دره مارینر (به انگلیسی: Valles Marineris) نام دره ای بسیار بزرگ بر سطح سیاره مریخ است که بنظر میرسد بزرگترین دره منظومه شمسی باشد. به نقل از رسانه های حوزه فناوری، مدارگرد مریخ اکسپرس سازمان آژانس فضایی اروپا تصاویری جدید از بخش‌ های مختلف دره مارینر که بزرگترین دره‌ منظومه شمسی میباشد، گرفته است. دره مارینر، بطور ویژه ای بسیار بزرگ است به قدری که 4000 کیلومتر طول، 200 کیلومتر عرض و تا 7 کیلومتر عمق دارد.

دره مارینر

 

تفاوت دره گرند کنیون با دره مارینر چقدر است؟

در مقایسه باید بگوییم که، دره گرند کنیون در کشور آمریکا کمی کمتر از 450 کیلومتر طول، 16 کیلومتر عرض و کمتر از 2 کیلومتر عمق دارد. این در حالی است که گرند کنیون در اثر فرسایش توسط رودخانه کلرادو شکل گرفته، اما دره مارینر توسط صفحات تکتونیکی در حال دور شدن از یکدیگر تشکیل شده است.

تفاوت دره گرند کنیون و دره مارینر در سیاره مریخ

مدارگرد مارس اکسپرس تصاویری از دو سنگر که بخشی از غربی Valles Marineris را تشکیل می‌ دهند، Ius Chasma به طول 840 کیلومتر و Tithonium Chasma به طول 805 کیلومتر را ثبت کرده است. تصاویری که توسط مدارگرد مریخ اکسپرس گرفته شده است، نشان می دهد که چگونه بالای تیتونیوم با ماسه تیره تری پوشیده شده است که احتمالاً از منطقه آتشفشانی تارسیس در نزدیکی آن آمده است.

مشاهدات دیگر از مریخ اکسپرس، کانی‌ های سولفاتی حاوی آب، خطوط موازی و توده‌ های زباله را نشان می‌ دهند که نشان‌ دهنده یک زمین لغزش اخیر است. دو کوه بلند نیز در 3 کیلومتری اطراف تپه‌ های شنی تیتونیوم که سطح آن‌ ها به شدت فرسایش یافته است مشاهده می شود. مواد معدنی همچون سولفات نیز برای دانشمندان جالب هستند، چون ممکن است شاهدی بر این واقعیت باشند که میلیون‌ ها سال پیش این دره توسط آب پر شده بوده است.

مدارگرد مارس اکسپرس در سال 2003 میلادی به سیاره مریخ(مارس) رسید و تا به این مدت یعنی 18 سال و 6 ماه به طور مداوم در حال خدمت بوده است. مارس اکسپرس دومین فضاپیمای قدیمی در مدار سیاره ای غیر از زمین محسوب می شود. این ماموریت به دلیل بازیابی علمی ارزشمند و مشخصات ماموریت بسیار انعطاف پذیری که توانسته انجام دهد تا 31 دسامبر 2022 میلادی توسط سازمان آژانس فضایی اروپا تمدید شده است.