روبلاکس چیست؟

روبلاکس یکی از شرکت هایی است که، امکان ساخت بازی های آنلاین چند نفره را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. از ویژگی های جذاب زوبلاکس این است که کاربران این پلتفرم، میتوانند بازی ها را خودشان طراحی کنند. در روبلاکس حتی میتوانید بازی هایی که طراحی کرده اید را با دیگر کاربران این پلتفرم به اشتراک بگذارید. پلتفرم Roblox بسیاری از بازی های مختلف را میزبانی میکند. شرکت روبلاکس نخستین بار در سال 2004 میلادی ایجاد شد و در سال 2006 میلادی پلتفرم آن توسط این شرکت انتشار یافت. این پلتفرم ساخت بازی های آنلاین، میزبان بیش از 200 میلیون کاربر فعال ماهانه است. طبق گفته های مدیر عامل این شرکت، هر سال بیش از 30 میلیون کاربر جدید عضو روبلاکس می شوند. بیش از 6 میلیون کاربر، سازنده بازی در این پلتفرم هستند.

روبلاکس

استودیو روبلاکس

پلتفرم روبلاکس به بازیکنان خود این اجازه را می دهد تا بازی های دلخواه شان را با استفاده از موتور اختصاصی Roblox Studio بسازند. اکثر بازی های ساخته شده در روبلاکس، بیشتر توسط افراد کم سن و سال تولید شده اند. طبق داده های منتشر شده سالانه بیش از 20 میلیون بازی در روبلاکس تولید می شود.

ارز مجازی و خرید و فروش سکه روبلاکس

سایت روبلاکس به بازیکنان این پلتفرم اجازه خرید، فروش و ایجاد آیتم های مجازی را می دهد. با این ویژگی کاربران می توانند برای تزئین شخصیت مجازی که ساخته اند، استفاده نمایند. هر کاربری میتواند لباسی را برای تزئین شخصیت خریداری کند، اما فقط کاربرانی که عضو سرویس Premium هستند میتوانند آنها را بفروش برسانند. با خرید سکه روبلاکس کاربران قادر هستند با این ارز مجازی اقدام به خرید انواع مختلفی از امکانات سایت کنند.

سکه روبلاکس

لازم به ذکر است که تنها مدیران Roblox این قابلیت را دارند که لوازم جانبی، قطعات بدنه، تجهیزات و بسته ها را تحت حساب کاربری رسمی روبلاکس بفروشند. شاید جالب باشد که تعداد بسیاری از کاربران روبلاکس بصورت تمام وقت در این سایت فعالیت دارند و گاهی درآمد سالیانه آنها بیش از 100000 دلار در سال است.

رویداد های روبلاکس

گاهی اوقات روبلاکس میزبان بسیاری از رویدادهای مجازی و واقعی است. Roblox در سال های پیش میزبان رویدادهایی مثل BloxCon بوده است. Roblox همچنین میزبان رویدادی سالانه با نام “جوایز بلوکسی” بوده است. این رویداد برای جمع آوری کمک مالی انجام گرفته است. یکی از رویدادهای مجازی که در این سایت برگزار شد بیش از 600 هزار بیننده داشته است.

پسری با هودی روبلاکس

از رویدادهای روبلاکس می توان به کنفرانس سالانه توسعه دهندگان Roblox اشاره کرد، که در شهر سانفرانسیسکو آمریکا و به مدت 3 روز برگزار می شود. در این مراسم بهترین سازندگان بازی ها دورهم جمع می شوند تا از تغییرات آینده پلتفرم Roblox اطلاع یابند. پیش از این شهر های لندن و آمستردام میزبان این رویداد بزرگ بوده اند.

 

درباره روبلاکس

درباره روبلاکس
  • فعالیت ها

کاربران پلتفرم Roblox به دلیل تلاش هایشان علیه نژادپرستی مورد توجه قرار دارند. بسیاری از کاربران عادی و یا حتی بنیان گذاران این سایت، حمایت خود را از اعتراضات نسبت به مرگ جورج فلوید و زندگی سیاه پوستان اعلام کرده اند. در سال 2019 میلادی، با تحقیقات خبرگزاری NBC بیش از 100 حساب مرتبط با گروه های راست افراطی و نئونازی شناسایی شد. پس از اینکه NBC این حساب  ها را در اختیار مدیران سایت روبلاکس قرار داد، آن ها در سریع ترین زمان حساب ها را مسدود کردند.

 

  • تاثیر همه گیری کرونا

همه گیری بیماری کرونا، به طریق مختلفی تاثیر زیادی روی پلتفرم روبلکس گذاشت. با توجه به قرنطینه هایی که در کشور های مختلف رخ داد، Roblox به عنوان راهی برای ارتباط کودکان با یکدیگر مورد استفاده قرار گرفت. یکی از روش های ارتباطی که بسیار مورد توجه قرار گرفت، برگزاری جشن تولد کودکان بر روی این پلتفرم بازی بود. بیشتر شدن تعداد کاربران roblox در طی همه گیری، باعث افزایش قابل توجه درآمد این پلتفرم شد. زیرا با توجه به وجود بیماری کرونا و قرنطینه گیمرها، زمان زیادی صرف بازی های ویدیویی مانند روبلاکس شد.

 

  • جلوه صوتی OOF

از زمان آغاز به کار پلتفرم روبلاکس تا نوامبر سال 2022 میلادی، جلوه صوتی مرگ شخصیت بازی های روبلاکس، صدای “oof” بود که، به دلیل میم شدن آن، باعث شهرت قابل توجه Roblox شد. این صدا توسط استودیوی آهنگساز بازی های ویدیویی تامی تالاریکو ساخته شده است. این پلتفرم در اقدامی، صدای oof را با یک افکت صوتی جدید جایگزین کرد.

 

  • برنامه روبلاکس

روبلاکس در سیستم عامل های مختلفی قابل اجراست. کاربری که یک بازی roblox را ساخته است، می تواند انتخاب کند که بازی او در کدام برنامه و یا سیستم عامل اجرا شود. سازندگان بازی قادر هستند دستگاه های رایانه، موبایل، تبلت و ایکس باکس وان را برای اجرای بازی انتخاب کنند.

 

  • کنسرت های مجازی

بازیکنان می توانند به کنسرت های مجازی در این پلتفرم دسترسی داشته باشند. کنسرت ها معمولا بین 10 تا 20 دقیقه طول می کشد و به بازیکنان اجازه می دهد تا در یک دنیای تعاملی حرکت کنند و در عین حال به چندین قطعه موسیقی که توسط آواتارهای مجازی هنرمندان اجرا می شود، گوش دهند. حرکات نوازندگان با استفاده از فناوری motion-capture ضبط می شود.

 

  • بازخوردها

پلتفرم Roblox به لطف بازی های متنوعی که در آن می توان یافت و همچنین به دلیل آنکه به هر فردی اجازه میدهد بازی برای این پلتفرم بسازد، اکثرا نقدهای مثبت دریافت کرده است. سازمان Common Sense Media که به بررسی و رتبه بندی رسانه ها و فناوری با هدف ارائه اطلاعات در مورد مناسب بودن آنها برای کودکان می پردازد، به روبلاکس امتیاز 4 از 5 را داد و از تنوع بازی های این سایت و توانایی پرورش خلاقیت در کودکان تمجید نمود. البته این سازمان توصیه کرده است که ویژگی چت کردن در این پلتفرم برداشته شود، تا از تعاملات مضر در بین جوانان جلوگیری شود.

 

  • لوگوی روبلاکس

از سال 2004 میلادی که شرکت Roblox ایجاد شد، تغییر زیادی را در لوگوی انجام داده است. در تصویر زیر لوگوی روبلاکس را میتوانید مشاهده کنید.

لوگوی روبلاکس طی سال ها تغییر زیادی کرده است