فروش کولینگ تاور

فروش برج خنک کننده یا کولینگ تاور به پارامترهای بسیار زیادی وابسته است که مهمترین پارامترهای موثر شامل کیفیت تجهیزات و قطعات مورد استفاده در تولید برج خنک کن هستند. البته جنس بدنه برج نیز تأثیر قابل توجهی را در تعیین قیمت نهایی برج خنک کن دارد. بعنوان مثال غالباَ سیستم های گالوانیزه‌ با هزینه کمتر، برج‌ های بتنی با هزینه متوسط و برج‌ های فایبرگلاس بعنوان کارآمدترین، رایج ترین و گران قیمت ترین سیستم‌ های خنک کننده شناخته می شوند.

البته عوامل تاثیرگذار دیگری نیز در نوسانات قیمت برج خنک کننده تاثیر دارند. مواردی مثل کیفیت الکتروموتور، کیفیت پکینگ ها، جنس بدنه، مکعبی یا گرد بودن دستگاه، قالبی بودن یا نبودن پنل های مورد استفاده در تولید بدنه برج های فایبرگلاس.

همچنین پارامترهای مختلف دیگری نظیر جنس قطره گیرها و چکه گیرها، چدنی یا فولادی بودن اسپرینکلر، ظرفیت برج (که از 20 تن تا 3000 تن متغیر است)، مونتاژ بودن کولینگ تاور که به اندازه قالب های تولید کننده و همزمان ظرفیت دستگاه وابسته می باشد و… که همگی اینها بر هزینه کولینگ تاورها تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی دارند.

برج خنک کننده چیست؟

 

خرید برج خنک کننده

برج خنک کننده یا کولینگ تاور، سیستم خنک کننده‌ای است که گرمای ایجاد شده در ماشین‌ آلات صنعتی را از آب در حال جریان دریافت کرده و آن را از طریق تبخیر وارد اتمسفر می‌کند تا آب خنک مجدداً به سیستم وارد شود. در این سیستم، مقداری از آب در اثر حرارت، از مایع به بخار تبدیل و وارد اتمسفر می‌شود، در نتیجه دمای میزان باقی مانده از آب کاهش پیدا می‌کند.

این فرایند که به آن سرمایش تبخیری نیز گفته می شود، کارکرد اصلی از فروش کولینگ تاور است. کولینگ تاورها در صنایع مختلفی همچون پتروشیمی، صنعت نفت، صنایع دارویی، غذایی و صنایع ذوب فلزات، ریخته‌گری، تولید شیشه، تولید سرامیک و کاشی، تولید مواد غذایی و کاغذ، صنایع لاستیک و پلاستیک و هر جایی که به آب سرد نیاز است با ظرفیت‌های مختلف استفاده می شوند.

عملکرد برج خنک کننده چگونه است؟

قبل از معرفی و توضیح درباره ظرفیت برج خنک کننده، ابتدا باید درباره عملکرد کولینگ تاور اطلاعاتی را بدست بیاوریم. با توجه به اینکه در دستگاه‌ های صنعتی حرارت بالایی به شکل آب داغ تولید می‌شود، بنابراین برای شروع باید تمهیداتی برای خنک کردن آن در نظر گرفته شود.

در عملیات خنک کردن آب، ابتدا آب داغ از کولینگ تاور عبور کرده و در معرض هوای خشک و خنک قرار می‌گیرد تا گرمای آن دفع شود. در برج های خنک کننده، آب گرم به وسیله نازل به قطره‌های ریزی تبدیل شده و بر روی پکینگ ها پاشیده می‌شوند تا سطح تماس را افزایش داده و از این طریق میزان تبخیر را بالا ببرد.

فن که در بخش بالایی برج خنک کننده قرار دارد، می‌تواند هوا را از قسمت پایین دستگاه به قسمت بالای آن هدایت کند تا گرما و آب تبخیر شده را وارد اتمسفر کند. در این فرایند، آب خنک شده به طور مرتب وارد می‌شود و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت سرد می‌شود.

آبی که توسط این فرایند در برج خنک کننده دمای خود را از دست می‌دهد، مقداری از جرم را هم از دست داده تا طی فرایند تبخیر از دستگاه خارج شود. آب خنک شده در دستگاه نیز جمع شده و به سمت سیستم مکش هدایت می‌ شود. با این توضیحات، باید گفت که برج خنک کننده به دلیل تبخیر مداوم، میزان مصرف آب بالایی خواهد داشت. بنابراین لازم است در مناطق خشک با استفاده از کولینگ تاورهای مداربسته، هیبریدی با خنک کن خشک میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

ظرفیت برج خنک کننده چقدر است؟

 

ظرفیت برج خنک کننده

برای مشخص کردن مقدار ظرفیت برج خنک کننده گالوانیزه، فایبرگلاس، بتنی یا چوبی، باید کسی که می‌خواهد عملیات تعیین ظرفیت را انجام دهد، علم و آگاهی کافی از طراحی، تعیین ظرفیت و محاسبه را داشته باشد. البته که تجربه کاری نیز نقش مهمی در تعیین ظرفیت دقیق برج خنک کننده خواهد داشت.

ظرفیت برج خنک کننده با تن تبرید مشخص می ‌شود. یک تن تبرید به معنای گرمای لازم برای تبدیل یک تن یا 907 کیلوگرم یخ صفر درجه به آب صفر درجه در مدت زمان 24 ساعت است. به عنوان مثال وقتی گفته شود که یک کولینگ تاور فایبرگلاس ظرفیت 1000 تن دارد، یعنی قدرت خنک کردن آن 350 کیلو وات است.

تعیین ظرفیت برج خنک کننده به عوامل زیر بستگی دارد.

  • ابعاد برج خنک کننده
  • میزان دبی اب و جریان هوا در برج خنک کننده
  • میزان پکینگ
  • ارتفاع ریزش
  • محل نصب برج خنک کننده

بنابراین برای خرید کولینگ تاور، نیاز است که هم خریدار و هم فروشنده کولینگ تاور به مواردی از جمله دمای ورود، دمای خروج، حداکثر دمای مرطوب محیط و دبی آب در حال گردش و میزان ظرفیت برج خنک کننده توجه نمایند. کارشناسان و متخصصان نیز باید برای تعیین ظرفیت برج خنک کننده، این پارامترها را در نرم افزارهای مخصوص اجرا کرده و نتایج را بررسی کنند.

همچنین لازم است برای نصب برج خنک کننده، به مخروطی یا مکعبی بودن آن نیز توجه شود. در این خصوص توصیه می ‌شود در صورتی که فضای کافی برای نصب سیستم مخروطی وجود داشته باشد، از سیستم خنک کننده مخروطی به جای مکعبی استفاده شود. البته قیمت سیستم مکعبی به دلیل دارا بودن بدنه قوی‌ تر و ارتفاع بیشتر، از سیستم مخروطی بالاتر است.

هر چقدر اختلاف دمای ورودی و خروجی به برج خنک کننده بیشتر باشد، میزان ظرفیت برج خنک کننده نیز افزایش می یابد. همچنین افزایش رطوبت نیز بر افزایش مقدار ظرفیت کولینگ تاور نیز موثر خواهد بود.

اشتباهاتی که غالباً در طراحی و انتخاب کولینگ تاور توسط برخی شرکت های سازنده کولینگ تاور انجام می شود عبارتند از:

  • ظرفیت آب در گردش برج خنک کننده با ظرفیت برودتی، یکسان در نظر گرفته نشود. به این معنی که برج کننده ای که 1000 تن آب را در ساعت خنک می‌کند، دارای ظرفیتی برابر 1000 تن تبرید نیست.
  • نباید ظرفیت برج خنک کننده با ظرفیت چیلر کولینگ تاور را به یک میزان در نظر گرفت. زیرا باید کولینگ تاور توان فرسایشی بیشتری نسبت به چیلر داشته باشد.

قیمت برج خنک کننده چقدر است؟

 

قیمت برج خنک کننده

یکی از سوالاتی که اکثر خریداران و متقاضیان کولینگ تاور می پرسند، موضوع قیمت کولینگ تاور است. در این خصوص بهتر است اطلاع داشته باشید که قیمت برج خنک کننده مثل تمام دستگاه‌ های صنعتی دیگر، مقدار مشخص و ثابتی نیست و معمولاً تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

با این تفاسیر، قیمت مناسب کولینگ تاور فایبرگلاس بیشتر تحت تاثیر عواملی از جمله ظرفیت کولینگ تاور، جنس بدنه و سازه برج خنک کننده، الکتروموتور و پروانه برج خنک کننده قرار دارد. در ضمن برای استفاده از کولینگ تاور لازم است هزینه ‌های جانبی استفاده از آن مثل هزینه های لوله‌کشی و تامین آب را نیز در نظر داشته باشید.

جمع بندی

برج خنک کننده، دستگاهی است که در تمام صنایع و خطوط تولیدی که نیازمند به آب سرد هستند، استفاده می شود . این دستگاه گرما را از آب گرفته و آن را به اتمسفر انتقال می ‌دهد تا آب خنک را دوباره به سیستم وارد کند. این مطلب راهنمای کاملی درباره عملکرد و ظرفیت برج خنک کننده بود که امیدواریم در انتخاب و خرید برج خنک کننده مورد نیاز به شما کمک کند.