علی بابا امروز در طی گزارش اعلام کرد که قصد دارد کسب و کار خود را به شش واحد اصلی که تجارت الکترونیک، رسانه و ابر را پوشش می دهد تقسیم کند و در ادامه عنوان کرد که هر یک از واحدها جذب سرمایه یا عرضه اولیه عمومی را بررسی خواهند کرد.

با اعلام این خبر، سهام شرکت علی بابا در بورس آمریکا در معاملات قبل از بازار 7 درصد افزایش یافت.

نظرات تحلیلگران درباره اقدام علی بابا

استوارت کول، رئیس اقتصاد کلان در شرکت EQUITI CAPITAL درباره اقدام علی بابا می گوید:

با اطمینان نمیتوان گفت که علی بابا چقدر سریع می تواند تجزیه شود. مطمئن هستم که آنها قبل از اعلام آن، کار روی این موضوع را انجام داده اند، اما ایجاد شش شرکت از یک شرکت کار بسیار بزرگی به نظر می رسد. اما عنصر انعطاف پذیری را تزریق می کند.

او در ادامه سخنان خود می گوید:

شرکت های موفق تر از شش شرکت جدید این امکان را می دهد که به طور بالقوه آسان تر و ارزان تر از شرکت مادر، منابع مالی خود را تامین کنند، زیرا تحت فشار بخش های کندتر و کم بازده کسب و کار قرار نخواهند داشت. این فرصتی برای قرار دادن سرمایه خود در قسمت هایی که دوست دارند می باشد.

علی بابا

دیوید بلنرهاست، تحلیلگر در شرکت سرمایه گذاری BALLINGAL می گوید:

این تا حدودی منعکس کننده مسیر شرکت آلفابت است که این شرکت نیز به یک Holdco برای تعدادی عملیات تبدیل شد. شرکت علی بابا نیز ممکن است نتیجه خوبی از این تصمیم بگیرد.

او در ادامه سخنان خود می گوید:

اگرچه این ممکن است جزئیات بیشتری را به مشاغل مختلف علی بابا ارائه کند، اما لزوماً نمیتوان گفت که علی بابا اگر به کنترل هر بخش ادامه دهد، سهام اقلیت حسابداری را در اختیار داشته باشد.

با انتشار این خبر، نظر سرمایه گذاران نسبت به علی بابا مثبت تر شده است و ممکن است منعکس کننده دور جدیدی از توسعه کسب و کار باشد و نگرانی های مربوط به مسائل نظارتی را کاهش دهد.