آیا در مورد نظریه اینترنت مرده چیزی شنیده اید؟ چند روزی است که در سایت X که قبلاً با نام توییتر نامیده می شد، این نظریه مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته است.

نظریه اینترنت مرده چیست؟

نظریه اینترنت مرده این باور است که اکثریت قریب به اتفاق ترافیک اینترنت، مطالب و کاربران با ربات ها و محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی جایگزین شده اند و مردم دیگر در شکل دهی اینترنت دخالتی ندارند.

Dead Internet Theory

این نظریه در اواخر دهه 2010 میلادی در سایت 4Chan شکل گرفت، اما در سال 2021 میلادی پس از پست طولانی در توصیف این نظریه در تاپیکی با عنوان “تئوری اینترنت مرده: بیشتر اینترنت جعلی است” در انجمن Agora Road’s، تثبیت و تقویت شد.

کیتلین تیفانی هنگام نوشتن در مورد نظریه آتلانتیک، این پست را “متنی” توصیف کرد که شکل نظریه آینده را تعیین می کند. تیفانی حتی موفق شد با یکی از حامیان نظریه تماس بگیرد، مردی کالیفرنیایی که ادعا می کرد حرف های او را به شدت باور می کند.

کیتلین تیفانی

پست او احساس ناراحتی، پارانویا و تنهایی را توصیف می کند و ناامیدی عمیق خود را از وضعیت اینترنت مدرن بیان می کند. او پیشنهاد می کند که هوش مصنوعی اکثر فعالیت های انسانی آنلاین را با موفقیت از بین برده است و اینترنت را به شکلی کنترل‌شده‌تر و الگوریتمی تغییر داده است که فقط برای فروش محصولات و ایده ها وجود دارد.

اما این نظریه فراتر از محکوم کردن اینترنت امروزی به‌عنوان بی‌حوصلگی شرکتی است. این پست نشان می دهد که ما به ندرت با انسان های واقعی در اینترنت تعامل داریم یا حتی پست هایی را که توسط آنها ایجاد شده اند می بینیم.

پپه قورباغه

تیفانی به ایده های عجیب دیگری نیز می پردازد، و پیشنهاد می کند که محبوبیت میم هایی مانند”پپه قورباغه” شواهدی از تغییر شکل یک زندگی هوش مصنوعی در حال تکامل است.

این پست در سال 2021 میلادی نوشته شده بود. یعنی در واقع قبل از انتشار تجاری بات مکالمه ChatGPT و قبل از اینکه هوش مصنوعی به یک موضوع داغ تبدیل شود (اگرچه همیشه موضوع حدس و گمان و بحث بود). اکنون، این نظریه به چیزی شبیه به یک الگوی رفتاری و توصیفی نیمه کنایه آمیز از اینترنت تبدیل شده است.

هفته گذشته، پس از انتشار پستی در شبکه اجتماعی X که توجه را به هجوم ربات ها در این پلتفرم جلب کرد، به طور گسترده ای به نظریه “اینترنت مرده” اشاره شد.

در شبکه اجتماعی X چه اتفاقی افتاد؟

یک پست محبوب در شبکه اجتماعی X که صدای یک فرد اهل قزاقستان را با “موتور دیزلی که تلاش می کند در زمستان روشن شود” مقایسه می کند، در حال حاضر بیش از 24000 لایک و 2000 بازنشر دارد.

گفتن اینکه آیا عنوان مرتبط است یا نه، دشوار است، زیرا ویدیو به اشتباه و بدون صدا آپلود شده است. بنابراین، بسیاری از کاربران تصور میکردند که ربات ها بی خبر این پست را لایک و بازنشر کرده اند.

این امر باعث شد تا کاربران X ویدیو را مجدداً منتشر کنند و اعلام کنند که شبکه اجتماعی X “داغ شده است”. امروزه این یک نکته رایج در این سایت است.

کاربران معمولی X مدت هاست که از تعداد پاسخ های بی معنا، نامربوط و آشکارا توسط هوش مصنوعی که X را به‌ویژه اخیراً آلوده کرده اند، شکایت دارند. انبوهی از ربات ها مانند مگس های روی توری در این شبکه اجتماعی فرود آمده اند و زنجیره های پاسخ را به لذت های بی‌پایان و بی‌معنی بین هیچ‌کس تبدیل می کنند.

اگرچه کاربران شبکه اجتماعی X هنوز موفق به یافتن پاسخ های شوخ‌آمیز و عجیب از همنوعان خود می شوند، اما گسترش ربات ها بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد. برخی خاطرنشان می کنند که این فقط در X وجود ندارد، هوش مصنوعی مولد نیز برای تکمیل خودکار توضیحات و نام های محصول در سایت آمازون استفاده می شود.

نظریه اینترنت مرده در X

چندین ماه است که هنرمندان و نویسندگان از اینکه اینترنت پر شده است از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی که ارزشی فراتر از تازگی ندارند، و نوشته های تولید شده توسط هوش مصنوعی که هیچ کس تمایلی به خواندن آنها ندارد، ابراز تاسف می کنند.

انباشت سریع زباله های تولید شده توسط هوش مصنوعی توسط منتقدان در لحظه معرفی این فناوری پیش بینی شده بود و این پیش بینی ها کم کم به واقعیت تبدیل شد.

مانند یک تکه زباله پلاستیکی بزرگ که روی سطح اقیانوس شناور است، شیب تولید شده توسط هوش مصنوعی شروع به بالا رفتن به سمت بالا می کند.

این کاملاً نظریه مرده اینترنت نیست – انسان ها هنوز هم اکثریت محتوا و گفتگو را در توییتر، ردیت، فیسبوک و تیک تاک ارائه می کنند، اما به نظر می رسد که نظریه توطئه می تواند به طرز افسرده کننده ای به واقعیت نزدیک شود.

آیا نظریه اینترنت مرده واقعی است؟

مطمئناً ربات هایی وجود دارند، اما این نظریه اینترنت امروزی را توصیف نمی کند، چه برسد به سال 2021. سایت های رسانه های اجتماعی همیشه اقداماتی را برای مسدود کردن ربات های اسپمر انجام داده اند و همچنان انجام می دهند، حتی زمانی که ربات ها با کمک هوش مصنوعی مولد در حال تکامل هستند.

در حال حاضر، هوش مصنوعی مولد به تنهایی قادر به تولید محتوای خوب نیست، فقط به این دلیل که هوش مصنوعی قادر به درک موضوع نیست. اکثریت قریب به اتفاق مطالبی که ویروسی می شوند نظرات بی‌هدف، شوخ‌طلبی ها، مشاهدات زیرکانه، قالب بندی مجدد مطالب آشنا در یک زمینه جدید توسط هوش مصنوعی ایجاد نشده اند.

اینترنت ممکن است خسته کننده، شکسته، اسپم و الگوریتمی به نظر برسد، اما ما به تنهایی در دریایی از NPC های الکترونیکی حرکت نمی کنیم. به غیر از ارسال مجدد محتوای ساخته شده توسط افراد، ربات ها اینترنت را به روشی که نظریه پیشنهاد می کند هدایت نمی کنند.

نظرات عجیب، شوخ‌آمیز، تفسیرهای نادرست عمدی، حملات شخصی و نظرات غیرقابل تغییر که به گفتمان آنلاین دامن میزند، هنوز از سوی کاربران انسانی سرازیر می شوند. اما به نظر می رسد زباله های تولید شده توسط هوش مصنوعی که آن را احاطه کرده اند در حال افزایش است.

نکاتی در متن “ur-text” وجود دارد که دارای حقیقت است، و تنها در سال های بعد مرتبط‌تر شده است. به عنوان مثال، الگوریتم ها تجربه مرور ما را دیکته می کنند و می توانند مطالب ویروسی تولید کنند.

اینترنت امروزی بسیار عقیم‌تر از اینترنت وحشی و غیرقابل پیش‌بینی گذشته است، زیرا اکوسیستم متنوع سایت های کوچک و ساخته‌شده توسط کاربر با تعداد انگشت شماری از پلتفرم های بزرگ ساخته شده توسط شرکت های بزرگ که به دنبال کسب درآمد از مرور و اشتراک گذاری ما هستند، جایگزین شد. اما اغلب به ضرر تجربه کاربر است.

اینترنت امروزی بسیار محدودتر و شرکتی تر از همیشه به نظر می رسد. حتی تیم برنرز لی، مخترع شبکه جهانی وب، از وضعیت ایجاد خود ناامید است.

تیم برنرز لی

تیم برنرز لی درباره اینترنت امروزی می گوید:

وب از هر نظر، آن چیزی نیست که ما می خواستیم.

هنوز هم همیشه چیزهای جالب و خنده‌داری در اینترنت اتفاق می افتد، اما یافتن چیزهای خوب به طور فزاینده ای سخت‌تر می شود و روندها در کمپین های بازاریابی محو می شوند.

نظریه اینترنت مرده ممکن است واقعیت تجربه متوسط ​​وبگردی را منعکس نکند، اما احساس کسالت و بیگانگی را که می تواند همراه با آن باشد را توصیف می کند.

مانند بهترین تئوری های توطئه، نظریه اینترنت مرده حقیقتی افسرده‌کننده را تخیلی ساخت. اینترنت توسط شرکت های بزرگ مسدود شده است و اکنون شروع به پر شدن از لجن تولید شده توسط هوش مصنوعی کرده است.