رئیس آژانس فضایی آمریکا(ناسا) می گوید برنامه فضایی کشور چین یک برنامه نظامی است و این کشور ایده ها و فناوری ها را از دیگر کشورها دزدیده است. بیل نلسون، رئیس سازمان هوا و فضای ناسا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی بیلد که روز شنبه منتشر شد، گفت: «ما باید بسیار نگران باشیم که کشور چین روی کره ماه فرود می آید و می‌ گوید: «الان مال ماست و شما بیرون بمانید».

کشور چین نیز روز دوشنبه هشدار بیل نلسون، رئیس سازمان ناسا را مبنی بر اینکه چین ممکن است ماه را به عنوان بخشی از یک برنامه نظامی تصرف نماید، به عنوان یک لکه گیری غیرمسئولانه رد کرد و گفت:

ما همیشه خواستار ایجاد جامعه ای از کشورهای مختلف در فضا بوده ایم.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور چین می گوید:

این نخستین باری نیست که رئیس اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده(ناسا) حقایق را نادیده می گیرد و در مورد کشور چین غیرمسئولانه صحبت می نماید.

در ادامه ژائو لیجیان ذکر کرد که، این کشور همیشه ساختن آینده ای مشترک برای بشریت در فضا را تبلیغ نموده و با سلاح آفرینی آن و هرگونه مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالفت نموده است.

رقابت دو کشور آمریکا و چین برای تصرف ماه

چین از 10 سال پیش تاکنون، سرعت برنامه های فضایی خود را به شکل چشمگیری افزایش داده است و اکتشاف کره ماه مورد توجه این کشور قرار گرفته است. این کشور اولین فرود بدون خدمه ماه خود را در سال 2013 میلادی انجام داد و پیش بینی می شود راکت هایی با قدرت کافی برای ارسال فضانوردان به کره ماه در اواخر این دهه پرتاب نماید.

سازمان ناسا نیز تحت پروژه آرتمیس، قصد دارد در سال 2024 میلادی یک ماموریت خدمه به مدار کره ماه بفرستد و تا سال 2025 میلادی یک فرود خدمه در نزدیکی قطب جنوبی کره ماه انجام دهد.