دوربین های دیجیتال کامپکت و عکسبرداری از آنها دوباره داغ شده اند. شما کدام فناوری قدیمی را دوست دارید؟

آیا شما مجذوب کنسول های بازی ویدیویی کلاسیک هستید یا دوربین های پولاروید؟ روزنامه های چاپی یا پخش کننده های ضبط چطور؟ به نظر شما چه چیزی باعث می شود تا در دنیای مدرن آنها منسوخ شوند؟ یا هنوز هم آنها جذاب می دانید؟

خانم کالی هوانگ یک گزارشگر فناوری اطلاعات است. او در کتاب “داغ ترین گجت نسل Z یک دوربین دیجیتال 20 ساله است” می نویسد:

بهار گذشته، آنتونی تابارز مانند بسیاری از دبیرستانی های امروزی جشن گرفت. رقصیدن در شب و ثبت آن از طریق عکس ها و ویدیوها. عکس های فوری آقای تابارز، 18 ساله، و دوستانش را نشان می دهد که پوزخند میزنند، می پرند و دست هایشان را از یک پیست رقص شلوغ تکان می دهند.

دوربین های قدیمی

آقای تابارز به جای استفاده از گوشی هوشمند خود، عکس های آن شب را با دوربین دیجیتالی نقره ای رنگ 7.1 مگاپیکسلی Olympus FE-230 که در سال 2007 میلادی ساخته شده بود و قبلاً متعلق به مادرش بود، ثبت کرد. در طول سال آخر دبیرستان، دوربین هایی مانند آن در کلاس های درس و در مجامع اجتماعی ظاهر شدند. در هنگام شب، آقای تابارز دور دوربینش رد شد و عکس هایی با رنگ فوشیا گرفت که مستقیما به نظر می رسیدند.

آقای تابارز، دانشجوی سال اول دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، گفت:

ما خیلی به تلفن هایمان عادت کرده ایم. وقتی چیز دیگری برای عکاسی دارید، هیجان انگیزتر است.

دوربین های قدیمی

دوربین های دوران کودکی نسل Z که توسط کسانی که در اصل مالک آن ها بودند، قدیمی و بی معنی دیده می شدند، دوباره مد شده اند. جوانان از ظاهر قدیمی خود لذت می برند، دوربین های دیجیتال را در شبکه اجتماعی تیک تاک تبلیغ می کنند و عکس هایی را که تولید می کنند در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک می گذارند. در تیک تاک، هشتگ digitalcamera# بیش از 184 میلیون بازدید دارد.

اینفلوئنسرهای مدرن مانند کایلی جنر، بلا حدید و چارلی داملیو با گرفتن عکس های تار و بیش روشن، سرگرمی را تشویق می کنند و از همتایان اوایل دهه 2000 خود تقلید میکنند. اینفلوئنسرها به جای اینکه پاپاراتزی ها این عکس ها را در روزنامه ها یا وب سایت های زرد منتشر کنند، آنها را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند.

اکثر نوجوانان و جوانان امروزی در آغاز هزاره نوزاد بودند. آنها با گوشی های هوشمندی بزرگ شدند که به طور فزاینده ای دارای هر امکاناتی بودند و دوربین های مستقل، دستگاه های نقشه برداری و سایر ابزارها را غیرضروری کردند. این جوانان اکنون در جستجوی فاصله گرفتن از گوشی های هوشمند خود هستند. بر اساس گزارش ها، در سال 2022 میلادی، 36 درصد از نوجوانان آمریکایی گفتند که زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند.

استایل Y2K

در طول سال های گذشته، نوستالژی برای استایل Y2K، دوران شوق فناوری و ترس وجودی که اواخر دهه 1990 میلادی و اوایل دهه 2000 را در بر می گرفت، نسل Z را فراگرفته است. مانند لباس های ورزشی و لباس های مخملی روی شلوار جین. برندهای معتبر بازار مانند Abercrombie & Fitch و Juicy Couture از مزایای آن بهره برده اند.

استایل Y2K

در سال 2021 میلادی، برند Abercrombie بالاترین فروش خالص خود را از سال 2014 میلادی گزارش کرد. اکنون، نوستالژی Y2K برای فناوری وجود دارد که این لباس ها را در زمانی که برای اولین بار محبوب بودند، جذب کرد.

کدام فناوری قدیمی؟

جوانی 22 ساله، درباره لذت استفاده از دوربین دیجیتال مادرش که در سال 2011 میلادی ساخته شده است، می گوید:

احساس میکنم که ما داریم کمی هوشمند میشویم. بازگشت به گذشته فقط یک ایده عالی است.

گراهام که یک دانشجو در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا می باشد، می گوید:

یکی از فناوری های قدیمی که من واقعا آن را دوست دارم ساعت جیبی است. من فکر می کنم که آنها بی انتها هستند. آنها همیشه کار می کنند و نیازی به بیانی در مورد اینکه چگونه می توانند در یک کت و شلوار عالی باشند ندارند.

فرد دیگری نیز از بازی های ویدیویی قدیمی به عنوان فناوری قدیمی مورد علاقه اش صحبت می کند:

من همیشه بازی های ویدیویی قدیمی را جالب می دانستم. من واقعا بازی بسکتبال 8 بیتی را در آتاری دوست دارم. من فکر می کنم که این نوع بازی ها به دلیل نمادین بودن، هنوز هم می توانند تا امروز ادامه داشته باشند. همچنین دیدن اینکه بازی های ویدیویی در طول زمان چقدر پیشرفت کرده اند بسیار جالب است.