کریستین رویز، تابستان سال 2022 میلادی شغل مورد علاقه خود را که در یک شرکت فناوری بود ترک کرد. او دوست داشت کسب و کار خودش را آغاز کند و کارفرمای خودش باشد. خانم رویز قبل از این که بیکار شود مدیریت بررسی نرم افزارهای شرکت را برعهده داشت. اما او میخواست به تحصیلات خود در رشته فناوری اطلاعات ادامه دهد و معتقد بود که تغییر شغلش به شغل قراردادی(فریلنسری) به او انعطاف بیشتری خواهد داد. او هم مثل بسیاری از کارگران دیگر، به اندازه کافی خوش شانس بود، زیرا می توانست با استفاده از بیمه درمانی همسرش فعلا از خدمات درمانی استفاده کند.

او می گوید:

در سال‌ های گذشته، اگر به من میگفتند وضعیت کسب و کارهای فناوری بدین شکل می شود، شاید کمی بیشتر از امروز به من استرس وارد می شد.

ترک شغل کارمندی و آغاز فریلنسری

کریستین هم مانند بسیاری از کارمندان دیگر مهارت های بالایی در کارش داشت. او دلایلی برای ترک شغل کارمندی برای کار مستقل پیدا کرده بود، که می تواند شامل قرارداد، فریلنسری، مشاغل آزاد و هر گونه ترتیبات شغلی احتمالی یا غیر سنتی باشد. البته این نوع کارها به طور کلی پایداری کمتری را دارند و فاقد بسیاری از مزایا و حمایت هستند که مشاغل معمولی ارائه میکنند. این بدان معناست که اگر شخصی بخواهد کسب و کار خود را آغاز کند یا بسوی فریلنسری برود باید قبل از ترک شغلش، منابع مالی به حد کافی داشته باشد. شاید انعطاف پذیری بیشتری در زمان و مکان کار افراد و همچنین دستمزد ساعتی بالاتر از دلایلی است که میتوان فریلنسری را آغاز کرد. بسیاری این دلیل را به اندازه کافی ارزشمند میدانند.

فریلنسری

شرکت ها نیز در سال های اخیر استفاده از فریلنسرها را به جای استخدام دائمی، بیشتر مد نظر قرار داده اند. شرکت ها و کسب و کارهای مختلف به جای استفاده از پیمانکاران ماهر با دستمزد بالا یا بهره گیری از مدیران فناوری اطلاعات، مهندسان نرم افزار، تحلیلگران داده، حسابداران، پرستاران، وکلا، متخصصان امور مالی، به دنبال جذب فریلنسری هستند که بصورت ساعتی و توافقی برایشان کار کنند. یعنی بدین صورت که اغلب مایلند در ازای استخدام کارمندان با حقوق بالا، از این افراد برای قراردادهای کوتاه مدت، به صورت ساعتی(فریلنسری) حقوق بیشتری بپردازند.

حالا سوال این است که شما دوست دارید آزادی بیشتر و تعادل بهتری بین کار و زندگی (شغل فریلنسری) داشته باشید، یا واقعا بهترین فرصت ها برای نمایش مجموعه مهارت هایتان در کارمندی خلاصه می شود؟

اندرو بارتولینی، بنیانگذار شرکت تحقیقاتی Ardent Partners در این باره می گوید:

برخی از دلایلی که افراد را به سمت کسب و کارهای مستقل سوق می دهد این است که، در حال حاضر اشتغال منظم در صنایع خاص چندان عالی به نظر نمی رسد. پس از دور اخیر اخراج‌ ها در بزرگترین و سودآورترین شرکت‌ های فناوری، از جمله سه شرکت آمازون، متا و گوگل، برخی از کارگران خود را بیکار می‌ بینند و در حال تلاش برای یافتن دلایلی هستند که چرا اینگونه شد.

سخنان اندرو بارتولینی در مورد فریلنسری

او در ادامه می گوید، بسیاری از کارمندان اخراجی، افرادی بودند که مهارت های بسیاری بالایی داشتند و در صدر حوزه کاری خود قرار بودند. شرکت‌ های فناوری که روزگاری در صدر شرکت های جذب کننده نیروی کاری بودند، شروع به رفتار بسیار شبیه سایر شرکت‌ های ضعیف آمریکایی کردند و صرفا برای جلب رضایت سرمایه‌ گذاران خود، شروع به اخراج کارمندان نمودند. اگر این روند ادامه دار باشد و شخص اخراج شده دوباره از طرف شرکت دیگری اخراج شود فریلنسری برای او بهترین کار بنظر میرسد و شخص نیز دیگر استرس زیادی نخواهد داشت.

هم از نظر کارگران و هم از نظر کارفرمایان فریلنسری گزینه بهتری است

اشخاصی که کار قراردادی انجام می دهند به طور زیادی آن را جایگزینی پایدار برای اشتغال سنتی می دانند. بر اساس داده های منتشر شده توسط MBO Partners، در یک شرکت پیمانکاری در سال گذشته، 67 درصد از کارکنان آن گفتند که احساس امنیت بیشتری در کار مستقل دارند. این در حالی است که یک دهه پیش 32 درصد از کارکنان میگفتند کسب و کار مستقل خودشان بهتر است. بر اساس این داده ها 76 درصد از این کارگران از تصمیم خود برای انجام کار کسب و کاری مستقل بسیار راضی هستند و 64 درصد گفتند که این تصمیم انتخاب خود آنها بوده است، نه به این دلیل که نمی توانند شغل سنتی دلخواهشان را پیدا نمایند. یک نظرسنجی در سال 2022 میلادی توسط سایت کاریابی از نوع فریلنسرینگ آپ ورک (Upwork) حاکی از آن است که 73 درصد از فریلنسرها از کار فریلنسری رضایت خوبی دارند.

فریلنسر

یکی از دلایل این رضایت، خودمختاری است. فریلنسرها از تنوع کاری زیادی نسبت به کارگران یا کارمندان برخوردار هستند. این افراد بدون در نظر گرفتن به نیاز به یک درآمد ثابت، معمولا آزادی عمل بیشتری برای انتخاب زمان و محل کار خود خواهند داشت.

مدیر درآمد پلتفرم فریلنسینگ تاپتال (Toptal)، می گوید:

در حالی که دستمزدهای ساعتی اغلب برای کارگران مستقل بالا است، شرکت ها دوست دارند در هزینه های خود کنند، زیرا مجبور نیستند برای هر چیز دیگری پول بپردازند. به همین دلیل بدنبال فریلنسر با مهارت هستند تا با هزینه کمتری در کدت زمان اندکی کارشان را انجام دهد. وقتی فریلنسری میتواند هر کاری انجام دهد، چرا انتخاب نشود؟!!

سایت های فریلنسری زیادی وجود دارد

به لطف انبوهی از کسب و کارهای فریلنسینگ آنلاین مانند: تاپتال، آپ ورک، فایورر، فریلنسر دات کام و غیره … استخدام افراد بر اساس قرارداد ساعتی یا روزانه آسان‌ تر از سال های گذشته است. چیزی که فناوری باعث آن شده است.

سایت های فریلنسری

کسب و کارها همچنین هنگام شناسایی نیاز یا ارائه محصول جدید به بازار باید سریع‌ تر از قبل حرکت کنند. این بدان معنی است که آنها به تخصص زیادی نیاز دارند اما فقط برای مدت کوتاهی به آن تخصص نیاز دارند. پس بهترین گزینه قرارداد با یک فریلنسر است.

همه فریلنسر نیستند!

طبق آمارهای منتشر شده علیرغم رشد کار قراردادی(فریلنسری)، اشتغال سنتی هنوز اکثریت قریب به اتفاق ترتیبات کاری در کشور آمریکا را تشکیل می دهد. با این حال، محبوبیت کار قراردادی در سال های اخیر در حال افزایش است. در سال 2015 میلادی، از هر 10 نفری که از طریق پلتفرم منابع انسانی Gusto هزینه ای پرداخت می کردند، یک نفر پیمانکار بود. اکنون از هر پنج نفر یک نفر است.

طبق نظرسنجی ها، حدود 70 درصد از سازمان‌ ها قصد دارند در 6 ماه آینده استفاده از نیروی کار غیرکارمند را افزایش دهند. یک نظرسنجی RGP از مدیران ارشد نشان می دهد که مشاوران و کارکنان حرفه‌ ای و پیمانکاران مستقل 38 درصد از تیم‌ های حیاتی پروژه را در سال 2020 میلادی تشکیل می‌ دهند. انتظار آن می‌ رود این رقم تا سال 2024 میلادی به 50 درصد افزایش یابد.

استیو کینگ از شرکت مشاوره کاری Emergent Research می گوید:

اگر مشاغل سنتی بد نبود، رضایت افراد از فریلنسری بیشتر نمی شد. اگر افراد از کار خود راضی، درگیر و مشتاق بودند و درآمد کافی برای زندگی داشتند، این اعداد بسیار کمتر می شد.

او در ادامه می گوید، همانطور که بازار به سمت پیشرفته تر شدن و پیچیده تر شدن حرکت می کند و مشاغل با دستمزد و مهارت بالاتر را شامل می شود، کارهای قراردادی مانند فریلنسری نیز جذاب تر می شود. بین سال‌ های 2011 تا 2022 میلادی، تعداد کارگران مستقل مانند فریلنسرها که بیش از 100 هزار دلار در سال درآمد دارند، بیشتر از دو برابر شده و به 4.4 میلیون نفر رسیده است.

freelancer

فریلنسری همیشه خوب نیست!

در حالی که ممکن است کارهای قراردادی، مانند فریلنسری برای افراد ماهر خوب باشد، برای برخی دیگر می تواند بد و توهین آمیز نظر برسد. به عنوان نمونه، شرکت‌ های فناوری مانند گوگل و آمازون، کل نیروی کار قراردادی را به عنوان پیمانکار استخدام می‌ کنند که دستمزد یا مزایای مشابهی با همتایان کارمند خود ندارند. این افراد قراردادی حتی ممکن است با شرایط کاری وحشتناکی نیز روبرو شوند. فریلنسرهایی در یوتیوب(از زیر مجموعه های گوگل) هستند که کارهای سختی را برای این پلتفرم ویدیویی انجام می دهند و 19 دلار در ساعت دارند. این فریلنسرها در ماه فوریه دست به اعتصاب زدند و درخواست کردند پول بیشتری به آنها پرداخت شود. این افراد که به صورت راه دور استخدام شده اند، می گویند که گوگل از آنها خواسته است که به دفتری در تگزاس، جایی که یک چهارم آنها حتی زندگی نمی کنند، بیایند.