باغ گیاه شناسی تهران جزو بهترین و بزرگ ترین باغ های گیاه شناسی در جهان محسوب می شود باغ گیاه شناسی تهران عملیات اجرایی و طرح آن در سال 1347 با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی فعالیت آن شروع شده است، باغ گیاه شناسی در اراضی چیتگر که واقع در اتوبان تهران – کرج شروع گردید و افراد زیادی با تهیه بلیط چارتر شیراز تهران به این باغ سفر می کنند همچنین شما می توانید بلیط خود را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

معرفی باغ گیاه شناسی تهران

این باغ در غربی ترین نقاط شهر تهران واقع شده است و در منطقه چیتگر در محله سرو آزاد قرار گرفته است اکنون این باغ زیر نظر موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور اداره می شود.

مساحت این باغ چیزی حدود 145 هکتار است و ارتفاع ان از سطح دریا 1320 متر بوده است آب و هوای این باغ نیمه خشک و میزان بارندگی متوسط آن سالیانه حدود 240 میلی متر است.

طرح کلی این باغ به صورت پیش بینی شده است که نشان دهنده الگویی از باغ ایرانی می باشد به همین دلیل یک میدان در باغ پیش بینی شده که چهار بلوار در چهار سوی آن به هم متصل می گردد.

همچنین جالب است بدانید به باغ گیاه شناسی تهران لقب بزرگ ترین و زیباترین پارک گیاه شناسی خاورمیانه را داده اند همچنین باغ گیاه شناسی در فهرست ده پارک گیاه شناسی بزرگ دنیا واقع شده است و با داشتن 2 آبشار، 6 دریاچه، رودخانه جویبار و گونه های مختلف گیاهی در لیست بهترین مکان های گردشگری و تفریحی تهران می باشد.

باغ گیاه شناسی چیست؟

باغ گیاه شناسی مکانی می باشد که در آن پرورش گل و گیاهان و درختان انجام می شود این باغ ملی ارزش زیادی از لحاظ گونه های گیاهی موجود در باغ گیاه شناسی دارد.

گونه های گیاهی باغ گیاه شناسی تهران

در باغ گیاه شناسی تهران 64 گونه درخت و درختچه از اقلیم هیرکانی، همچنین ۲۴۰ گونه گیاهی از اقلیم البرز، ۴۲ گونه چوبی و ۳۰ گونه علفی از اقلیم زاگرس و ۲۳ اجتماع گیاهی و حدود ۴۰ گونه گیاهی از اقلیم کویری و بیابانی ایران وجود دارد، اقلیم چین و ژاپن، اقلیم هیمالیا، اقلیم قفقاز، اقلیم سیبری و آمریکا و باغ‌های اروپایی از اقلیم‌های جهانی این باغ است.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی تهران

از بخش های مختلف این باغ که می توانیم بگوییم که این باغ گونه های خاصی از گیاهان نقاط مختلف ایران و جهان را در خود جای داده است برخی از این بخش ها عبارتند از :

بخش رویشگاه قاره اروپا، بخش رویشگاه قاره آمریکا، بخش رویشگاه گیاهان هیمالیا، بخش پرورش گیاهان دارویی، بخش ناحیه ایرانی و تورانی، بخش گیاهان آذربایجان و قفقاز، بخش گیاهان حوزه البرز، بخش گیاهان حوزه زاگرس، بخش باغ میوه ایرانی، بخش گیاهان گلخانه ای، بخش آربراتوم، بخش باغ سیستماتیک، بخش ناحیه خزر.

باغ سیستماتیک

وسعت این باغ چیزی حدود 4/8 هکتار می باشد این مجموعه شامل گیاهان تیره های مختلف با نظم خاص و سیستم های طبقه بندی است کاشتن این گیاهان در این باغ بر اساس سیر تکاملی استوار بوده است و ترتیب قرار گرفتن گیاهان بر اساس قدمت پیدایش گروه های گیاهی از قدیمی به جدید است این باغ از لحاظ ارزش آموزشی و تحقیقاتی آنقدر زیاد است که از قرن 18 میلادی (برادران ژوسیو در باغ تریانون فرانسه) در بعضی از کشورهای پیشرفته فرانسه تصمیم به ساخت این کلکسیون ها گرفتند از نتایج به دست آمده در مورد این باغ می توانیم به : استقرار بیش از ۶۰۰ گونه از ۱۰۰ تیره گیاهی، فراهم شدن مکانی برای دانشجویان رشته‌های علوم کشاورزی و علوم گیاهی، فراهم شدن مجموعه‌ای ارزشمند از گونه‌ها و تیره‌های مختلف برای امور آموزشی و تحقیقاتی، امکان بازدید مستمر عموم مردم و آشنایی آن‌ها با گونه‌های گیاهی متعدد و ارزش آن‌ها در محیط زیست اشاره کنیم.

رویشگاه هیرکانی

این رویشگاه در باغ گیاه شناسی 8 هکتار وسعت دارد و از قدیمی ترین رویشگاه های این مجموعه است. رویشگاه هیرکانی در سال 1351 طراحی شد و گونه های مختلف گیاهی در این مکان جمع آوری و کاشته شده است.

رویشگاه زاگرس

رویشگاه زاگرس پر از درختان بلوط است که زمین آن چیزی حدود سه هکتار مساحت دارد و به شکل تپه ماهور طراحی شده است مرتفع ترین تپه آن حدود 10 متر ارتفاع دارد.

بخش آربراتوم

این مجموعه در ضلع غربی جنوب باغ قرار دارد و مساحت آن چیزی حدود 14 هکتار است در این قسمت گونه های مختلف درختان و درختچه ها و بوته ها در نظر گرفته شده است که هدف از کاشت این ها معرفی کردن گونه های بومی و غیر بومی و ایجاد مکان مناسب برای دسترسی به امکانات پژوهشی، آموزشی و تفریحی بوده است همچنین این مجموعه در سال 1376 و با ساخت دو دریاچه چشمه و برکه که توسط یک نهر به هم متصل شده شروع می شود، از جاذبه های بصری این مجموعه می توانیم به : جاده‌ای آسفالته به طول ۷۲۰ متر، باغ‌راهی به طول ۶,۴۰۰ متر و با عرض دو متر و سه دهنه پل روی رودخانه اشاره کنیم عملیات اجرایی و طرح این مجموعه در سال 1385 خاتمه یافت.

شما می توانبد با رزرو بلیط هواپیما ارزان خود از آس چارتر از تخفیف ویژه برخوردار شوید.

امکانات باغ گیاه شناسی تهران

از امکانات این باغ گیاه شناسی که تعبیه شده است می توانیم به : امکان خرید و آموزش پرورش گل و گیاه، کافه، رستوران، آلاچیق، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کنیم.

ساعت بازدید باغ گیاه شناسی

برای بازدید از این باغ گیاه شناسی می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به باغ گیاه شناسی مراجعه کنید.

بهترین زمان بازدید باغ گیاه شناسی تهران

همانطور که می دانیم فصل بهار باعث رشد تازه گیاهان و درختان می باشد و درختان در این فصل به اوج سرسبزی خود می رسند بنابراین بهترین زمان رفتن به این باغ بهار است زیرا میتوانید در فضایی سرسبز و کاملا مطبوع علاوه بر تماشای گیاهان از حال و هوای خوب آن لذت ببرید همچنین شما می توانید فصل پاییز را انتخاب کنید و درختان نارنجی شده را ببینید.

در باغ گیاه شناسی تهران همه ساله در فصل هایی از سال جشنواره های گوناگونی برگزار می شود که شما نیز می توانید با برنامه ریزی به موقع به این جشنواره ها بروید.

بلیط باغ گیاه شناسی تهران

قیمت بلیط این باغ 12،500 تومان می باشد که این مبلغ مربوط به سال 1399 است اکنون این بلیط تغییر کرده است شما می توانید برای قیمت گرفتن دقیق این باغ با شماره ای که قرار داده شده است تماس بگیرید همچنین اگر بلیط این باغ را از سایت خریداری کنید مشمول تخفیف خواهید شد و قیمت آن 9،500 محاسبه خواهد شد.

مکان های نزدیک به باغ گیاه شناسی تهران

از مکان هایی که در نزدیکی باغ گیاه شناسی هستند می توانیم به : پارک جنگلی چیتگر، دریاچه چیتگر، پارک آبی اُپارک، استادیوم آزادی تهران، باغ وحش ارم سبز اشاره کنیم شما می توانید بعد از بازدید از باغ گیاه شناسی تهران به این مکان ها نیز سری بزنید.

هتل های نزدیک به باغ گیاه شناسی تهران

از هتل های نزدیک به باغ گیاه شناسی می توانیم به : هتل پژوهش تهران، هتل دانش، هتل بستان تهران، هتل المپیک تهران اشاره کنیم شما می توانید قبل از آمدن به تهران این هتل های نزدیک را رزرو کنید و بعد از آن به مکان های گردشگری سری بزنید.

رستوران های نزدیک به باغ گیاه شناسی تهران

بعد از گشت و گذار و پیاده روی جانانه در باغ گیاه شناسی تهران می توانید برای ناهار به رستوران گرند هتل، رستوران بام چیتگر، رستوران سنتی سروستان، کبابی گلپایگانی بروید و دلی از عزا در بیاورید.

شماره تلفن باغ گیاه شناسی تهران

در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد باغ گیاه شناسی تهران می توانید با شماره 02144787282 تماس حاصل کنید.

آدرس باغ گیاه شناسی تهران

تهران، اتوبان تهران کرج خروجی پیکان شهر شهرک سرو آزاد خیابان شهید گودرزی بلوار باغ گیاه شناسی