امروز روز خاصی برای طرفداران علم مخصوصا حوزه نجوم و ستاره شناسی است. بعد از ماه ها یا بهتر بگوییم سال ها انتظار، بلاخره نخستین تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به زمین ارسال شد و ناسا طی مراسمی با حضور رئیس جمهور آمریکا و رئیس آژانس فضایی آمریکا(ناسا) اقدام به انتشار این تصاویر کرد.

در یک کلمه باید بگوییم نخستین تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب واقعا فوق العاده است و کیفیت بسیار بالایی دارد. اولین تصویر ارسالی توسط جیمز وب دیشب توسط جو بایدن و بیل نلسون منتشر شد.

نخستین تصویر ارسالی توسط تلسکوپ فضایی جمیز وب

این تصویر که با نام SMACS 0723 شناخته می شود، عکسی از آسمان است که از نیمکره جنوبی زمین قابل مشاهده است و اغلب تلسکوپ هابل و تلسکوپ های دیگر در جستجوی گذشته عمیق از آن بازدید می کنند. این منطقه عظیم شامل یک خوشه بزرگ از کهکشان ها در حدود 4 میلیارد سال نوری است، که ستاره شناسان از آن به عنوان نوعی تلسکوپ کیهانی استفاده می کنند. میدان گرانشی عظیم این خوشه مانند یک عدسی عمل می‌کند و نور کهکشان‌ های پشت خود را بازتاب می‌ دهد و بزرگ‌ نمایی می‌کند.

اولین عکس گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب با قدرت کار میکند

چندی پیش خبری در رسانه های فناوری منتشر شد

تصویری از آسیب دیدگی تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط ریزگردها

به هر حال بنظر می رسد جیمز وب از این بحران جان سالم بدر برده و ناسا طی یک خبر فوری در آن زمان اعلام کرد که هیچ مشکلی در حال حاضر وجود ندارد و این تلسکوپ فضایی با قدرت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 

واکنش ها به اولین تصاویر گرفته شده توسط جیمز وب چگونه بوده است؟

همانطور که هواداران فناوری اشتیاق فراوانی برای مشاهده تصاویر داشتند دانشمندان و مقامات بلند پایه جهانی مانند رئیس جمهور آمریکا بسیار ذوق زده بوده اند. بیل نلسون که به عنوان رئیس سازمان ناسا شناخته می شود

با دیدن اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب در روز دوشنبه در کاخ سفید، رئیس جمهور بایدن و معاونش خانم کامالا هریس “مانند بچه ها” هیجان زده بودند.

همچنین بیل نلسون به این موضوع اشاره کرد که ما بزودی طی پروژه آرتمیس به سیاره مریخ خواهیم رفت که با تشویق بسیار همراه شد.

همچنین کن سمباخ، مسئول تلسکوپ‌ های فضایی هابل و جیمز وب، در یک سخنرانی گفت:

این شما را شگفت زده می کند، شما را خوشحال می کند، شما را متحرک می کند. بیشتر از همه، مردم را به فکر وا می دارد که یک دستاورد مهندسی واقعی است.

بروزرسانی: ناسا تصاویر جدیدی را که قول داده بود منتشر کرد

ناسا دقایقی بعد از انتشار نخستین تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ جیمز وب اعلام کرد که بزودی تصاویر شگفت انگیز دیگری منتشر خواهد کرد و بنظر میرسد زمان آن رسیده است تا تصاویر جدید کیهان را با چشمان قدرتمند تلسکوپ فضایی جیمز وب بار دیگر ببینیم.

پنج‌ قلوی استفان

به نقل از ویکی پدیا پنج‌قلوی استفان، عبارت است از پنج کهکشان که در صورت فلکی اسب بالدار دیده می‌ شوند. حالا این تصویر عظیم جدید که می بینید، توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا با جزئیاتی خیره کننده تری گرفته شده است. این تصویر به وضوح نشان می دهد که چگونه کهکشان های متقابل باعث تشکیل ستاره در یکدیگر می شوند و چگونه گاز موجود در کهکشان ها مختل می شود.
این تصویر همچنین جریان‌ های خروجی را نشان می‌دهد که توسط یک سیاه‌چاله در پنج‌قلوی استفان با سطحی از جزئیات که قبلاً دیده نشده بود، نشان می‌ دهد.

 

سحابی کارینا(سحابی شاه‌تخته)

این تصویر از کوه‌ها و دره‌های مملو از ستاره‌های درخشان که مشاهده می کنید، در واقع لبه منطقه ستاره‌ زایی جوان با نام NGC 3324 در سحابی شاه‌تخته است. این عکس زیبا که توسط تلسکوپ جیمز وب در نور فروسرخ گرفته شده است، برای نخستین بار مناطقی که قبلاً غیر قابل دید، از تولد ستاره گان بوده است را، نشان می دهد.

این گونه تصویر گرفته شده توسط جیمز وب که بصورت سه بعدی است را صخره های کیهانی می نامند. چون همانند کوه های سنگی در یک عصر مهتابی به نظر می رسد. در واقع، این لبه حفره غول‌پیکر گازی درون NGC 3324 قرار دارد و بلندترین قله‌ های موجود در این عکس حدود 7 سال نوری ارتفاع دارند.

 

سحابی حلقه جنوبی

به نقل از سایت خبری سازمان ناسا، ستاره کم نور در مرکز این صحنه هزاران سال است که حلقه هایی از گاز و غبار را به همه جهات می فرستد و تلسکوپ جیمز وب برای اولین بار نشان داد که این ستاره در غبار پوشیده شده است. دو دوربین مستقر در روی تلسکوپ فضایی، آخرین تصویر از این سحابی سیاره‌ای را گرفتند که با نام NGC 3132 شناخته می شود و به‌ طور غیررسمی به سحابی حلقه جنوبی معروف است. فاصله تقریبی سحابی حلقه جنوبی با زمین بیش از 2500 سال نوری است.

 

خب نظر شما درباره این تصاویر چیست؟ آیا تلسکوپ فضایی جیمز وب میتواند شواهد و مدارک معتبری در مورد وجود حیات در در کیهان بی انتها بیابد؟