اتاق سرور و مرکز داده، قطب بسیار مهمی است که تجهیزات فناوری اطلاعات و خدمات شبکه مانند خدمات وب را ارائه می دهد. در راه اندازی اتاق سرور، عملیات فناوری اطلاعات، که به عنوان قلب تجارت مدرن شناخته می شود، مدیریت و ذخیره می شود. توانایی مرکز داده برای هماهنگ کردن خدمات به طور مداوم و بدون وقفه بسیار مهم است. در اینجا راجع به ویژگی و اهمیت درب اتاق سرور صحبت خواهیم کرد.

علیرغم نقش حیاتی که مراکز داده در اجرای مؤثر بسیاری از خدمات اینترنتی و اطلاعات ایفا می کنند، نکات مهم آن تا حد زیادی پنهان و ناشناخته باقی می ماند. تا زمانی که مراکز داده و اتاق های سرور کار خود را به خوبی و روال عادی انجام دهند، بسیاری از شرکت ها به اهمیت وجود چنین مراکزی پی نخواهند برد.

راه اندازی اتاق سرور به دلیل نقش مهمی که در فناوری اطلاعات و تکنولوژی مدرن دارد. باید به دقت نظارت و کنترل شود و منطقی است که شرکت ها تمهیداتی را برای افزایش امنیت این واحدها انجام دهند. از این اقدامات باید برای کنترل ورود و خروج افراد به این واحدها و همچنین مدیریت صحیح تجهیزات و کاهش خطر آتش سوزی استفاده شود.

به دلیل فشردگی ادوات الکتریکی مورد استفاده در مراکز داده و حجم زیاد سیم و کابل که خود منبع تولید گرما هستند، این مراکز همواره در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند.

آسیب رساندن به مراکز داده می تواند تأثیر مخربی بر شرکت ها و مشتریان داشته باشد. آسیب می تواند آنقدر شدید باشد که باعث از دست رفتن دائمی اطلاعات حیاتی شرکت شود.

یکی از قسمت های مهم برای محافظت و جلوگیری از آتش سوزی احتمالی ایجاد شده در مرکز داده، استفاده صحیح از درب اتاق سرور است. این درب ها علاوه بر ایجاد امنیت کامل برای تجهیزات اتاق سرور، می توانند اطمینان حاصل کنند که دود و شعله در یک محیط کوچک در مواقع آتش سوزی باقی می ماند و در نتیجه از آسیب دیدن سایر اموال و افراد جلوگیری می کند. .

درب مرکز داده به گونه ای طراحی شده است که نقش بسزایی در امنیت و ایمنی تجهیزات این مراکز داشته باشد. بدین ترتیب با نصب و اتصال سیستم های امنیتی ویژه بر روی این درب ها می توانید به افراد خاصی اجازه ورود و خروج به اتاق سرور را بدهید.

سیستم های کنترل تردد در انواع مختلف ارایه میشود. این مدل ها میتواند کارتی، رمز، اثر انگشت و غیره باشد. استاندارد های TIA و Bicsi در این خصوص دستور العمل های مشخصی را ارایه کرده اند.