اخیرا ویدیویی قانع کننده از آناتولی یاکوونکو، بنیانگذار سولانا منتشر شده است که او یک “روز تاریخی” را برای ارز دیجیتال سولانا اعلام می کند. او از انجمن “SOL” تشکر می کند و از طریق یک کد QR و یک وب سایت یک هدیه ارائه می دهد. مطمئناً، او کمی رباتیک به نظر می رسد، صدایش برای او یکنواخت و غیرعادی است و به سختی با دوربین تماس چشمی برقرار می کند. اما بسیاری این ویدیو را واقعی دانسته بودند.

البته باید بیان کنیم که این ویدیو تقلبی است و 2 روز پیش در یوتیوب منتشر شده است. نه تنها این ویدیو، بلکه تعدادی از کاربران اینترنت می گویند که آن را به عنوان یک تبلیغ واقعی در نظر گرفته اند. این ویدیو فقط در یوتیوب منتشر نشده است. این ویدیوی جعلی در تبلیغات پلتفرمی که قبلاً توییتر نامیده می شد و ایلان ماسک ترجیح داد آن را X بنامید ظاهر می شود.

آستین فدرا، رئیس استراتژی بنیاد سولانا می گوید:

اخیراً افزایش قابل توجهی در دیپ فیک ها و سایر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی وجود داشته است. این فقط یک مشکل در حوزه ارزهای دیجیتال نیست.

فدرا اعلام کرد که سولانا این دیپ فیک ها را جدی می گیرد و آنها را در اسرع وقت گزارش می دهد. اما سولانا مسئول حذف این ویدیوهای تقلبی نیست. این به پلتفرم هایی مانند یوتیوب و X بستگی دارد و آن ها در مورد دیپ فیک ها سخت گیر هستند. او در ادامه عنوان کرد که سولانا آن ویدیو را شب همان روز به شرکت YouTube گزارش داد.

پس از انتشار خبرهای مرتبط با این موضوع، یوتیوب اکانت مرتبط با ویدیو را بست. نیکول بل، سخنگوی یوتیوب تایید کرد که حساب کاربری منتشرکننده حذف شده است.

دیپ فیک

بسیاری از افراد در صنعت ارزهای دیجیتال سال هاست که از این موضوع شکایت دارند که پلتفرم های فناوری بزرگ به اندازه کافی برای حذف کلاهبرداری ها سریع نیستند. روز به روز نیز دیپ فیک ها بهتر می شوند، کلاهبرداری ها قانع کننده تر می شوند و حذف سریع اهمیت بیشتری پیدا می کند.