طبق خبرهای منتشر شده در سایت های حوزه گردشگری، کمیسیون اروپا افزایش هزینه ویزای شینگن برای سال جاری را پیشنهاد کرده است. در صورت تصویب این پیشنهاد، هزینه بزرگسالان از 80 یورو به 90 یورو افزایش می یابد، در حالی که برای کودکان، از 40 یورو به 45 یورو افزایش خواهد یافت که نشان دهنده افزایش 12 درصدی ویزای شینگن است.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا قصد دارد هزینه های ویزای شینگن را برای کشورهایی که به اندازه کافی در پذیرش ورود مجدد افراد اخراج شده از کشورهای عضو همکاری کافی ندارند، افزایش دهد. ویزای شینگن برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا که واجد شرایط قانون معافیت ویزای 90 روزه اتحادیه اروپا نیستند و باید به منطقه شینگن سفر کنند، لازم است. افزایش پیشنهادی در صورت تصویب قانون در چند ماه آینده اجرایی خواهد شد.

این طرح تا 1 مارس برای بازخورد باز است. در این دوره، شهروندان اتحادیه اروپا می توانند نظرات خود را در مورد این پیشنهاد به اشتراک بگذارند و اعلام کنند که آیا از آن حمایت می کنند یا خیر. در صورت تصویب این پیشنهاد، اتحادیه اروپا این تغییرات را اجرا خواهد کرد که 20 روز پس از انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد.

هزینه های ویزای شینگن هر 3 سال یکبار بررسی می شود. کمیسیون اروپا می گوید:

افزایش پیشنهادی در هزینه ویزا به دلیل افزایش نرخ تورم در اتحادیه اروپا می باشد.

برای کشورهایی که از همکاری در بازگرداندن اتباع خود امتناع می ورزند، هزینه رسیدگی به درخواست ویزای آنها از 120 یورو به 135 یورو افزایش می یابد. علاوه بر این، کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است که ارائه دهندگان خارجی خدمات برای پردازش ویزای شینگن می توانند هزینه های خود را با تجدید نظر جدید افزایش دهند.

اتحادیه اروپا برنامه خود را برای معرفی ویزای دیجیتال جدید شینگن اعلام کرده است. این به مسافران امکان می دهد بدون توجه به کشوری که قصد سفر به آن را دارند، به صورت آنلاین برای ویزا اقدام کنند. سیستم دیجیتال جدید به طور کامل جایگزین سیستم برچسب فعلی در گذرنامه ها خواهد شد. کمیسیون اروپا قصد دارد تا سال 2028 میلادی پلتفرم دیجیتال را راه اندازی کند.