آیا آخرین باری که زیر یک آسمان کاملا تاریک ایستاده اید و به ستاره ها نگاه می کنید را به خاطر دارید؟ احتمالاً شما به این دلیل این کار را می کنید که تجربه ای غیرعادی دارد.

به هر حال، آلودگی نوری بیداد می کند، به همین جهت خیره شدن در برابر تابش نور چراغ های LED بدون محافظ و چراغ های خیابانی رویدادی به مراتب بیشتر از تجربه تاریکی خالص در زندگی روزمره اکثر مردم است.

بیش از 80 درصد از ما انسان ها در سراسر دنیا در زیر آسمان های آلوده به نور زندگی می کنیم. حتی در آمریکای شمالی 80 درصد افراد نمی توانند کهکشان راه شیری را ببینند.

برای بسیاری، شبی وجود ندارد، نور آسمان تمام شهرها را می پوشاند و خواب برخی از مردم را مختل می کند. این اثرات مرگبار شامل پرندگان، حشرات و حیات وحش نیز می شود. ما انسان ها نیز آسیب می بینیم و در برخی مواقع تصمیم گرفتیم تاریکی همیشه چیز بدی است.

شاید باور نکنید، اما تاریکی یکی از بهترین چیزهاست. بزودی نیز یک نمایشگاه جدید به نام “چراغ های خاموش: بازیابی آسمان شب” در موزه ملی تاریخ طبیعی در شهر واشنگتن دی سی آغاز می شود.

این نمایشگاه از روز 23 مارس 2023 تا دسامبر 2025 میلادی باز است. هدف این نمایشگاه این است که توضیح دهد که چگونه آسمان شب و ناپدید شدن آن به دلیل آلودگی نوری، بر تمام زندگی روی زمین، از اکوسیستم های طبیعی گرفته تا فرهنگ های انسانی تأثیر می گذارد.

کیم آرکاند، یکی از دانشمندان مرکز اخترفیزیک در دانشگاه هاروارد، می گوید:

امیدواریم بازدیدکنندگان این نمایشگاه ببینند که چگونه آلودگی نوری رو به رشد و فراگیر شده است و بر توانایی انسان ها برای مشاهده جهان اطراف تاثیر دارد. ما از مردم می خواهیم که برای حفظ آسمان تاریک طبیعی اقدامی انجام دهند.

آلودگی نوری و مرگ پرندگان مهاجر

روشن شدن مصنوعی آسمان شب، پرندگان مهاجر را در بهار و پاییز منحرف می کند، زیرا آنها دیگر نمی توانند توسط ستاره ها و ماه حرکت کنند. این نمایشگاه شامل نمونه هایی از شهرهایی است که در دوره های مهاجرت نور خود را کاهش می دهند.

این نمایشگاه شامل عکس های دیدنی از آسمان شب، توضیحات صوتی از آسمان شب، نمایش لمسی حیوانات آسیب دیده از آلودگی نوری و یک تور صوتی خواهد بود. یک بخش شامل یک برنامه چند رسانه ای است که بازدیدکنندگان را از غروب تا سپیده دم می برد، همراه با موسیقی متنی از حیوانات شب زنده داری و روایتی که تفسیر فرهنگ های مختلف از خوشه ستاره ای Pleiades را مقایسه می کند، چیزی که در یک آسمان تاریک بسیار واضح و روشن است، اما اکنون دیدن آن از شهرها سخت تر شده است.

این نمایشگاه با همکاری انجمن بین المللی آسمان تاریک (TWAN)، سازمان ناسا و بخش صداهای طبیعی و آسمان شب خدمات پارک ملی و سایر موارد توسعه یافته است.

شاید مهم تر از همه این ها این است که، بازدیدکنندگان بتوانند بیاموزند که چگونه روشنایی بسیار فراگیر شده است و چگونه می توانیم آلودگی نوری را به راحتی با پیروی از پنج اصل نورپردازی مسئولانه در فضای باز کاهش دهیم.

کیم آرکاند در ادامه سخنان خود می گوید:

از زمان طلوع بشریت، ما میتوانیم به آسمان شب نگاه کنیم و به شگفتی ها و اسرار جهان فکر کنیم، تجربه ای قدرتمند که بسیاری از فرهنگ های مختلف آن را جشن گرفته و مقدس می دانند.

این نمایشگاه از بازدیدکنندگان می خواهد که توقف کنند و در نظر بگیرند که آسمان شب ناپدید شده برای آنها چه معنایی دارد و چه کاری می توانند انجام دهند تا به بازیابی آن برای خود و دیگران کمک کنند.

با آرزوی آسمانی صاف