دراپ شیپینگ (Drop shipping) یک مدل کسب و کار آنلاین می باشد که در آن شخصی (مثلا خود شما) به عنوان فروشنده، محصولاتی را بدون داشتن آن و بدون نیاز به مدیریت موجودی، مستقیماً از تأمین کننده یا تولید کننده می فروشید. به عبارت دیگر، شما محصولات را به مشتریان فروخته و سپس سفارش را به تأمین کننده ارسال می کنید و تأمین کننده محصول را به مشتریان می فرستد.

امروزه بیش مردم حداقل بخشی از خرید خود را به صورت آنلاین انجام می دهند و بازار تجارت الکترونیک کشورمان در سال 1401 بیش از 1800 میلیارد تومان بوده است. پس جای تعجب نیست که تعداد فزاینده ای از مردم مشتاق راه اندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیک هستند.

مطابق روش های فروش سنتی، فروشنده مسئول تامین محصولات است. در روش های فروش سنتی نیز هزینه های اجاره فضای انبار و ارسال محصولات به مشتریان وجود دارد.

دراپ شیپینگ جایگزینی برای حذف این روش های قدیمی است. این شامل استفاده از یک تامین کننده شخص ثالث برای ارسال مستقیم محصول به مشتری است. یعنی در واقع دراپ شیپینگ از نیاز به سرمایه گذاری در موجودی و پرداخت هزینه ذخیره سازی جلوگیری می کند.

با این حال، دراپ شیپینگ صرفاً یک طرح عالی برای ثروتمند شدن یک شبه نیست. مانند هر کسب و کاری، موفقیت نیازمند کار و استانداردهای عالی خدمات مشتری است. شما می توانید یک کسب و کار دراپ شیپینگ را از هر کجای دنیا راه اندازی کنید، اما باید به اینترنت پرسرعت و قابل اعتماد دسترسی داشته باشید تا بتوانید بدون تاخیر به سوالات مشتری های خود پاسخ دهید.

در ادامه مقاله راهنمای کاملی در رابطه با دراپ شیپینگ خواهید خواند.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ چیست؟

ویژگی تعیین کننده drop shipping این است که صاحب وب سایت نیازی به سرمایه گذاری در موجودی یا صرف زمان برای مدیریت فرآیند حمل و نقل ندارد.

هنگامی که یک مشتری سفارشی را در سایت تجارت الکترونیکی ثبت می کند، صاحب سایت (مثلا شما) سفارش را به تامین کننده اصلی ارسال می کند تا تامین کننده سفارش را انتخاب، بسته بندی و برای مشتری ارسال کند.

کارشناس سئو، سم فیک، در این باره می گوید:

دراپ شیپینگ یعنی راه اندازی یک کسب و کار نسبتا ساده و کم هزینه.

دراپ شیپینگ چگونه کار می کند؟

دراپ شیپینگ چگونه کار می کند؟

دو رویکرد رایج برای اتخاذ یک مدل کسب و کار drop shipping وجود دارد.

یکی از راه های شروع، جستجو در پایگاه داده تامین کننده و سپس انتخاب تامین کننده عمده فروشی است. در ایران ما تامین کننده اصلی زیادی در حال حاضر برای کارهای دراپ شیپینگ وجود دارند.

از طرف دیگر، می توانید از برنامه ای استفاده کنید که شما را به تعداد زیادی تامین کننده متصل می کند. اگر در خارج از ایران حضور دارید می توانید از برنامه Shopify به نام Dsers استفاده کنید. در این برنامه قادر خواهید بود محصولات را مرور کنید و مستقیماً از Dsers که به فروشگاه های پلتفرم Shopify متصل است، سفارش دهید.

مزایای دراپ شیپینگ

مزایای دراپ شیپینگ چیست؟

مدل تحقق drop shipping برای کارآفرینانی جذاب است که کارایی و هزینه های پایین را در اولویت قرار می دهند.

سم فیک درباره مزایای دراپ شیپینگ می گوید:

مزیت اصلی دراپ شیپینگ سرعتی است که با آن می توانید یک سایت راه اندازی کنید. همچنین این یک تجارت بسیار کم ریسک است، زیرا نیازی به سرمایه گذاری روی محصولی ندارید.

معایب دراپ شیپینگ

معایب دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ از نقطه نظر هزینه دارای مزایای خوبی است، اما مهم است که معایب ها را نیز در نظر بگیریم. بزرگترین عیب دراپ شیپینگ سود کم است.

به عنوان مثال اگر برای هدایت ترافیک به سایت خود به کانال های تبلیغاتی پولی تکیه می کنید، خوش شانس خواهید بود که 10 درصد حاشیه سود خالص به دست آورید. در واقع، احتمالاً کمتر از این هم خواهد بود.

هیچ کنترلی نیز روی کیفیت محصولات فروخته شده توسط وب سایت شما وجود نخواهد داشت. اگر مشتریان شما از محصولاتی که به آنها فروخته اید ناامید شوند، فروش مجددی وجود نخواهد داشت و زمان خود را صرف شکایات از شما خواهند کرد. اگر محصولاتی که تبلیغ می کنید کمتر از استانداردهای کیفیت تعیین شده باشند، عواقب آن می تواند جدی باشد.

یکی دیگر از معایب Drop shipping این است که متمایز کردن محصولات شما از محصولاتی که در فروشگاه های دیگر فروخته می شوند که از اشخاص ثالث نیز تامین می شوند، دشوار است. قیمت یکی از راه های متمایز کردن خود است، اگرچه می تواند به سرعت به یک مسابقه با حاشیه های سود ناچیز تبدیل شود.

یکی دیگر از معایب این نوع از کسب و کار آن است که، زمانی که محصولات طبق انتظار تحویل مشتری نمی شوند، همچنان باید با درخواست های مشتری برخورد کنید.

بهترین محصولات برای دراپ شیپینگ

بهترین محصولات برای دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ با حاشیه های کم همراه است، بنابراین بهترین نوع محصولات آن هایی هستند که احتمال بازگشت آن ها کم است. چه به دلیل قیمت بسیار پایین محصولات یا ساده بودن آنها. این امر باعث صرفه جویی در وقت در تعامل با مشتریان می شود. از بهترین محصولات برای دراپ شیپینگ می توان به گیره یا ظروف لباس اشاره کرد.

دراپ شیپینگ یک روش مقرون به صرفه برای آزمایش محبوبیت محصولات و جایگاه های مختلف است، زیرا نیازی به خرید محصول از قبل ندارد. اگر محصولی محبوبیت نداشته باشد، چیزی از بین نمی رود و سرمایه ای را از دست نمی دهید.

و اگر کسب و کار Drop shipping شما به خوبی پیش برود، می توانید انتخاب کنید که خودتان محصولات پرطرفدار را خریداری کنید و با قیمت دلخواه بفروش برسانید.

سم فیک می گوید:

اغلب، اگر کاری موفقیت آمیز باشد، مالک کسب‌ و کار محصولاتی که می فروشد را خود می خرد و سفارشات خود را انجام می دهد تا حاشیه سود خود را افزایش دهد.

دراپ شیپینگ همچنین فروشنده را قادر می سازد تا از روندهای فروش استفاده کند و کالای موجودی را که عملکردی ندارد کنار بگذارد.

ساخت وب سایت دراپ شیپینگ

ساخت وب سایت دراپ شیپینگ

طیف وسیعی از سازندگان وب سایت وجود دارد که می توانند وب سایت تجارت الکترونیک دراپ شیپینگ شما را بسازند. هزینه های ماهانه از 5 دلار (یا حتی رایگان) تا صدها دلار برای عملکردهای پیچیده متفاوت است. سایت های خارجی زیادی نیز برای ساخت وب سایت دراپ شیپینگ وجود دارد. اما اگر شما نمونه ایرانی برای ساخت وب سایت سراغ دارید حتما در نظرات به ما اطلاع دهید.

پلتفرم Shopify بزرگترین سازنده وب سایت Drop shipping است. دیگر گزینه های محبوب خارجی عبارتند از Wix ، AutoDS، Weebly، Zyra، Fiverr، Squarespace، Spocket و SaleHoo.

شروع دراپ شیپینگ

چگونه دراپ شیپینگ را شروع کنیم؟

برای شروع کسب و کار دراپ شیپینگ خود این مراحل را دنبال کنید:

1. درباره بازار تحقیق کنید تا محصولاتی را که می فروشید انتخاب کنید. همچنین تقاضا و در دسترس بودن محصولات خاص را نیز در نظر بگیرید.

2. تامین کننده دراپ شیپینگ را انتخاب کنید.

3. فروشگاه تجارت الکترونیک خود را بسازید. پلتفرم Shopify یکی از بهترین و محبوب ترین سایت ها در این زمینه است.

4. از تمام الزامات مالیاتی پیروی کنید.

5. بازاریابی و تبلیغات فروشگاه Drop shipping خود را شروع کنید.

6. برای شناسایی محبوب ترین محصولات، داده های فروش را بررسی کنید.

7. پیشنهاد خود را اصلاح کنید.

دراپ شیپینگ

سوالات متداول در رابطه با دراپ شیپینگ

1. آیا برای دراپ شیپینگ در ایران به اینماد نیاز دارم؟

هرکسی که یک کسب و کار خرده فروشی آنلاین در ایران دارد، قانونا ملزم به دریافت اینماد است. اینماد برای ثبت کسب و کارها در ایران می باشد و برای اهداف شناسایی کسب و کار شما برای اداره مالیات ایران و عموم مردم استفاده می شود.

اینماد قبلا رایگان بود اما متاسفانه الان پولی است. اینماد باعث افزایش اعتماد در بین مشتریان بالقوه نیز می شود.

2. آیا برای دراپ شیپینگ مالیات می پردازید؟

معمولا مالیات بر اساس میزان درآمد مشخص می شود و فعلا برای کسب و کار Drop shipping خود نیازی به پرداخت مالیات ندارید.

3. آیا دراپ شیپینگ در ایران قانونی است؟

بله کاملا قانونی است. با این حال، شما باید تمام الزامات مالیاتی را که با یک خرده فروش آنلاین همراه است، مانند داشتن اینماد رعایت کنید.

4. آیا می توانید از دراپ شیپینگ درآمد کسب کنید؟

دراپ شیپینگ به بهترین وجه به عنوان راهی برای آزمایش محصولات، با هدف واردات اقلام محبوب توسط خودتان، استفاده می شود. در غیر این صورت، حاشیه ها بسیار کم است که برای بیشتر کارآفرینان ارزشمند باشد.

سم فیک، کارشناس سئو می گوید:

اگر هیچ تخصص توسعه وب یا بازاریابی دیجیتال ندارید، دراپ شیپینگ را فراموش کنید.