دنیای فناوری در سال 2022، سالی با جهش‌ های بزرگ و حتی شکست‌ های بزرگ‌ تر بود. امروز و در اولین دقایق آغاز سال 2023 میلادی میخواهیم شما را با بهترین و بدترین های این حوزه در سال 2022 آشنا کنیم.

به نقل از خبرگزاری نیویورک تایمز، این تغییر و تحولات بزرگ شامل شناخته شده ترین نام های صنعت بود. مدیرعامل صرافی FTX، سام بنکمن فرید، سال 2022 میلادی را به عنوان یکی بزرگترین سلبریتی در حوزه فناوری با دارایی خالص بیش از 20 میلیارد دلار آمریکا شروع کرد و آن را به عنوان یک فرد شرور که با اتهامات کلاهبرداری مالی روبرو بود، به پایان رساند. ایلان ماسک که مدیر عامل شرکت هایی همچون تسلا و اسپیس ایکس است، در سال 2022 میلادی به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا با شرکت خودروهای برقی پر رونق خود با موفقیت آغاز نمود. ماسک نیز بیش از 100 میلیارد دلار پول خود را به خاطر سقوط سهام شرکت تسلا از دست داد.

صنعت فناوری اطلاعات نیز با شرایط سخت اقتصادی، از جمله تورم بالا و افزایش نرخ بهره، دست و پنجه نرم کرد. با پایان یافتن دهه رشد بیش از حد این بخش، استارتاپ ها با مرگ مواجه شدند، غول‌ های فناوری از جمله آمازون و مایکروسافت نیز کارگران را اخراج کردند و رویای سرمایه‌ گذاران برای اینترنت جدید و رمزنگاری شده به نام “web3” به فراموشی سپرده شد.

پرطرفدارترین پیشرفت فناوری در سال 2022

پرطرفدارترین پیشرفت فناوری در سال، با اختلاف قابل توجهی، مربوط به تکنولوژی “هوش مصنوعی مولد” بود. اصطلاحی برای نوع تازه ای از برنامه های هوش مصنوعی و آموزش داده شده بر روی حجم وسیعی از اطلاعات که میتوانند اشیاء رسانه ای جدید را از هوا ایجاد کنند.

هوش مصنوعی مولد

در سال 2022 میلادی، مولدهای تصویر هوش مصنوعی مانند DALL-E 2، Stable Diffusion و Midjourney افراد را با خلاقیت های خود خیره کردند و انفجار کامبریایی از ابزارهای جدید و فوق العاده هوش مصنوعی را به راه انداختند. در هفته‌ های گذشته، ChatGPT، یک هوش مصنوعی تولیدکننده متن که توسط شرکت OpenAI ساخته شده بود، زمانی که شروع به انتشار مقالات کرد، در سطح اینترنت بسیار وایرال شد.

در سال 2022 میلادی گوگل نیز سهم زیادی در رونق هوش مصنوعی مولد داشت. زیرا توانست بسیاری از فناوری های اساسی را ایجاد کند. این شرکت، توسط شرکت OpenAI و همچنین سازندگان Midjourney و Stable Diffusion که همگی محصولاتی را در معرض دید عموم منتشر کردند، مورد حمایت قرار گرفت.

اثرات نهایی این تکنولوژی (هوش مصنوعی مولد) فعلا برای افراد ناشناخته است. برخی از افراد استدلال می کنند که این برنامه ها میلیون ها شغل را از بین خواهند برد، در حالی که بنابر دیگر استدلال ها، این تکنولوژی موهبتی برای خلاقیت انسان ها خواهند بود. اما شما علاقه مندان به دنیای فناوری، چه خوشبین باشید و یا چه بدبین، پیشرفت های امسال به این معنی است که ما دیگر در مورد هزینه ها و مزایا بحث نمی کنیم. ابزارهای مورد نظر از راه رسیده و قابل بهره برداری هستند و اکنون شما هستید که باید تصمیم بگیرید که چگونه از آنها استفاده کنید.

آپدیت مرج اتریوم

شاید قرار دادن یک پروژه در زمینه ارز دیجیتال، در فهرست “فناوری های خوب” در سال 2022 میلادی مانند قرار دادن مبادلات پیش‌ فرض اعتباری در فهرست “نوآوری‌ های مالی جالب” در سال 2008 به نظر برسد.

اتریوم

اما در حالی که صنعت ارزهای دیجیتال در سال جاری دچار مشکل شد و تریلیون ها دلار از ارزش خود را از دست داد، بسیاری از سرمایه گذاران را دست خالی گذاشت. اما حداقل یک نقطه روشن در دنیای رمزارز ها وجود داشت. در ماه سپتامبر 2022 میلادی، اتریوم که پس از بیت کوین دومین ارز دیجیتال با ارزش است، آپدیتی با نام مرج را کامل کرد. پروژه ای عظیم و سال ها تلاش برای تغییر اتریوم از یک شکل بلاک چین پر انرژی به نام “اثبات کار” به شکل بسیار سبزتری از بلاک چین معروف به “اثبات سهام”.

فناوری و بحران آب و هوا

در حالی که سال 2022 میلادی، به طور کلی سال وحشتناکی برای جذب سرمایه در استارتاپ ها بود، سال بسیار خوبی برای استارتاپ های فناوری آب و هوا بود که میلیاردها دلار جمع‌ آوری کردند تا فناوری‌ های سازگار با آب و هوا را به بازار عرضه کنند.

آب و هوا

تعداد بسیاری کسب و کار نویدبخش در حوزه فناوری آب و هوا وجود دارد، که نمی‌ توان همه آن ها را نام برد و عنوان کرد که کدام یک از آنها شانس موفقیت بیشتری را خواهند داشت. اما بیشتر از هر کسب و کاری، استارتاپ Living جلب توجه میکند.

Living Carbon، یک استارت اپ با سابقه فعالیت 3 ساله در ایالت کالیفرنیای آمریکاست، که درختان و گیاهان را مهندسی ژنتیکی می کند تا کربن بیشتری را از جو جذب نموده و ذخیره کنند. این درختانی که ژنتیکشان تغییر یافته، طبق ادعای این شرکت، بزرگ‌ تر و سریع‌ تر از درختان معمولی رشد می‌ کنند و می‌ توانند در خاکی با وجود فلزات که برای گیاهان دیگر سمی هستند، زنده بمانند.

شرکت دیگری با نام Twelve که در شهر برکلی، کالیفرنیا مستقر است، از یک فرآیند الکتروشیمیایی جدید برای تبدیل دی اکسید کربن به محصولات صنعتی با تنوع عینک آفتابی و سوخت جت استفاده می کند. این استارتاپ در سال جاری 130 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرد و با شرکت هایی مانند مرسدس بنز و پروکتر اند گمبل وارد معامله شد.

دستاورد احتراق همجوشی

همجوشی هسته‌ ای، شکلی از تولید انرژی بدون آلایندگی است، که مدت‌ ها به عنوان جام مقدس انرژی تلقی می‌ شد و در سال 2022 میلادی چند گام بسیار مهم به سوی پیشرفت بیشتر برداشت.

همجوشی هسته ای

بزرگترین خبر همجوشی سال 2022 میلادی چند هفته پیش منتشر شد، زمانی که دانشمندان در مرکز احتراق ملی کشور آمریکا، در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در ایالت کالیفرنیا از آستانه بزرگی به نام “اشتعال” عبور کردند. این یک واکنش همجوشی بسیار عظیم بود که انرژی بیشتری نسبت به تولید انرژی ایجاد کرد. این موفقیت توسط بسیاری دستاورد برجسته نامیده شد و مورد استقبال بالایی قرار گرفت.