اگر یکی از کاربران شبکه اجتماعی لینکدین باشید، حتما دیده اید که کاربران ایرانی و یا خارجی لینکدین پست هایی درباره اخراج خود از شرکت های فناوری درج می کنند. ما در این مقاله میخواهیم در این مورد که چرا لینکدین با اخراج این کارکنان داغ شده است صحبت کنیم. پس بریم سراغ داستان داغ شدن لینکدین.

هنگامی که مدیر سابق حساب کاربری در یک استارتاپ فناوری، با نام راب فیشمن در ژانویه اخراج شد، نمیدانست که چگونه و در چه جایی در مورد آن صحبت کند. حتی با وجود اینکه هزاران کارمند شرکت های حوزه فناوری مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت (مالک لینکدین) اخراج شده اند، به گفته او، صحبت در مورد اخراج شدنش هنوز شرمساری بحساب می آید. اما راب می خواست مردم بدانند که او برای استخدام در بازار آماده است، به همین دلیل تصمیم گرفت در شبکه اجتماعی لینکدین پستی درج کند.

پست لینکدین او شامل عباراتی دلسوزانه و تحقیرآمیز بود و در آن لیستی از فعالیت هایی که در روز اخراجش انجام داد را فهرست کرد. پست لینکدین راب بیش از 40 هزار بازدید کسب کرد. تعداد لایک های این پست به عدد 500 رسید و شگفت انگیزتر از همه آن است که، تعداد زیادی پیشنهاد کار از سوی افرادی که حتی آن ها را نمی شناخت دریافت کرد.

راب در این باره می گوید:

حس و حال کاملا غریبی در لینکدین دارم. کارکنان اخراجی از شرکت های فناوری که در سطح من هستند، در دو هفته پس از اخراج شش مصاحبه شغلی داشته است. و همه این ها به لطف استفاده از linkedin است.

لینکدین

شبکه اجتماعی لینکدین داغ شده است

در ماه هایی که گذشت، از آنجایی که تغییر شرایط موجود اقتصادی، استخدام بیش از حد کارگران و سقوط بازار سهام منجر به اخراج انبوه کارکنان در حوزه های فناوری، رسانه ها و سایر مشاغل مرتبط شده است. این اخراج ها حتی ممکن است شامل شبکه اجتماعی لینکدین نیز شود. در اوایل همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از افراد به این شبکه اجتماعی مراجعه میکردند تا داستان هایشان را درباره تأثیر منفی قرنطینه بر کسب و کارشان به اشتراک بگذارند. با این حال، در بیشتر موارد، سایت linkedin به مکانی مشهور است که افراد به آن وارد میشوند تا به دستاوردهای شغلی خود ببالند یا پست های الهام بخش ارسال کنند. اما با وضعیت پیش آمده به نظر می رسد که لحن سخنان کاربران این شبکه اجتماعی تغییر کرده است. بسیاری از پست های درج شده توسط افرادی که در ماه های اخیر اخراج شده اند، داستان هایی در زمینه اخراج آنهاست و آن را به طور برجسته تری در لینکدین به اشتراک می گذارند.

اعلام اخراج با درج پست در لینکدین

طبق داده های منتشر شده توسط وبسایت Recode، مسئولان این سایت با بیش از نیمی از متخصصان فناوری در این باره صحبت کرده اند. این متخصصان می گویند که هرگز به طور منظم از این شبکه اجتماعی استفاده نکرده بودند، اما آن را برای زندگی حرفه ای و حتی شغلی خود مرتبط تر می دانند. این افراد از لینکدین برای اعلام اخراج شدنشان استفاده می کنند و اطلاع دارند که کدام یک از همکاران سابقشان نیز اخراج شده است. آنها با همتایان خود در صنعت فناوری اطلاعات ارتباط برقرار می کنند و ایده های مفیدی به اشتراک می گذارند. مهمتر از همه این ها آن است که برای استخدام به طور مستقیم در این سایت درخواست می دهند. زیرا لینکدین با میلیون ها کارفرما پتانسیل زیادی برای پیدا کردن شغل مورد نظر این افراد دارد.

شبکه اجتماعی لینکدین بسیار محبوب شده است

با رکود اقتصادی، شبکه اجتماعی لینکدین بسیار محبوب شده است

در طول رکود اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کووید 19، لینکدین به یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب برای کارکنان صنعت فناوری تبدیل شده است و این را میتوان با بررسی اعداد و ارقام منعکس شده، متوجه شد. یکی از شرکت های تجزیه و تحلیل سایت ها، شرکت SimilarWeb است. طبق داده های منتشر شده توسط این شرکت، ترافیک ماهانه linkedin از ژانویه سال 2020 میلادی تا ژانویه 2023 میلادی بیش از 60 درصد افزایش داشته است و از دسامبر سال 2022 میلادی تا ماه ژانویه 17 درصد رشد یافته است. شبکه اجتماعی لینکدین در سه ماهه گذشته رکورد تعامل با کاربران را شکست و با افزایش 10 درصدی درآمد خود نسبت به سال گذشته مواجه شد. بر اساس داده های منتشر شده توسط لینکدین، از اوایل ماه فوریه، بیش از 18.5 میلیون نفر یک قاب عکس سبز “باز برای کار” را به عکس پروفایل لینکدین خود اضافه نموده اند.

روهان راجیو، مدیر مدیریت محصول برای مشاغل در لینکدین، با توجه به وضعیت پیش آمده می گوید:

قبلا می گفتند کاریابی باید تا حد امکان خصوصی باشد، اما این یک فرض نانوشته بود. اخراج کارکنان مرتبط با تعدادی از صنایع، همچون فناوری باعث شد افراد ضربه های زیادی بخورند. من فکر می کنم آنچه تغییر کرده است این است که این امر اکنون به یک امر عادی تبدیل شده است.

رشد اخیر اخراج ها نیز بخشی از یک تغییر است، برای یک نسل از کارکنان مشاغل فناوری که فقط فراوانی، مزایا و رشد به ظاهر نامحدود در بخش خود را می شناسند. اما متاسفانه، بسیاری از آنها هم اکنون بیکارند و فکر می کنند به یک جهش دیگری نیاز دارند. برای بسیاری از این افراد، شبکه اجتماعی لینکدین نقطه شروعی برای ایجاد این تغییر است.

چرا افراد در مورد اخراج شدن در لینکدین صحبت می کنند؟

بسیاری از افرادی که در صنعت فناوری اشتغال دارند و به ندرت از شبکه اجتماعی لینکدین استفاده میکردند، این مکان به محیطی مفید برای به اشتراک گذاری وضعیت خود تبدیل شد. به خصوص پس از آن که از کانال های ارتباطی داخلی کاری مانند Slack یا لیست سرویس های محل کار حذف شده اند. به نظر می رسد که استفاده کمتر این افراد از شبکه اجتماعی توییتر باعث افزایش محبوبیت linkedin شده است و روز به روز نیز به این محبوبیت اضافه می شود.

اگر شما قبل از رکود صنعت فناوری، در یک شرکت فناوری بزرگ یا استارتاپ داغی مشغول به کار بودید که امنیت شغلی آن بالا بود و پول نقد زیادی داشت، به احتمال زیاد نیازی به پست کردن مرتب در لینکدین برای ارتقای شغل خود احساس نمیکردید. اما با شروع موج اخراج ها وضعیت همه چیز تغییر کرد.

یکی از افرادی که در شرکت گوگل به مدت 8 سال کار کرده است و مدرک دکترا دارد، می گوید:

من همیشه در تیمم یک بازیگر برتر بودم و فکر میکردم برای کارهایم میتوانم پاداش بیشتری دریافت کنم. من عاشق کار در این شرکت بزرگ فناوری بودم.

اما متاسفانه او در اواخر ماه ژانویه، به همراه 12000 نفر از همکارانش، از طریق ایمیل اخراج شد. او به سرعت از بسیاری از ابزارهای ارتباطی داخلی شرکت گوگل، مانند گروه های ایمیل و سایت های اشتراک گذاری که می توانست با همکارانش صحبت کند، حذف شد.

بدون دسترسی به آن کانال های ارتباطی، او درک خوبی از اینکه بعد او چه کسانی اخراج شده بودند نداشت. به همین دلیل او به شبکه اجتماعی لینکدین رفت و در آنجا پست های همکاران سابقش را دید که آنها نیز اخراج شده اند. او می گوید که شگفت زده است از این که می بیند حتی مقامات ارشدش نیز از گوگل اخراج شده اند.

لینکدین برای اعلام اخراج مناسب است

در حالی که دیگر شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و تیک تاک نیز در میان کارکنان فناوری محبوب هستند، اما متخصصانی که در این صنعت فعالیت دارند، عنوان می کنند که به نظر آنها لینکدین مکانی مناسب اعلام اخراج و شبکه سازی است.

لینکدین برای اعلام اخراج مناسب است

طبق نظر بسیاری از افراد شبکه اجتماعی توییتر، به طرز خاصی خنده دار است. در توییتر احساس نمی کنید که حمایت می شوید. اینجا افراد صمیمانه به یکدیگر کمک نمی کنند تا شغلی جدید پیدا کنند. در شبکه اجتماعی TikTok، برخی از کارمندان فناوری ویدیوهایی را ارسال می‌کنند، اما این ویدیوها همانند پست های لینکدین به فرصت های شبکه سازی منجر نمی شوند. به نظر این افراد شبکه های اجتماعی مانند TikTok و اینستاگرام، بیشتر به عنوان مکان هایی اجتماعی برای معاشرت با دوستان و سرگرمی است تا اینکه به دنبال حمایت برای پیدا کردن شغل جدید باشید.

این افراد میگویند که مرتباً پروفایل خود را در شبکه اجتماعی لینکدین به روزرسانی می کنند و یا در پست های دیگران نظراتی را درج می کنند. با این حال تعداد زیادی از آنها فعلا شغل جدیدی پیدا نکرده اند. ولی معتقدند که بودن در لینکدین باعث آرامش آنها می شود، بنابراین می توانند یادداشت های خود را با همتایان خود عوض کنند، به کاری معرفی شوند و حتی به سایر کارکنان فناوری که اخیراً اخراج شده اند نیز مشاوره ای دهند.