معروف است که همه چیز از جمله نوشیدنی ها و خوراکی ها در فرودگاه ها بیشتر از جاهای دیگر هزینه دارد. اما واقعا چرا چنین است؟

صرف نهار در فرودگاه می تواند بسیار گران قیمت باشد، به خصوص در منطقه عزیمت پس از کنترل امنیتی یا مثلا یک فنجان قهوه ممکن است به اندازه بار یک هتل لوکس هزینه داشته باشد. یک ساندویچ مجلل ممکن است بیشتر از یک منوی ناهار کامل در غذاخوری یک روستا باشد.

دلایل گرانی نوشیدنی ها و خوراکی ها در فرودگاه ها

هزینه های عملیاتی بالا و عرضه محدود

برای کسی پوشیده نیست که هزینه همه چیز در فرودگاه بیشتر از سایر مناطق است. یعنی در واقع هزینه های بالای عملیاتی یکی از دلایل این امر است. اجاره مغازه ها معمولا در فرودگاه ها بیشتر از مرکز شهری است. علاوه بر این، کلیه کالاها و کارمندان تحت بررسی های امنیتی هستند که نیاز به تلاش و هزینه بیشتری دارد.

علاوه بر این، عرضه محدود و رقابت کم به مغازه ها و رستوران ها اجازه می‌ دهد تا مبالغ بالاتری را از مسافران دریافت کنند. فروشندگان نوشیدنی ها و خوراکی ها می دانند که اکثر مسافران چندین ساعت را در فرودگاه می گذرانند و چاره ای جز مصرف گزینه های موجود ندارند.

فرودگاه ها شبه انحصاری هستند، شبیه به جشنواره های موسیقی یا پارک های تفریحی. علاوه بر این، بسیاری از خطوط هوایی دیگر وعده های غذایی رایگان در هواپیما ارائه نمی دهند و غذاهایی که برای خرید در دسترس هستند گران هستند و قیمت های فرودگاه را معقول به نظر می رساند.

گرانی نوشیدنی ها و خوراکی ها در فرودگاه

ارز خارجی باعث می شود تمایل بیشتری به خرج کردن داشته باشید

اگر با پول محلی مکانی که قرار دارید آشنا نیستید، تشخیص معقول بودن قیمت ها می تواند چالش برانگیز باشد. در بیشتر موارد، مسافران می‌ خواهند قبل از عزیمت از شر ارزهای خارجی خلاص شوند و این امر باعث می‌ شود که هر چه خواسته می‌ شود بپردازند.

به گفته کارشناسان، اما اخیرا فرودگاه های خاصی مانند نیویورک و نیوجرسی به قیمت های بالای فرودگاه ها واکنش نشان داده اند. طبق دستورالعمل های جدید از سال 2022 میلادی، قیمت‌ ها در فرودگاه ها ممکن است حداکثر 10 درصد گران تر از مکان های مشابه در خارج باشند.

گرانی نوشیدنی ها و خوراکی ها در فرودگاه ها

مشاغل فرودگاهی با ترفندهای روانی کار می کنند

بعضی مواقع چاره ای ندارید. همه باید از منطقه معاف از گمرک عبور کنند تا به دروازه برسند. در اینجا نیز هیچ چیز به شانس واگذار نمی شود. به عنوان مثال، مسیر از طریق منطقه معاف از گمرک به سمت چپ در لندن هیترو می رود.

فضای خرده فروشی موجود در سمت راست قابل توجه تر است، که از آنجایی که افراد به دلیل راست دست بودن تمایل دارند برای مدت طولانی تری درست به نظر برسند بسیار مهم است.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا مغازه های فرودگاهی نمایشگرهای خود را به صورت مورب چیده اند؟ این کار برای تشویق بیشتر به خرید انجام می شود. با چیدمان مورب کالا، اقلام بیشتری به طور همزمان در معرض دید مشتریان قرار می گیرد که می تواند منجر به افزایش علاقه خرید شود. بنابراین، علاوه بر عوامل دیگر، نمایش کالا نقش مهمی در ترغیب مشتریان به خرید دارد.

یک ترفند دیگر نیز توسط مشاغل فرودگاهی به کار می رود. مسافران باید تا زمانی که ممکن است در منطقه اصلی خرید بمانند. در برخی از فرودگاه ها، به خصوص در اروپا، گیت ها تا اندکی قبل از سوار شدن به هواپیما اعلام نمی شود. در نتیجه مسافران زمان بیشتری را صرف خرید و صرف غذا می کنند.