بر اساس مطالعه اخیر انجمن دیجیتال Bitkom، از هر 10 نفر، 6 نفر قبلاً مقصد سفر را انتخاب کرده اند تا بتوانند یک عکس را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. در گروه سنی 16 تا 29 سال، 71 درصد با توجه به توانایی اینستاگرام، مکان را ترجیح می دهند. نظرسنجی شرکت Statista همچنین نشان می دهد که 75 درصد از پاسخ دهندگان از شبکه های اجتماعی برای برنامه ریزی تعطیلات استفاده می کنند. در مقایسه، تنها 47 درصد از نظرات دوستان و خانواده الهام بخش مقصدهای جدید هستند.

شبکه های اجتماعی برای سفر

مزایای شبکه های اجتماعی برای سفر

شبکه های اجتماعی به دلایلی برای الهام گرفتن از سفر بسیار محبوب هستند. در حالی که اغلب مجبورید مدت زمان بیشتری برای نکات خوب در موتورهای جستجوی معمولی جستجو کنید، می‌ توانید ویدیوها و عکس‌ های مناسب را مستقیماً در اینستاگرام یا تیک تاک مشاهده کنید. بیش از تایپ کلمه “سفر” در نوار جستجو یا “لایک کردن” پست های مرتبط با سفر طول نمی کشد. سپس، شهرها، کشورها یا مکان‌ هایی که قبلاً از رادار شما خارج شده بودند، پیشنهاد می‌ شوند. عکس‌ ها و ویدیوها به شما این تصور را می‌ دهد که خودتان در محل هستید. رویدادهای جاری یا نمایشگاه های هنری نیز پیشنهاد می شود.

بیشتر از الهام گرفتن

شما همچنین این مزیت را دارید که نظرات دیگران در نظرات و ویدیوها نمایش داده می شود. این به شما تصور معتبرتری از مناظر، رستوران ها یا اقامتگاه ها می دهد. سایر کاربران نیز می توانند نکاتی را برای سفر ارائه دهند که ممکن است در برخی از مقالات اینترنتی یافت نشود. به این ترتیب، ممکن است متوجه شوید که آیا یک مکان ارزش تبلیغات را ندارد یا خیر و حتی می توانید از بازدید خود صرفه جویی کنید.

اینستاگرام

خطرات گردشگری اینستاگرام

با این حال، تبلیغات اینستاگرام مشکلاتی را نیز به همراه دارد. هزاران نفر “نکات داخلی” را در اینترنت می بینند و مردم به طور ناگهانی بسیاری از مکان هایی را که از طریق شبکه های اجتماعی به بدنامی دست یافته اند، تسخیر می کنند.

عواقب شدید برای طبیعت و مردم محلی

گردشگران اینستاگرام طبیعت را زیر پا می گذارند، برای گونه های جانوری کمیاب در محیط شان مزاحمت ایجاد می کنند و دارایی های فرهنگی را از بین می برند.

علاوه بر این، بسیاری از گردشگران حتی حاضرند عمداً خود را در معرض خطر قرار دهند تا عکسی عالی داشته باشند. نظرسنجی انجمن دیجیتال Bitkom که قبلاً ذکر شد نیز تمایل به ریسک کردن برای یک عکس خوب را زیر سوال برد. بر اساس این نظرسنجی، حدود 22 درصد از پاسخ دهندگان به موانع یا علائم بی توجهی کرده اند و 14 درصد عمدا خود را در معرض خطر قرار داده اند.

آخرین اما نه کم‌ اهمیت، توریسم اینستاگرام برای ساکنان مضراتی نیز دارد. آنها باید افزایش هزینه ها و کمبود مسکن را به دلیل غلبه اقامتگاه های توریستی بپذیرند. این یکی از دلایلی است که همیشه کمپین هایی برای مهار گردشگری انبوه در دوبروونیک، ونیز یا آمستردام وجود دارد.

از توهم تا ناامیدی

پست‌ های سفر در شبکه های اجتماعی علاوه بر تأثیرگذاری بر مقاصد تعطیلات، می‌ توانند گمراه‌کننده باشند و سفر را خراب کنند. به ندرت می توان دید که مناظر در شبکه های اجتماعی چقدر شلوغ هستند. اینفلوئنسرها از ترفندهایی استفاده می کنند، عکس گرفتن زود هنگام طلوع خورشید یا انتخاب زوایایی که نمی توانید دیگران را ببینید. یک نمونه “دروازه بهشت” در بالی است. در اینستاگرام، عکس‌ های متعددی از کاربران در حال ژست گرفتن بین دو برج وجود دارد. پشت سر آنها کوه آگونگ است که انعکاس آن شبیه دریاچه است. اما این فقط یک گودال و یک آینه است.

علاوه بر این، تصاویر در اینستاگرام و سایر سیستم عامل ها اغلب ویرایش می شوند. این می تواند منجر به یک تصویر مخدوش شود، زیرا مکان های موجود در عکس ها رنگارنگ تر و واضح تر از واقعیت به نظر می رسند. به همین ترتیب، سایر افراد یا زباله ها روتوش می شوند. ممکن است انتظار یک مکان فوق العاده در اینستاگرام را داشته باشید و در واقع ناامید شوید.

انتشار اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی بسیار آسان است. برخی از افراد برای تحقیقات خود فقط به داده های اینستاگرام یا تیک تاک تکیه می کنند. منطقی است که اطلاعات مکان ها را قبل از حرکت بررسی کنید. مردم اغلب ویدئوهایی از سایت ها ارسال می کنند و اطلاعات نادرست را منتقل می کنند. به عنوان مثال، شما می توانید مکان متفاوتی از آنچه در کپشن یا نظرات نوشته شده است را مشاهده کنید. افرادی که قبلاً آنجا بوده اند یا تحقیقاتی انجام داده اند می توانند اطلاعات نادرست را افشا کنند. از سوی دیگر، برخی دیگر به اطلاعات اعتماد می کنند و به یک مکان کاملا اشتباه سفر می کنند.

گردشگری اینستاگرام

آشنایی با گردشگری اینستاگرام

مزایای شبکه های اجتماعی به عنوان الهام بخش سفر غیرقابل انکار است. پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و تیک تاک راهی ساده برای کشف مقاصد جدید و جمع آوری تصاویر بصری از جهان ارائه می دهند. با این حال، تبلیغات گردشگری اینستاگرام چالش های خود را دارد. محبوبیت شبکه های اجتماعی منجر به گردشگری انبوه، آسیب به اکوسیستم ها و باری بر دوش ساکنان می شود. عکس های ویرایش شده یا انتشار اطلاعات نادرست می تواند واقعیت را تحریف کند و منجر به ناامیدی در سفر شود. همانطور که گردشگری اینستاگرام می تواند هیجان انگیز باشد، داشتن درک متعادل از مزایا و معایب نیز ضروری است.

به طور کلی، مسافران باید از تمرکز بیش از حد بر روی عکس های فوری پرهیز کنند و در عوض از تاثیرات سفر لذت ببرند. فشار اجتماعی اغلب برای ارائه بهترین سفر ممکن وجود دارد و باید به یاد داشته باشید که در لحظه زندگی کنید. انجام یک “سم زدایی اجتماعی” در تعطیلات و کنار گذاشتن گوشی موبایل برای چند ساعت کمک می کند. و گاهی اوقات خوب است که به تنهایی منطقه را کشف کنید. ممکن است بدون استفاده از شبکه های اجتماعی “نکات خودی” واقعی پیدا کنید.