امروز دادگاهی در آمریکا، مهندس شرکت گوگل «لینوی دینگ» را به اتهام سرقت اسرار تجاری در مورد نرم افزار و سخت افزار تراشه هوش مصنوعی گوگل در 5 مارس متهم کرد.

لیزا موناکو، معاون دادستان کل در بیانیه ای گفت:

آقای دینگ بیش از 500 فایل محرمانه حاوی اسرار تجاری هوش مصنوعی را در حالی که مخفیانه برای شرکت های مستقر در کشور چین که به دنبال برتری در رقابت فناوری هوش مصنوعی بودند کار می کرد، از شرکت گوگل دزدیده است.

بسیاری از داده های به سرقت رفته حول محور تراشه های واحد پردازش تانسور (TPU) گوگل می چرخند. تراشه های TPU شرکت گوگل بسیاری از بارهای کاری هوش مصنوعی آن را تامین می کنند و در ارتباط با پردازنده های گرافیکی Nvidia، میتوانند مدل های هوش مصنوعی مانند Gemini را آموزش و اجرا کنند. این شرکت همچنین دسترسی به تراشه ها را از طریق پلتفرم های شریک مانند Hugging Face ارائه کرده است.

در بحبوحه رقابت تسلیحاتی فزاینده پیرامون فناوری هوش مصنوعی و تلاش های دولت کشور آمریکا برای ممنوعیت دسترسی کشور چین به تراشه های ساخته شده برای هوش مصنوعی، برخی از شرکت های چینی برای تقویت پلتفرم های هوش مصنوعی به تولیدکنندگان تراشه های محلی روی آورده‌اند. اواخر سال 2023 میلادی، روسای اطلاعات موسوم به ائتلاف 5 چشم آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند به شرکت های فناوری آمریکایی در مورد سرقت احتمالی مالکیت معنوی مرتبط با هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و رباتیک در چین هشدار دادند.

در حال حاضر نیز این دادگاه لینوی دینگ را متهم می کند که این فایل ها را بین ماه می 2022 تا می 2023 به یک حساب شخصی Google Cloud منتقل کرده است.

ظاهراً آقای دینگ این کار را “با کپی کردن داده ها از فایل های منبع گوگل در برنامه Apple Notes در لپ تاپ مک بوک خود که توسط Google منتشر شده است” انجام داده و سپس آنها را از Apple Notes به PDF تبدیل کرده تا توسط “سیستم های پیشگیری از دست دادن داده” گوگل شناسایی نشود.

این دادگاه آمریکایی میگوید کمتر از یک ماه پس از شروع سرقت فایل ها، یک شرکت چینی یادگیری ماشین به نام رونگشو به او پیشنهاد داد تا او را مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت کند و او به مدت 5 ماه برای جمع‌آوری سرمایه برای شرکت به چین پرواز کرد و متعاقباً یک شرکت یادگیری ماشین را تأسیس و رهبری کرد. نام استارتاپ او Zhisuan می باشد، در حالی که او هنوز برای شرکت گوگل کار می کند.

وزارت دادگستری همچنین ادعا میکند که در دسامبر 2023، او ظاهراً حضور در دفتر گوگل در ایالات متحده را با اسکن کردن نشان او در درب منزل در حالی که واقعاً در چین بود، جعل کرده است. فعلا لینوی دینگ به 4 فقره سرقت اسرار تجاری متهم شده است، بنابراین در صورت مجرم شناخته شدن با تا 10 سال زندان و جریمه 250000 دلاری برای هر اتهام مواجه است.

خوزه کاستاندا، سخنگوی گوگل در بیانیه ای گفت:

ما تدابیر شدیدی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و اسرار تجاری محرمانه خود داریم. پس از بررسی متوجه شدیم این کارمند مدارک متعددی را سرقت کرده و سریعاً پرونده را به FBI ارجاع دادیم.