دو مطالعه جدید توسط دانشمندان نشان می دهد که برای مهار گرمایش در قطب جنوب باید سریعا اقدام شود.

به نقل از رسانه فناوری زبان گیزمودو، قطب جنوب خانه بیش از 90 درصد از آب های شیرین جهان است که در لایه های یخی عظیم این قاره محبوس شده است. و حالا بنظر میرسد پایداری بسیاری از این یخ ها به طور جدی در معرض خطر گرمایش جهانی قرار گرفته اند. دو مطالعه ای جدید که اخیرا در سایت نیچر منتشر شده، نگاهی به چگونگی تغییرات آب و هوا در ورقه های یخی در قطب جنوب داشته و آینده بالقوه تاریک افزایش سطح دریاها را بیان می نماید.

اولین مطالعه به این موضوع میپردازد که چگونه دو صفحه یخی در قطب جنوب تحت تأثیر آنچه در قفسه های یخی آنها می گذرد، که به عنوان تکیه گاه های محافظ عمل می کنند. قفسه‌ های یخی روی اقیانوس گسترده شده‌ اند، در حالی که ورقه‌ ها خشکی ها را می‌ پوشانند.

چاد گرین، نویسنده ارشد این مطالعه، پژوهشگر فوق دکتری در آزمایشگاه رانش جت ناسا، مینویسد:

قفسه های یخی، قطعات یخی عظیمی هستند که صدها یا حتی هزاران متر ضخامت دارند و تعداد کمی از آنها به بزرگی کشور فرانسه هستند. قفسه های یخی در بالای اقیانوس در تعادل هیدرواستاتیکی شناور هستند، بنابراین وقتی یک کوه یخ از یک قفسه یخی جدا می شود، هیچ تاثیر مستقیمی بر سطح دریا وجود ندارد. اما هر زمان که یک قفسه یخی ایجاد می‌شود، کمی کوچک‌ تر و کمی ضعیف‌ تر می‌شود.

قفسه های یخ موجود در قطب جنوب و شمال به طور معمول دارای یک چرخه سالم زایمان هستند و می توانند یخ از دست رفته را بازسازی نمایند. اما تغییرات آب و هوایی کره زمین به تسریع روند زایش کمک نموده است. برای درک اینکه این چرخه در افزایش سطح دریا چه معنایی داشته است، گرین و همکارانش از داده های ماهواره ای برای تولید یک سری نقشه با وضوح بالا از خط ساحلی قطب جنوب در 25 سال اخیر استفاده کردند.

این پژوهشگر همچنین می گوید:

آنچه که ما فهمیده ایم آن است که قفسه‌ های یخی در قطب جنوب در لبه‌ های آن فرو ریخته‌ اند. به طور کلی، قطب جنوب از سال 1997 میلادی بیش از 14280 مایل مربع (37000 کیلومتر مربع) از منطقه قفسه یخی را از دست داده است. “تقریباً به اندازه کشور سوئیس” این بدان معناست که قفسه های یخی این قاره در 25 سال گذشته تاکنون، حدود 12 میلیون تن از دست داده اند که تقریباً دوبرابر برآوردهای قبلی از آب شدن این یخ ها بوده است. این همه فروپاشی می تواند خبر بدی برای پایداری طولانی مدت لایه های یخی این قاره باشد.

به هر حال تغییرات اقلیمی در جهان باعث ایجاد این مشکل در قطب جنوب شده است و باید تلاشی برای رفع آن شود. تأثیرات انسانی بر تغییرات آب و هوایی بر کسی پوشیده نیست و بزرگترین عامل افزایش سطح CO۲ در اثر برونده‌ های مربوط به احتراق سوخت فسیلی بشمار میرود.