آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از برندها در ذهن افراد باقی می مانند در حالی که برخی دیگر نه؟ در تجربه من، همه چیز به آگاهی از برند خلاصه می شود. شرکت هایی آگاهی از برند بالایی خواهند داشت، که به طور مداوم توجه افراد را به خود جلب می کنند و تأثیر بیشتری بر تصمیمات خرید آنها دارند.

اما آگاهی از برند برای مصرف کنندگان چه معنایی دارد؟ چگونه بر زندگی روزمره و عادات خرید مصرف کنندگان تأثیر می گذارد؟ قصد داریم در این مقاله، بینش ها و نکاتی را در مورد آگاهی از برند از دیدگاه مصرف کننده ارائه دهیم و بررسی کنیم که چرا کسب و کارها باید برای ایجاد آگاهی از برند تلاش کنند و به این موضوع نگاه کنیم که واقعا چگونه به مصرف کنندگان می رسد.

چرا ایجاد آگاهی از برند مهم است؟

آگاهی از برند پایه و اساس یک برند موفق می باشد. سطح شناخت و آشنایی است که، یک برند در بین مخاطبان هدف خود دارد. زمانی که به دنبال جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی هستید، ایجاد یک استراتژی موثر برای ارتقای برند ضروری می باشد. هنگامی که یک شرکت از آگاهی برند بالایی برخوردار باشد، یادآوری و تشخیص آن برای مشتریان در هنگام تصمیم گیری برای خرید آسان تر می شود.

برای کمک به نشان دادن تأثیر آگاهی از برند، می توانیم به چند شرکت برتر نگاهی بیندازیم:

  • کوکاکولا

کوکاکولا نمونه کلاسیک از شرکتی است که، با موفقیت آگاهی از برند را ایجاد کرده است. لوگوی نمادین این شرکت و طرح رنگ قرمز و سفید فورا قابل تشخیص است.

  • نایک

این شرکت از طریق شعار “فقط انجامش بده” و کمپین های بازاریابی، یک برند قوی ایجاد کرده است. به نظر می رسد تمرکز این شرکت بر توانمندسازی و الهام بخشیدن به ورزشکاران نیز به افزایش شناخت و ایجاد وفاداری کمک نموده است.

  • اپل

اپل نمونه ای از شرکتی است که با طراحی شیک و مینیمالیستی خود، پیشگام در تولید محصولات با کیفیت بالا و کمپین های بازاریابی نوآورانه، آگاهی از برند را با موفقیت ایجاد کرده است.

چگونه آگاهی از برند بر مصرف کنندگان تأثیر می گذارد

آگاهی از برند تاثیر واقعی بر مصرف کنندگان دارد. کسب و کارهایی که آگاهی از برند بالایی دارند اغلب تأثیر بیشتری بر رفتار خرید دارند. این به این دلیل است که ما این شرکت ها را با تجربیات و ویژگی های مثبتی مانند کیفیت، قابلیت اطمینان و اعتماد مرتبط می کنیم. طبق بررسی ها، تجربیات منفی با برندها بیشتر از تجربیات مثبت در ذهن مصرف کننده باقی می ماند.

ممکن است لیست کوچکی از برندها داشته باشیم که با شنیدن نام آنها احساسات منفی را به همراه دارند و وقتی با دوستان یا خانواده درباره آنها صحبت می کنیم، تمایل داریم تجربیات منفی خود را با این برندها به اشتراک بگذاریم تا هشداری برای دیگران باشد.

در همین حال، شرکت هایی با آگاهی از برند بالا در ایجاد تصویر برند قوی موفق بوده اند که با مصرف کنندگان طنین انداز می شود و منجر به محبوبیت و وفاداری آنها می شود. محصولی از یک برند معروف ممکن است ارزش بالاتری داشته باشد، حتی اگر از نظر کیفیت و قیمت مشابه محصول یک برند کمتر شناخته شده باشد. نام تجاری ارزش ناملموسی به محصول می افزاید و آن را برای مصرف کنندگان جذاب تر می کند. به همین دلیل، بسیاری از افراد حاضر به پرداخت قیمتی بالاتر برای این محصولات هستند.

علاوه بر این، آگاهی از برند نیز می تواند بر سطح اعتماد ما به یک تجارت تأثیر بگذارد. اگر یک نام تجاری شهرت خوبی داشته باشد و به طور گسترده شناخته شود، مشتریان به احتمال زیاد به آن شرکت و محصولاتش اعتماد خواهند نمود.

این می تواند به ویژه در صنایعی مانند داروسازی یا امور مالی مهم باشد، جایی که اعتماد و قابلیت اطمینان از عوامل حیاتی در تصمیم خرید هستند. برای مثال، یک مصرف کننده ممکن است یک مؤسسه مالی برجسته را به یک مؤسسه نه چندان شناخته شده ترجیح دهد، حتی اگر محصولات و خدمات مشابهی داشته باشند. زیرا به شرکتی اعتماد دارند که قابل اعتمادتر و ایمن تر است.

چگونه آگاهی از برند را افزایش دهیم

کسب و کارها باید یک استراتژی آگاهی از برند ایجاد کنند که با مخاطبان هدف آنها طنین انداز شود. در اینجا ما چندین مرحله را برای افزایش آگاهی از برند توصیه می کنیم.

  • برندسازی ثابت را پیاده سازی کنید

مطمئن شوید که همه عناصر برندسازی، مانند لوگو، شعار و پیام شما، در همه پلتفرم ها و کانال ها یکسان می باشند.

  • بازاریابی را در اولویت قرار دهید

محتوای آموزنده و جذابی را به اشتراک بگذارید که شخصیت و ارزش های برند شما را به نمایش بگذارد. در اینجا ما در مورد مطالب آموزنده وبلاگتان، پست های شبکه های اجتماعی، فیلم ها، اینفوگرافیک ها و سایر اشکال محتوای آنلاین صحبت می کنیم. از کانال های متعددی مانند بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، مشارکت و حمایت مالی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود و افزایش دید استفاده کنید.

  • با حمایت ها و رویدادها درگیر شوید

شرکت در رویدادها میتواند به شما در افزایش دیده شدن برند و ایجاد آگاهی از برند کمک کند. به عنوان مثال، حمایت مالی از یک تیم ورزشی محلی یا میزبانی یک رویداد اجتماعی می تواند به شما کمک کند تا لوگوی خود را در معرض دید عموم قرار دهید و ارتباط مثبتی با شرکت خود ایجاد کنید.

  • مخاطبان هدف خود را به وضوح تعریف کنید و با آنها درگیر شوید

ایجاد رابطه با مخاطب هدف برای ساختن برند شما ضروری است. با تعریف واضح مخاطبان خود، می توانید تلاش های برندسازی و بازاریابی خود را با نیازها و علایق خاص مشتری خود تنظیم کنید. سپس میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی، بررسی های آنلاین، بازاریابی ایمیلی و سایر اشکال تعامل، ایجاد روابط کنید.

  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود را شناسایی کنید

مشخص کنید چه چیزی برند شما را از رقبا متمایز می کند و این موضوع را به وضوح بامخاطبان هدف خود در میان بگذارید. بر مزایای منحصر به فردی که کسب و کار شما ارائه می دهد تمرکز کنید و نحوه افزایش ارزش آنها را برای مشتریان خود تبلیغ کنید. به محصولات یا خدمات رقبایی که دارید نگاه کنید، تا ویژگی هایی را که می توانید بهتر انجام دهید را شناسایی کنید. تعیین کنید که مخاطب هدف شما با چه چالش هایی مواجه است و چگونه پیشنهاد شما ممکن است آن را حل کند. این کارها به ایجاد پیامی کمک می کند که با مشتریان طنین انداز شود و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شما را برجسته تر کند.

  • ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا

حفظ شهرت قوی برای کیفیت و خدمات خوب به مشتریان به ایجاد آگاهی و وفاداری از برند در طول زمان کمک می کند.

آگاهی از برند یکی از مؤلفه های مهم در موفقیت کسب و کار است و تأثیر قابل توجهی بر درک مصرف کننده دارد. با ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا، درگیر شدن با مخاطبان خود، تشویق و پیگیری بازخوردها و پرورش یک تصویر عمومی قوی و قابل اعتماد، می توانید برند خود را به رسمیت بشناسید و چشم انداز کسب و کار خود را بهبود بخشید.