انتخاب نام دامنه مناسب مانند انتخاب نام یک فرزند می تواند مهم و ارزشمند باشد. همانطور که فرزند شما قرار است سال ها با آن در اجتماع شناخته شود، وب سایت و کسب و کارها شما هم در آینده با نام انتخابی شما در این زمان شناخته خواهد شد. انتخاب نام دامنه مناسب در زمان خرید دامنه یک تصمیم مهم است و باید به صورت کاملا هوشمندانه و منطقی انتخاب شود. مهم نیست که قصد دارید از آن برای راه اندازی یک وبلاگ، شرکت، فروش محصولات و خدمات آنلاین، یا به رخ کشیدن کار و خلاقیت خود استفاده کنید، بایستی تمامی تلاش خود را انجام دهید تا انتخاب و خرید دامنه ای که تمام فاکتورهای مهم و مناسب را داشته باشد را انجام دهید. چرا که همین نام دامنه، می تواند به یکی از دلایل اصلی حیات و عدم حیات وب سایت شما تبدیل شود.

ما اینجا هستیم تا شما را در این مسیر پر پیچ و خم کمک کنیم تا بهترین انتخاب نام دامنه را انجام دهید. در ادامه مهمترین نکات انتخاب و ثبت دامنه را در قالب پر تکرارترین سوالات کاربران اینترنتی به همراه پاسخ آنها را به صورت کامل توضیح داده ایم تا نام انتخابی برای شما و اهدافی که می خواهید به آن برسید مناسب باشد.

چگونه یک نام خوب برای ثبت دامنه انتخاب کنم؟

انتخاب نام دامنه گاهی اوقات می تواند خودش در حد یک پروژه زمان بر باشد. با این حال، ارزش زمان و تلاش برای به دست آوردن مورد مناسب را دارد، زیرا احتمالاً سال‌های زیادی از آن استفاده خواهید کرد.

پس چه چیزی باعث ایجاد یک نام خوب می شود؟

  • پسوند اصلی دامنه و ترجیحا مابقی پسوندهای دیگر آن آزاد و قابل ثبت باشند.
  • کوتاه باشد که در حالت ایده آل بیش از دو تا سه کلمه نیست.
  • درک آن آسان باشد، به این معنی که افراد باید بتوانند پس از یک بار شنیدن آن را به سرعت در مرورگر خود تایپ کنند.
  • منحصر به فرد، به یاد ماندنی و فورا قابل تشخیص باشد.

چه چیزی بهتر است: یک نام توصیفی یا یک نام تجاری؟

هیچ پاسخ درستی وجود ندارد و این کاملاً به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید که کدامیک مناسب کسب و کار شماست:

  • یک نام دامنه توصیفی مانند sms.com یا wallet.com است که به کاربران می‌گوید دقیقاً تجارت شما در مورد چیست یا چه چیزی باید ارائه دهید قبل از اینکه حتی وارد وب‌سایت شما شوند.
  • یک نام دامنه اصلی و قابل برندسازی مانند IRPOWER در حالی که به صراحت بیان نمی کند که وب سایت شما درباره چه چیزی است، اما منحصر به فرد است و تبدیل آن به برندی به یاد ماندنی را برای شما آسان تر می کند.

نام دامین توصیفی یا نام دامین تجاری هر کدام مزایا و معایبی دارد که ممکن است تصمیم گیری برای آن بسیار سخت باشد، خصوصا اگر قرار است این نام در آینده برند دیجیتالی کسب و کار شما را در بر داشته باشد. غیر از مسایل فنی شما به اطلاعات و مفاهیم مارکتینگ نیز نیاز خواهید داشت تا بتوانید با دانش کافی انتخاب مناسبی داشته باشید. در این مقاله می توانید در مورد مزایا و معایب هر دو نام دامنه قابل برندسازی و توصیفی اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید خودتان در مورد بهترین انتخاب برای وب سایت جدید خود تصمیم بگیرید.

 

انتخاب نام مناسب برای دامین

اگر نام دامین مورد نظر من گرفته شود چی؟

شما در نهایت به یک نام دامین عالی می رسید و وقتی جستجو کنید متوجه می شوید که شخص دیگری قبلاً آن را خریداری کرده است! این اتفاق همیشه رخ میدهد و می تواند واقعاً خسته کننده باشد. پس چه کاری می توانید انجام دهید؟ اگر می خواهید ادامه دهید، چند گزینه دارید:

  • با مالک دامنه تماس بگیرید و برای خرید دامنه پیشنهاد قیمتی بدهید.
  • از پسوندهای متعدد دیگر دامنه استفاده کنید. ممکن است فقط پسوندهای معروف مانند COM, NET, IR نام دامین مورد نظر شما قبلا خریداری شده باشد ولی پسوند های دیگر آن آزاد باشد. بسته به نوع فعالیت وب سایت خود پسوند مناسب خود را پیدا کنید و شانس خود را برای خرید دامنه دوباره امتحان کنید.
  • لیستی از نام های مورد نظر خود تهیه کنید و به سراغ نام دامین بعدی خود بروید. برای داشتن بهترین انتخاب میتوانید لیستی ۵۰ تا ۱۰۰ عدد نام دامنه داشته باشید و آن ها را بررسی کنید.

اگر در شبکه‌های اجتماعی قبلا به ثبت رسیده بود، نام دامنه را بخرم؟

با توجه به اینکه رسانه های اجتماعی نقش مهمی در ایجاد آگاهی و ایجاد یک ارتباط خوب پیرامون برند شما دارند، طبیعی است که بخواهید از شبکه های اجتماعی که با دامنه و نام تجاری شما مطابقت دارند نیز استفاده کنید. اما دریافت آدرس وب رویایی خود و همچنین نام های کاربری معادل آن در فیس بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام می تواند سخت باشد.

متأسفانه، درست مانند دامنه‌ها، ممکن است متوجه شوید که نام کاربری معادل در شبکه‌های اجتماعی که می‌خواهید در آن حضور داشته باشید، در دسترس نباشد. بعدش چه اتفاقی می افتد؟ آیا باید از نام کاملی که قصد ثبت نام آن را داشتید صرف نظر کنید و کل فرآیند را دوباره طی کنید؟ ما آن را توصیه نمی کنیم، به خصوص که یافتن یک نام عالی و مناسب برای سایت شما بسیار چالش برانگیز است.

پس در عوض چه کاری می توانید انجام دهید؟ خلاق بودن. راه های ساده ای برای گنجاندن نام برند خود در رسانه های اجتماعی خود وجود دارد. به عنوان مثال، اگر فقط یک محصول یا سرویس یا دسته خاصی از محصولات و سرویس ها در اختیار کاربرانتان می خواهید قرار دهید، دسته بندی یا نام محصول / سرویس را در کنار نام تجاری خود اضافه کنید. اگر کشور خاصی را هدف قرار می دهید، آن را به نام کاربری شبکه های اجتماعی خود اضافه کنید.

در حالی که شبکه های اجتماعی ابزاری عالی برای برقراری ارتباط با مخاطبان شما و باعث ایجاد طرفداران و مشتریان وفادار می شود، نباید اجازه دهید انتخاب نام دامنه شما را تغییر دهد.

کدام پسوند دامنه را انتخاب کنم؟

باید با کدامیک پسوند دامنه، دامنه های بین المللی مثل COM یا دامنه های ملی IR شروع کنم؟ آیا ثبت نام دامنه با یکی از این دو پسوند محبوب در بالابردن رتبه نتایج موتور جستجو کمک می کند؟

نکته اینجاست: پسوند دامنه باعث می شود سایت شما قابل اعتماد باشد و توسط کاربران در نتایج جستجو راحت تر پیدا شود. انتخاب درست پسوند دامنه، همانند تلاش های دیگر شما مانند طراحی سایت سریع با رابط کاربری آسان، انتشار محتوای با کیفیت و مرتبط، بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) از اهمیت زیادی برخوردار است.

مطمئناً پسوند های دامنه بین المللی خصوصا COM از محبوبیت بسیار بالای برخوردار هستند، اما این هم یک مزیت و هم یک اشکال دارد. در حالی که اکثر کاربران با وب‌سایت‌های com احساس راحتی بیشتری می کنند و برایشان به یادماندنی تر است. همین موضوع باعث می‌شود تا پیدا کردن نام مورد نظر خود که قبلا به ثبت نرسیده باشد، بسیار چالش برانگیز و زمان‌بر باشد. پس اگر نام دامنه نظر خود را با پسوند بین المللی com نمی توانید به دست بیاورید، از انتخاب پسوندهای دیگر همچون دامنه های ملی IR یا پسوندهای جدید همچون Flowers ، Mobi و Biz و صدها پسوند دیگر نترسید. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار در خصوص راهکارهای ابری شروع می کنید، پسوند دامنه cloud. می تواند انتخاب عالی برای شما باشد اما اگر می خواهید برای کاربران ایرانی راه اندازی کنید پس پسوند دامنه ملی IR بهترین انتخاب شما می تواند باشد.

خرید دامنه

آیا باید نام دامنه خود را در بیش از یک پسوند ثبت کنم؟

این بستگی به نوع سایتی که می خواهید شروع کنید و مسیر اهداف شما دارد. برای مثال، اگر کسب وکار شما یک وبلاگ سرگرمی است، ممکن است واقعاً نیازی به دریافت بیش از یک پسوند دامنه نداشته باشید.

اما اگر یک کسب و کار حرفه ای هستید یا برندتان از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است، همیشه ایده خوبی است که نام دامنه خود را در  پسونده های دامنه محبوب مانند COM یا IR یا پسوندهایی که جزئی از اهداف شما هستند مانند cloud. ثبت مالکیت کنید. این باعث می‌شود رقبای شما نتوانند آن پسوندهای مهم کسب و کار شما را تصاحب کنند و بازدیدکنندگانی که واقعاً به دنبال شما هستند به دست بیاورند.

آیا می توانم بدون هاست، دامین بخرم؟

کاملا. اگر یک ایده تجاری عالی دارید که هنوز آماده راه‌اندازی نشده است، می‌توانید اکنون نام دامنه خود را ثبت مالکیت کنید و بقیه موارد شروع کسب و کار را بعداً بررسی کنید. به این ترتیب نام کسب و کار و پسوندهای دامنه خود را در اختیار دارید و هنگامی که احساس کردید آماده شروع هستید، می توانید هاست، سرور و هر چیز دیگری را که برای راه اندازی و رسیدن به موفقیت وب سایت خود نیاز دارید خریداری کنید.

البته نکته ای که وجود دارد این است که در نظر داشته باشید صرفا با خرید دامنه ، برای همیشه در دسترس و مالکیت شما قرار ندارد و به صورت مداوم و منظم و به صورت دوره های سالانه نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.

از کجا خرید دامنه را انجام دهم؟

برای ثبت دامنه می توانید از وب سایت ها و شرکت های میزبانی وب و دامنه خارجی و داخلی استفاده کنید. اما اگر به دنبال جایی مطمین و معتبر هستید، پیشنهاد ما خرید دامنه و هاست از شرکت معتبر و قدیمی IRPOWER هست که بیش از دو دهه در زمینه خدمات میزبانی وب و دامنه در حال خدمت رسانی به بیش از نیم میلیون وب سایت فارسی زبان است. غیر از خدمات ثبت دامنه، خرید هاست لینوکس و ویندوز، گواهی SSL، سرور مجازی و سرور اختصاصی، نمایندگی هاست و نمایندگی دامنه و خدمات جانبی مانند طراحی وب سایت، مدیریت سرور و لایسنس های مورد نیاز وب سایت شما را فراهم می کند. از مزایای این شرکت داشتن پشتیبانی قوی در کنار قیمت های بسیار مناسب برای تمامی خدمات میزبانی وب و دامنه می توان اشاره کرد.