمی‌ کنم که آنها در یک استارتاپ به عنوان جایگزینی برای سرمایه‌ گذاری، سرمایه‌ گذاری کنند. پتانسیل از دست دادن پولتان در استارتاپ ها به سادگی و بسیار زیاد است.

به همین دلیل است که در گذشته، سرمایه‌ گذاری استارتاپ فقط برای سرمایه‌ گذاران معتبری که قبلاً درآمد قابل توجه و دارایی خالص بالایی داشتند، در دسترس بود.

اکنون که پلتفرم‌ های تامین مالی جمعی امکان سرمایه‌ گذاری در یک استارتاپ را برای همه فراهم کرده‌ اند، کارشناسان توصیه می‌ کنند که سه اصول زیر را در نظر داشته باشید:

1. با مشاور مالی خود صحبت کنید

برنامه ریز مالی شما کسی نیست که سرمایه گذاری در شرکت های خصوصی جدید و بسیار سوداگرانه را مطرح کند، بنابراین شما باید گفتگو را شروع کنید.

گیج پل، یک CFP در شهر هادسون، اوهایو می‌ گوید:

ما لزوماً مکالمه سرمایه‌ گذاری استارتاپی را تحریک نمی‌ کنیم، اما اگر واقعاً برای آنها مهم باشد، بخشی از دارایی‌ های ماهواره‌ ای آن‌ ها را اختصاص می‌ دهیم و آن را به این استراتژی سرمایه‌ گذاری اختصاص می‌ دهیم.

2. فقط مقادیر کم سرمایه گذاری کنید

با توجه به نوسانات زیاد در فضای موجود کسب و کارها، مشاوران توصیه می کنند به یک تکه کوچک از پای سرمایه گذاری خود بچسبید.

دانا منارد، یک CFP در شهر میپل گروو، می گوید:

من توصیه نمی‌ کنم بیش از 5 درصد از پورتفولیوی فرد به سرمایه گذاری در استارتاپ ها اختصاص داده شود.

3. برای از دست دادن همه چیز آماده باشید

پولی که در استارتاپ ها سرمایه گذاری می کنید نباید پول نقدی باشد که برای تحصیلات دانشگاهی یا بازنشستگی فرزندانتان در نظر گرفته اید. تا جایی که ممکن است، این باید “پول سرگرم کننده” سرمایه‌ گذاری شما باشد، به این معنی که اگر شرط‌ بندی‌ هایتان بالا برود، خانه‌ تان را از دست نمی‌ دهید یا آینده‌ تان را نابود نمی کنید.

جوئل کندیک، یک CFP در شهر مک لین، ایالت ویرجینیا، می گوید:

بزرگ‌ ترین نگرانی من در مورد استارتاپ ها این است که اغلب برای کسانی که در پس‌ انداز برای اهداف عقب مانده‌ اند جذاب‌ تر هستند.

آن ها ممکن است احساس کنند که یک استارتاپ می‌ تواند یک کار خانگی باشد که می‌ تواند به آنها کمک کنید عقب بیفتند این افراد ممکن است نتوانند از عهده این ریسک برآیند و ابتدا باید روی ایجاد یک سبد متنوع برای انجام اکثر کارهای سنگین تمرکز کنند.

شانس این است که شرکت‌ هایی که در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری متنوع و صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری متقابل شما گنجانده شده‌ اند، روی استارتاپ ها سرمایه‌ گذاری می‌ کنند، که ممکن است به هر حال رشد استارتاپی هیجان‌ انگیزی را به شما بدهد.