آسمونی، اولین مجله اینترنتی ایران

مجله اینترنتی آسمونی، یک نشریه الکترونیکی یا همان وب‌سایت است که هرگونه مطالب مورد‌نظر شما در آن یافت می‌شود. حیطه کاری آن متشکل از مقالات مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی، سلامت، سبک زندگی، تکنولوژی، سرگرمی و ده‌ها مطلب دیگر است که به‌صورت روزانه دراین سایت بارگذاری می‌شود. البته مجله‌های اینترنتی محتواهای خود را طبق تقویم محتوایی از قبل تعیین‌شده که سبب ایجاد یک روند منظم می‌شود، در سایت قرار داده و بر این اساس به نشریه اینترنتی ماهانه، هفتگی و روزانه تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این مجله، به‌عنوان اولین مجله اینترنتی ایران خواهیم پرداخت.

آسمونی، اولین مجله اینترنتی ایران

ویژگی‌های نشریه‌های الکترونیکی

این نوع مجله‌ها با نمونه‌های چاپی تفاوت‌هایی دارند و بخش بیشتر تفاوت، مربوط به ویژگی‌های منحصربه‌فرد مجلات آنلاین است. ممکن است در ذهن علاقمندان این سؤال مطرح شود که محتوای مربوط به این نشریه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. برخی از مهمترین این ویژگی‌ها، عبارت‌اند از:

  • محتواها باید انحصاری و منظم باشند.
  • بعد از گذشت مدتی، مخاطبان هدف شناسایی شده و محتواها بر‌‌اساس نیاز آن‌ها تولید شود.
  • تولیدمحتواها در بازه زمانی مشخص سبب می‌شود که مخاطبان شما همیشگی شوند.
  • اگر کیفیت محتواها بالاتر باشد و موضوعات جذاب‌تر به‌نظر برسند، تعداد مخاطبان و امکان خریدآن‌ها نیز بیشتر می‌شود.
  • بهتر است محتواها قابلیت جستجو داشته باشند تا مخاطب در سریع‌ترین زمان ممکن به آن دسترسی داشته باشد.
  • برای تعاملی ساختن محتوا بهتر است از عناصر تعاملی مانند موزیک، اسلایدها، تصاویر و ویدئو استفاده شود.
  • یکی از مهمترین ویژگی‌های تولید محتوا اینترنتی ادغام آن با سایر شبکه‌های اجتماعی است.

مزایای ایجاد مجله آسمونی

ناشرین این مجله با افکار خلاقانه خود، بر خلاف چاپ محتواها و توزیع نشریه‌های چاپ شده که هزینه‌های گزافی در بر دارد، خدمات خود را از طریق وب سایت به مخاطبین و دنبال‌کننده‌های خود ارائه می‌کنند. مجله آنلاین مزایای بسیاری نسبت به مجله‌های چاپی دارد که در ادامه به بیان برخی از این مزایا می‌پردازیم:

قابلیت آرشیو و ماندگاری

این مجله به‌دلیل اینکه نوعی نشریه الکترونیکی محسوب می‌شود، قابلیت آرشیو مطالب را داشته که این امر، سبب ماندگاری طولانی ‌مدت و همیشگی محتواهای آن خواهد شد. نشریات کاغذی مشکلات فراوانی به همراه دارند. به‌طور مثال بعد از مدتی دچار تغییر رنگ کاغذ و خوردگی و فرسایش شده که می‌توان زحمات ناشران را هدر دهد.

آگهی و تبلیغات

در مجله اینترنتی آسمونی به‌دلیل حذف کاغذ و جلوگیری از زیاد شدن مطالب، امکان تبلیغات بیشتری وجود دارد؛ زیرا نشریات الکترونیکی به‌دلیل امکان دارا بودن صفحات بالاتر و حجم فایلی اندک، قابلیت ثبت آگهی‌های بیشتری را دارند و چند رسانه‌ای شدن آن‌ها نیز ممکن است.

اشتراک گیری

در مجله اینترنتی، ناشران قابلیت دانلود و بررسی مطالب را ممکن می‌سازند که با این کار کلیه افراد و حتی سایت‌های دیگر، می‌توانند به منابع موردنیاز خود دست یابند. در روند تولید محتوا برای یک نشریه آنلاین، در دنیای امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، دیگر نیازی به حضور یک تیم در نشریه نیست. این مجله دیجیتال پرسنلی دارد که همکاری خود را از طریق ایمیل یا وب سایت به واحد بارگزاری ارسال می‌کند. افراد زیادی وظیفه جمع‌آوری، بررسی و بارگزاری مطالب را بر عهده دارند. در این حالت هزینه اجاره یک مکان و رفت‌وآمد به آن کم شده و با نرم‌افزارهای کنترل از راه دور، کلیه اقدامات مربوط به نشریه پیش می‌رود.

در دسترس بودن

مجلات چاپی بیشتر در کتابخانه‌ها هستند. برای محققان، دانشجویان و سایر افراد دیگر، دسترسی همیشگی به کتابخانه‌ها کار ساده‌ای نیست. مجله اینترنتی در وب در دسترس است و علاقمندان در هر مکان و زمانی می‌توانند در جستجو مطالب مورد‌نیاز خود باشند.

قابلیت موتور جستجو

مجلات الکترونیکی، قابلیت کشف منابع یا مطالب مورد‌نیاز کاربران را با استفاده از موتور جستجو دارند که این امر برای نشریات چاپی در دسترس نیست. موتور جستجو سبب می‌شود که در وقت صرفه‌جویی شده و هر فرد مطلب مورد‌نیاز خود را در کمترین زمان ممکن بیابد.

ضمیمه شدن لینک

این مجله اینترنتی برای افزایش آگاهی و دانش افراد، قابلیت ضمیمه کردن لینک را نیز دارند. ارائه توضیحات اضافه در متن ممکن است سبب پرت شدن حواس خواننده، بیشتر شدن و خسته‌کننده شدن مطالب شود؛ لذا برای جلوگیری از ایجاد مشکل، ناشران به برخی واژه‌ها لینک می‌دهند. در این حالت اگر خواننده تمایل به افزایش آگاهی خود در آن زمینه را داشت، لینک را باز کرده و مطلب را مطالعه می‌کند و چنانچه تمایل نداشت از کنار آن عبور می‌کند.

مجله آسمونی

فرمت‌بندی دست‌نوشته‌ها

هم مجله چاپی و هم مجله اینترنتی از قوانین استاندارد جهت فرمت‌بندی استفاده می‌کنند؛ با این تفاوت که مجلات چاپی با محدودیت فضا مواجه هستند و تنها تعداد خاصی از صفحات را برای مطالب خود اختصاص می‌دهند؛ زیرا بیشتر شدن آن‌ها، افزایش هزینه چاپ را در بر دارد. اما مجلات الکترونیکی این مشکل را ندارند و افراد با دست باز می‌توانند به ارائه مطالب در آن بپردازند.

هزینه

انتشار مجله اینترنتی هزینه چندانی در برندارد و تا جای ممکن از برخی هزینه‌ها که از لحظه چاپ تا مراحل نهایی وجود دارد، جلوگیری می‌کند. مجلات چاپی به‌دلیل استفاده از برخی ابزارها، در نهایت قیمت بالاتری دارند. امروزه بسیاری از افراد برای صرفه‌جویی در وقت، هزینه و همچنین کسب اطلاعات با دامنه وسیع‌تر، به مطالعه مجلات دیجیتال روی آورده‌اند.

بخش‌های مختلف مجله آسمونی

این مجله آنلاین از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که هر بخش مطالب مفید و آموزنده‌ای در بر دارد. خوانندگان ساعت‌ها به مطالعه در آن مشغول شده و مطالب مفیدی را فرا می‌گیرند. برخی از بخش‌هایی که در این مجله اینترنتی وجود دارد عبارت‌اند از:

مجله ورزشی

در مجله آسمونی، قسمتی به نام مجله ورزشی وجود دارد که مختص علاقه‌مندان ورزش و ورزشکاران معروف است و در آن اطلاعاتی از بیوگرافی ورزشکاران تا اخبار مهم زندگی و بازی‌های هریک وجود دارد و به‌طور مداوم ‌به‌روز‌رسانی می‌شود. افراد می‌توانند در این بخش از مجله جدیدترین و مهمترین اخبار فوتبال، ورزش‌های آبی، جدول لیگ، باشگاه‌ها و تیم‌های مختلف و کلیه اطلاعات دنیای ورزشی را دنبال کنند.

گردشگری

یکی دیگر از خدماتی که آسمونی، اولین مجله اینترنتی ایران به دنبال‌کنندگان خود ارائه می‌دهد، اطلاعات شفاف و دقیق از کلیه نقاط گردشگری ایران و سایر نقاط جهان است. با استفاده از اطلاعات ثبت شده در آن، افراد با جاذبه‌های گردشگری و آدرس دقیق هریک آشنا شده و قبل از سفر اطلاعات لازم را در این زمینه کسب می‌کنند. همچنین در آن تازه‌های گردشگری و اطلاعات کلیه اماکن تاریخی، مذهبی، تفریحی و ده‌ها مکان شناخته نشده دیگر را به ثبت رسانده که خواننده با نگاهی در آن می‌تواند به‌راحتی اطلاعات مدنظر خود را به‌دست آورد.

بخش‌های مختلف مجله آسمونی

فیلم و سینما

عاشقان سینما به‌طور مداوم به‌دنبال تازه‌های دنیای فیلم و سریال ایران و جهان هستند. مجله اینترنتی آسمونی جدیدترین اخبار سینما و تئاتر را ارائه کرده تا در این زمینه به دنبال‌کنندگان خود خدمت‌رسانی کرده باشد. در این مجله دیجیتال، محبوب‌ترین و جدیدترین سریال‌های ایرانی، خارجی و هالیوود وجود دارد. همچنین نقد و بررسی فیلم‌های برتر جهان و فیلم‌های روز دنیا یکی از موضوعات جذاب دیگری است که توسط این مجله انجام شده است.

دین و اندیشه

در نشریه آسمونی، اطلاعات کاملی در ارتباط با دین نیز وجود دارد که مربوط به تفسیر قرآن، اعیاد بزرگ، سؤالات دینی و معرفی سوره‌ها است. علاوه بر موارد ذکر شده، مجله آسمونی در ارتباط با ادیان دیگر نیز مطالبی ثبت کرده که علاقمندان جهت مطالعه و افزایش آگاهی به آن‌ها مراجه می‌کنند.

سرگرمی

قسمتی از مجله نیز به سرگرمی جهت گذران اوقات فراعت قرار داده شده است که افراد بسیاری به آن مراجعه و علاوه بر گذران اوقات فراغت، مطالب جدید و مفیدی می‌آموزند. این بخش از مجله اینترنتی آسمونی که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که عبارت‌اند از:

  • بازی‌های آنلاین
  • تعبیر خواب
  • طنز اجتماعی
  • انواع فال
  • چیستان و تست هوش
  • مطالب لطیفه و خنده‌دار

آشپزی

افراد و به‌خصوص بانوان، علاقه بسیار زیادی به سایت‌های آشپزی دارند. در مجله الکترونیکی آسمونی این آیتم محبوب از قلم نیفتاده و طرز تهیه انواع غذاها ازجمله آشپزی خاورمیانه، آشپزی ترکیه‌ای و همچنین غذاهای لذیذ ایرانی گردآوری و بارگزاری شده است.

مد و زیبایی

یکی از مواردی که امروزه بسیار مورد‌توجه افراد واقع‌شده است، مقوله‌های مرتبط با زیبایی است. در مجله آنلاین آسمونی تازه‌های دنیای مد و فشن به ثبت رسیده که پیرامون بخش‌های مختلفی مانند پوست و مو، اکسسوری، استایل، عطر و ادکلن و ده‌ها مورد دیگر صحبت کرده است.

مجله اینترنتی آسمونی

نشریات الکترونیکی که نام دیگر آن مجله دیجیتال است، با قالب‌بندی متفاوت خود پیرامون مسائل مختلف اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. مجله نامبرده، یک مجله با دامنه وسیعی از مطالب است که طرفداران بسیار زیادی دارد و بهترین و جذاب‌ترین مطالب را می‌توان در آن به‌طور مستقیم از طریق گوشی هوشمند یا تبلت و لپ تاپ بازدید کرد. بسیاری از تعاملات مانند تبلیغات یا آموزش هنر و آشپزی در مجله آسمونی بسیار آسان‌تر از نمونه‌های چاپ شده است که از مزایای مهم این مجلات به شمار می‌رود. در این مقاله سعی بر آن بود که مزایای مجله اینترنتی را بررسی و نشریه آسمونی، اولین مجله آنلاین ایران را معرفی کنیم تا علاقه‌مندان ضمن آشنایی با آن، به مطالعه مطالب آن بپردازند.