در این مقاله صفر تا صد مشخصات ماده شیمیایی حیاتی در این دوران یعنی آنتی اسکالانت را برایتان تشریح خواهم نمود.

ماده شیمیایی مورد استفاده در RO

اگر به صورت روزانه از آب تصفیه شده توسط دستگاه آب شیرین کن یا دستگاه مشابه آن استفاده می کنید، قطعا کلمه اسکالانت به گوشتان آشناست، اما اگر تاکنون هیچ مشخصاتی از آن نداشته اید و اکنون به دنبال بررسی ویژگی های آنتی اسکالانت به مقاله ما مراجعه کرده اید، باید بگوییم که این مقاله تمامی موارد مهم را برای کسانی که اطلاعات قبلی دارند و کسانی که هیچ شناختی با محصول ندارند، شامل می شود. پس تنها کاری که باید بکنید این است که تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

شاید با خود بپرسید که چرا نام این مقاله را اینگونه انتخاب کرده ایم؟ دلیل آن این است که با گسترش جمعیت روز به روز میزان منابع و ذخایر در حال کاهش است. البته در این میان ذخایری که از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شوند (مانند نفت) دارای ارزش بیشتری هستند و برای تولید مجدد آنها تقریبا هیچ روشی وجود ندارد. اما در این میان موادی که با استفاده شدن می توان آن ها را مجدد تولید کرده و به حالت اولیه بازگردانند نقش متفاوتی دارند، مثلا آب. یک روز را بدون مصرف هیچ گونه آب در نظر بگیرید، این موضوع در بخش های مختلف و نیاز های اولیه انسان از جمله پخت و پز و حمل نقل نیز تاثیر خواهد گذاشت.

با گفته های بالا به آشکارا می توان دریافت که باید روند مصرف آب را کنترل کرده و در کنار آن از سیستم هایی برای تصفیه و استفاده مجدد آن استفاده کرد. امروزه اغلب برای تصفیه آب از سیستم های اسمز معکوس بسیار استفاده می شود که به آنها آب شیرین کن نیز می گویند. مقاله ما نیز در مورد یک ماده شیمیایی است که در ابتدای مقاله نام آن را خواندید. اکنون جای آن است که بگوییم این ماده شیمیایی برای دستگاه های تصفیه آب نقش خون در رگ را اجرا می کنند. برای آشنایی بیشتر و شناختن کامل آن در ادامه مطلب مواردی را توضیح داده ایم.

آنتی اسکالانت ضد رسوب چیست؟

آنتی اسکالانت یک پیش تصفیه است که به آب ورودی که از طریق غشای RO جریان می یابد تزریق می شود و از پوسته پوسته شدن غشا جلوگیری می کند. پوسته پوسته شدن غشاء سیستم آب شیرین کن زمانی اتفاق می افتد که ذرات روی یک غشا جمع می شوند و باعث مسدود شدن منافذ غشا می شوند. یعنی آنتی ضدرسوب یک افزودنی به آب پیش تصفیه برای ورود به سیستم اسمز معکوس است که در جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشاها بسیار موثر عمل می کند و بعنوان جزء جدانشدنی دستگاه تصفیه آب است. قبل از اینکه آب ورودی وارد غشای نیمه تراوای اسمز معکوس شود، یک ضدرسوب به آب تزریق می شود و از طریق سیستم برای تصفیه ارسال می شود. در واقع مواد شیمیایی یک تاخیر زمانی بین بی کربنات و کلسیم منیزیم ایجاد می کند. این تأخیر به آب اجازه می دهد تا قبل از هر گونه واکنش شیمیایی که طی آن رسوب تشکیل می شود، از غشاء عبور کند و مشکلاتی از قبیل رسوب و خراب شدن غشای ممبران ایجاد نشود.

خواص آنتی اسکالانت

انتخاب محصول مناسب برای ایجاد شرایط عملیاتی بهینه برای عمل RO آب دریا و آب شور بسیار مهم است. کاربرد صحیح محصول به اطمینان شما از کارآمدترین کارخانه کمک می کند. همچنین ممکن است از طریق صرفه جویی در انرژی، کاهش مدت زمان های تمیز کردن دوره ای و افزایش عمر غشا، هزینه های عملیاتی پروژه شما را کاهش دهد. فقط باید توجه داشته باشید که محصول مورد نظر را از یک شرکت معتبر و دارای تجربه خریداری کنید. برای مثال، شرکت هوبارت شیمی با داشتن دانش و تجربه‌ی بسیار وسیع توانسته بهترین کد و بهترین دوز مورد نیاز دستگاه های مختلف را شناسایی کرده و به مشتریان ارائه کند.

 

اما یک سوال کلی بپرسیم که چرا باید از محصول این شرکت معتبر استفاده کنید؟

  • در سیستم هایی مانند آب دریا و آب چاه با رسانایی بین 0-50000 ppm عملکرد موثری دارد.
  • تنها محصول غیر معادل در جهان است که 100% گرفتگی شیمیایی غشاها را در سیستم های اسمز معکوس غیر ممکن می کند.
  • ایمن برای استفاده برای تصفیه آب آشامیدنی توسط گواهی نامه NSF.
  • سیستم اسمز معکوس آب دریا، آب چاه، آب رودخانه، 75 تا 95 درصد سیلیس و آهن بالایی را حذف می کند که باید دارای یک ممبران تمیز و بسیار دقیق باشد تا بتواند فعالیت خود را به درستی انجام دهد.
  • عدم نیاز به شستشوی ممبران در تاسیسات با استفاده از آنتی اسکالانت.
  • عملکرد موثر با مقدار دوز 1.2 ppm.
  • غشاء حتی با ضخامت پایین و یا میزان آب ورودی بالا نمی تواند مسدود شود.
  • می توان مستقیماً به صورت غلیظ یا رقیق شده به سیستم تزریق کرد.
  • محصول این شرکت تست غشاهای سازگاری سازندگان مختلف را پشت سر گذاشته.

دلیل استفاده از آنتی اسکالانت

در گذشت زمان و فعالیت های مختلف به همه ما ثابت شده است که استفاده از ترکیبات شیمیایی کارایی را در برابر طیف وسیعی از مواد تشکیل‌دهنده رسوب بهبود می‌بخشند و مواد رسوب‌کننده را در حالت تعلیق نگه می‌دارند. در مورد آب نیز رسوبات و اسکالانت های رایج عبارتند از کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرانسیم، فلوراید کلسیم، آهن، مواد کلوئیدی، سیلیس و سایر آلاینده های آلی. دلیل بکارگیری برنامه پیش تصفیه، برای کاهش قابل توجه تشکیل رسوب در سیستم های غشایی است. در اصل این آنتی اسکالانت مناسب ترین ماده شیمیایی برای این کار هستند و به طور موثر در طیف وسیعی از منابع آب تغذیه از جمله شور، آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه فاضلاب و آب دریا استفاده می شوند.

ویژگی ها و مزایای ماده شیمیایی ضد رسوب

  • کنترل موثر فلس ها از جمله سیلیس، کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم و سولفات استرانسیم.
  • سازگار با غشاهای اسمز معکوس (RO) و نانو فیلتراسیون (NF).
  • می توانید سطوح غشایی را با پراکندگی ذرات رسوبِ کمتر، حفظ کنید.
  • سیستم های تصفیه آب و فاضلاب را می توان با نرخ های بازیابی بالاتری اجرا کرد که به معنای کاهش هزینه های عملیاتی است.
  • محصولات موجود با چندین تاییدیه نظارتی جهانی ارئه می شوند.
  • فاقد فسفر است.
  • در محدوده وسیع pH عملکرد یکسان و بسیار موثری دارد.

دوز مناسب آنتی اسکالانت ضدرسوب

محدوده دوز این ماده شیمیایی معمولی بین 0.5 تا 4 میلی گرم در لیتر است. برای تعیین میزان دوز مناسب برای سیستم خود، توصیه می شود از گروه مشاوره رایگان شرکت استفاده کنید تا با خیال راحت بتوانید عملیات تصفیه آب را پیش برده و بدون نگرانی آب خروجی را استفاده کنید.

آنالایزر گروه مهندسی و نظارت شرکت هوبارت شیمی برای ارائه راهنمایی در مورد بهترین انتخاب مواد شیمیایی ضد رسوب برای سیستم RO شما تاسیس شده است و دوز کاربرد مناسب را بر اساس مشخصات آب و طراحی سیستم شما ارائه می دهد.

راهنمای انتخاب بهترین آنتی اسکالانت

در انتها بهتر است چند مورد را به خاطر بسپارید که شما را در انتخاب آنتی اسکالانت شرکت های مختلف بسیار راهنمایی می کند. با دانستن این نکات به راحتی اقدام به مشاوره با کارشناس کرده و سوالات خود را بپرسید، فقط توجه داشته باشید ضدرسوبی که از شرکتی تهیه می کنید، آیا تمامی این رسوبات ذکر شده را رفع می کند یا خیر؟ برخی از رسوبات و اسکالن های رایج غشایی تشکیل شده در بخش ممبران نیمه تراوای دستگاه آب شیرین کن عبارتند از کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرانسیوم، فلوراید کلسیم، آهن، مواد کلوئیدی، سیلیس و سایر آلاینده های آلی. در انتها شرکت هوبارت شیمی پیشنهاد می کند که یک ضد رسوب غشایی RO را به بخش پیش تصفیه خود اضافه کنید تا کارایی مجدد طیف وسیعی از مواد تشکیل دهنده رسوب را بهبود بخشد و مواد رسوب کننده را در حالت تعلیق نگه دارید.