وقتی صحبت از سفر هوایی به میان می آید، انتخاب یک شرکت هواپیمایی خوب، مهم بنظر می رسد. از راحتی و امکانات رفاهی گرفته تا ایمنی و عملکرد به موقع، فاکتورهای زیادی برای انتخاب خط هوایی مناسب برای سفر بعدی خود باید در نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق تر به بهترین شرکت ایرلاین جهان و همچنین عوامل کلیدی که در موفقیت قطر ایرویز به عنوان پیشروان صنعت نقش دارد، داشته باشیم. چه یک مسافر تجاری یا یک مسافر تفریحی باشید، این راهنما به شما کمک می کند هنگام رزرو پرواز بعدی خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

قطر ایرویز (Qatar Airways) بر اساس معیارهای مختلف بهترین شرکت هواپیمایی جهان در سال 2023 میلادی است. از بهترین های دیگر میتوان ایر نیوزلند، سنگاپور ایرلاینز، کانتاس و … را نام برد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که رتبه بندی ها و نظرات بسته به منبع و معیارهای مورد استفاده می تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین، “بهترین شرکت هواپیمایی” برای هر فردی به نیازها و ترجیحات سفر او بستگی دارد.

قطر ایرویز، بهترین شرکت هواپیمایی جهان در سال 2023 میلادی

 

انتخاب بهترین شرکت های هواپیمایی بر عهده کیست؟

چندین سازمان و شرکت در صنعت هوانوردی وجود دارند که برای تعیین بهترین خطوط هوایی نظرسنجی و ارزیابی انجام می دهند، اما برخی از معروف ترین و معتبرترین آنها عبارتند از:

  • Skytrax

این شرکت مشاوره ای مستقر در بریتانیا، دارای یک سایت بررسی و رتبه بندی خطوط هوایی و فرودگاهی را اداره می کند. شرکت Skytrax از سال 1999 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت یکی از معتبرترین و جامع ترین نظرسنجی های مسافران خطوط هوایی در جهان را انجام می دهد.

  • AirlineRatings

یک سایت مستقل ایمنی هوانوردی و رتبه بندی محصولات است که، خطوط هوایی را بر اساس عواملی مانند سن ناوگان، سابقه ایمنی، بررسی مسافران و پیشنهادات محصول ارزیابی می کند. این سایت خود را بهترین وب سایت در زمینه رتبه بندی محصولات و ایمنی خطوط هوایی در جهان می داند. بیش از 230 شرکت هواپیمایی در این سایت رتبه بندی می شود.

  • JD Power

JD Power یک شرکت مستقر در کشور آمریکایی می باشد و در زمینه تجزیه و تحلیل داده، نرم افزار و اطلاعات مصرف کنندگان فعالیت دارد. این شرکت در سال 1968 میلادی تاسیس شده است و بیش از 850 کارمند دارد. نظرسنجی رضایت از شرکت های هواپیمایی، عملکرد خطوط هوایی بر اساس عواملی مانند هزینه و کارمزد، خدمات حین پرواز، سوار شدن به هواپیما، فرود هواپیما و خدمه پرواز جزو فعالیت این شرکت محسوب می شود.

 

در حالی که هر یک از این شرکت ها و سازمان ها روش و معیارهای منحصر به فرد خود را دارند، به طور کلی به عنوان منابع قابل اعتمادی برای ارزیابی عملکرد خطوط هوایی و تعیین بهترین شرکت هواپیمایی در نظر گرفته می شوند.

فاکتورهای انتخاب بهترین شرکت هواپیمایی

 

چه فاکتورهایی برای انتخاب بهترین شرکت هواپیمایی باید در نظر گرفت؟

  • سابقه ایمنی
  • عملکرد به موقع
  • راحتی و امکانات رفاهی (مانند راحتی صندلی، سرگرمی در حین پرواز و صرف غذا)
  • خدمات (شامل خدمات مشتری و مهارت های کارکنان)
  • برنامه های پرواز مکرر و جوایز به مشتریان وفادار
  • دارا بودن قیمت رقابتی
  • شیوه های زیست محیطی و پایداری
  • فناوری و اتصال به اینترنت در پرواز

 

بهترین شرکت هواپیمایی جهان

قطر ایرویز شرکت هواپیمایی ملی کشور قطر است. Qatar Airways در سال 1993 میلادی توسط دولت کشور قطر تأسیس شد و در سال 1997 میلادی فعالیت خود را با مسیری بین دوحه و دبی آغاز نمود. از آن زمان تا به امروز این شرکت هواپیمایی به سرعت در حال رشد است و اکنون به بیش از 170 مقصد بین المللی پرواز می کند.

در نخستین سال های فعالیت، قطر ایرویز بیشتر تمرکزش بر گسترش شبکه مسیرهای خود در منطقه خاورمیانه بود. اما بعد از گذشت چند سال و در ابتدای دهه 2000 میلادی، این شرکت هواپیمایی شروع به گسترش دامنه بین المللی خود کرد و در مقاصد مختلف بین المللی در سراسر آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه پرواز می کند.

قطر ایرویز

در سال 2007 میلادی قطر ایرویز به عضویت اتحاد هواپیمایی oneworld درآمد که، به این شرکت هواپیمایی امکان دسترسی به شبکه جهانی از خطوط هوایی و فرودگاه های شرکت های زیرمجموعه را می داد.

در سال 2013 میلادی، Qatar Airways توسط شرکت Skytrax، که در زمینه بررسی و رتبه بندی خطوط هوایی و فرودگاهی فعالیت دارد، به عنوان بهترین شرکت هواپیمایی سال انتخاب شد و همواره در بین بهترین خطوط هوایی جهان قرار گرفته است.

در سال 2017 میلادی، مدیرعامل هواپیمایی قطر اعلام نمود که این ایرلاین پروازهای خود را به ریو دو ژانیرو، سانتیاگو، بوئنوس آیرس و سائو پائولو در برزیل راه اندازی خواهد کرد، که باعث می شود قطر ایرویز اولین شرکت هواپیمایی در منطقه خلیج فارس باشد که به آمریکای جنوبی پرواز می کند.

در سال 2020 میلادی، به دلیل همه گیری ویروس کرونا، Qatar Airways مجبور شد فعالیت های خود را کاهش دهد و به طور موقت پروازهای خود را به مقصدهای خاص متوقف کند. با این حال، این شرکت هواپیمایی از آن زمان تا به امروز برخی از پروازهای خود را دوباره از سر گرفته است و همچنان با تغییر چشم انداز سفر سازگار است.

به طور کلی، هواپیمایی قطر (Qatar Airways) به عنوان یک شرکت هواپیمایی باکیفیت بالا که خدمات عالی و طیف وسیعی از مقاصد را به مسافران ارائه می دهد، شهرت پیدا کرده است.