معرفی

بسکتبال در سال 1891 میلادی توسط جیمز نای اسمیت، پزشک و مربی تربیت بدنی کانادایی اختراع شد.

جیمز نای اسمیت مخترع بسکتبال

نای اسمیت در تلاش بود تا یک بازی جدید ایجاد کند که بتواند در ماه های زمستان در داخل خانه خود بازی کند و او یک بازی را ارائه کرد که شامل پرتاب یک توپ در یک سبد بود. این بازی به سرعت محبوب شد و در اوایل دهه 1900 میلادی، بسکتبال در دبیرستان ها و کالج های سراسر آمریکا بازی می شد.

روزهای اولیه بسکتبال

در روزهای اولیه بسکتبال، بازی بسیار متفاوت از امروز بود. نه خطوط سه نقطه ای وجود داشت، نه ساعت شوت. بازی در زمینی انجام می شد که اندازه آن نصف زمین بسکتبال مدرن بود و توپ آن بسیار سنگین تر از توپ های امروزی بود.

روزهای اولیه بسکتبال

علیرغم این تفاوت ها، بسکتبال به سرعت تبدیل به یک ورزش محبوب شد و در دهه 1920 میلادی، لیگ های حرفه ای بسکتبال شروع به شکل گیری کردند.

تشکیل NBA

در سال 1946 میلادی انجمن بسکتبال آمریکا (BAA) تشکیل شد. BAA اولین لیگ حرفه ای بسکتبال بود و از 11 تیم تشکیل شده بود.

تشکیل NBA

در سال 1949 میلادی، BAA با لیگ ملی بسکتبال (NBL) ادغام شد و NBA را تشکیل داد. لیگ جدید متشکل از 17 تیم بود و به سرعت به لیگ برتر بسکتبال حرفه ای در دنیا تبدیل شد.

NBA ملی می شود

در دهه های 1950 و 1960 میلادی، NBA شروع به گسترش در سراسر آمریکا کرد. این لیگ تیم هایی را در شهرهایی مانند بوستون، فیلادلفیا و لس آنجلس اضافه کرد و به یک لیگ واقعاً ملی تبدیل شد. NBA همچنین شروع به پخش بازی های خود از تلویزیون کرد که به افزایش محبوبیت آن کمک نمود.

ادغام با ABA

در اواخر دهه 1960 میلادی، لیگ بسکتبال حرفه ای رقیب با نام انجمن بسکتبال آمریکا (ABA) تشکیل شد. ABA به خاطر بازی های با امتیاز بالا و سبک بازی پر زرق و برق معروف بود. در سال 1976 میلادی، NBA با ABA ادغام شد و چهار تیم ABA (دنور ناگتس، سن آنتونیو اسپرز، ایندیانا پیسرز و نیویورک نتز) به NBA پیوستند. این ادغام به آوردن برخی از سبک بازی هیجان انگیز ABA به NBA کمک کرد.

ظهور مایکل جردن و عصر مدرن

در دهه های 1980 و 1990 میلادی، NBA افزایش محبوبیت بالایی را تجربه کرد، که تا حد زیادی به لطف ظهور مایکل جردن بود. مایکل جردن یکی از بهترین بسکتبالیست های تمام دوران بود و او کمک کرد تا سطح جدیدی از هیجان به بازی بسکتبال بیاید.

مایکل جردن

NBA همچنین شروع به جذب بازیکنان بین المللی بیشتری کرد که به متنوع تر و رقابتی شدن لیگ کمک می کرد.

جهانی شدن NBA

در دهه های 2000 و 2010 میلادی، NBA همچنان محبوبیت خود را در سراسر جهان افزایش داد. لیگ شروع به انجام بازی های فصل عادی در کشورهایی مانند چین و قاره اروپا کرد و همچنین شروع به جذب بازیکنان بین المللی بیشتری نمود.

جهانی شدن NBA

امروز، NBA یک لیگ واقعا جهانی است، با طرفداران و بازیکنانی از سراسر دنیا.