به گزارش رسانه های فناوری، اپل روز سه شنبه سرویس “الان بخر، بعدا پرداخت کن” (BNPL) خود را در کشور آمریکا راه اندازی نمود. به نظر کارشناسان این اقدام شرکت اپل تهدیدی برای مختل کردن بخش فین تک تحت سلطه شرکت هایی مانند Affirm Holdings و شرکت پرداخت سوئدی Klarna می باشد.

به گفته اپل، سرویس الان بخر، بعدا پرداخت کن به کاربران این امکان را می دهد که خریدها را در چهار قسط پرداخت کنند که در طول شش هفته بدون بهره یا کارمزد تقسیم می شوند. سرویس BNPL در ابتدا به کاربران منتخب ارائه می شود و برنامه هایی برای عرضه کامل آن در ماه های پیش رو ارائه خواهد شد.

بنابر گفته اپل، افراد می توانند برای خریدهای آنلاین و درون برنامه ای که در آیفون و آی پد با تاجرانی که Apple Pay را می پذیرند، بین 50 الی 1000 دلار وام دریافت نمایند. به گفته شرکت اپل، بیش از 85 درصد از خرده فروشان آمریکایی از خدمات Apple Pay پشتیبانی می کنند.

الان بخر، بعدا پرداخت کن

خانم دنی هیوسون، رئیس تجزیه و تحلیل مالی در شرکت AJ Bell می گوید:

این اقدام اپل قطعاً برخی از شرکت های دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد. این شرکت ها امروز به اطلاعیه اپل نگاهی می اندازند، زیرا آنها نامی همه جانبه هستند. این امر سهم بازار سایر شرکت را کاهش خواهد داد.

تاثیر سرویس پرداخت قسطی اپل بر بازار

با اعلام این خبر، سهام شرکت Affirm Holdings بیش از 7 درصد سقوط کرد. سهام شرکت خدمات پرداختی PayPal نیز حدود 1 درصد کاهش یافت. در سال 2020 میلادی، قرنطینه های مرتبط با بیماری کرونا، افراد را وادار به خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی کرد و تقاضا برای شرکت های فین تک که از خدمات BNPL (الان بخر، بعدا پرداخت کن) ارائه می کردند، به طور ویژه برای نسل هزاره و مشتریان Gen Z تقویت شد.

کریستوفر برندلر، تحلیلگر شرکت آمریکایی DA Davidson، با اشاره به تصمیم خود مبنی بر عدم استفاده از شریک و پذیره نویسی، تامین مالی و دریافت مستقیم وام ها، می گوید:

ما از اپل انتظار داریم که محتاطانه عمل کند، به خصوص در این محیط کلان.

به گفته شرکت اپل، سرویس Apple Pay Later از طریق برنامه اقساط مسترکارت فعال می شود و اعلام کرد که شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس صادر کننده اعتبار پرداخت مسترکارت بوده است.

الان بخر، بعدا پرداخت کن

الان بخر، بعدا پرداخت کن

الان بخر، بعدا پرداخت کن (به انگلیسی: Buy now, pay later) نوعی تامین مالی کوتاه مدت است که به مصرف کنندگان این اجازه را می دهد که، خرید کرده و در تاریخ آینده هزینه آن را پرداخت کنند. BNPL به طور کلی مانند یک فرآیند وام دهی پول اقساطی بحساب می آید که شامل مصرف کنندگان، تامین کنندگان مالی و بازرگانان می شود. هنگامی که کالاها یا خدمات توسط مصرف کنندگان خریداری می شود، سرمایه گذاران از طرف مصرف کنندگان به بازرگانان پرداخت می کنند. این پرداخت ها بعداً توسط مصرف کنندگان در طول زمان در اقساط مساوی بازپرداخت می شود. تعداد اقساط و دوره بازپرداخت بسته به تامین کنندگان مالی BNPL امکان دارد متفاوت باشد.