کشور کانادا استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک را در تمامی دستگاه های دولتی این کشور ممنوع می کند.

سخنگوی دولت کانادا در بیانیه ای اعلام کرد که، این تصمیم به دنبال بررسی توسط مدیر ارشد اطلاعات این کشور صورت گرفته است و تیک تاک سطح غیرقابل قبولی از خطر برای حریم خصوصی و امنیت را ارائه می دهد. یکی از سخنگویان شبکه اجتماعی TikTok نیز اعلام کرد که این شرکت از تصمیم دولت کانادا ناامید شده است.

این اتفاق در حالی رخ میدهد که چند روز پیش کمیسیون اروپا ممنوعیت مشابهی را برای تی تاک اعلام کرده بود.

خطر حریم خصوصی با تیک تاک

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز گفت است که نگرانی کافی در مورد امنیت و خطر حریم خصوصی در TikTok وجود دارد که نیاز است تغییر کند. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در نزدیکی شهر تورنتو اعلام کرد که این ممکن است اولین قدم باشد، این شاید تنها گامی باشد که باید برداریم.

این شبکه اجتماعی همواره به دلیل استفاده از اطلاعات شخصی و ارتباط با دولت چین مورد انتقاد دولت ها قرار گرفته است. کارمندان فدرال کشور آمریکا نیز در سال گذشته میلادی از استفاده از تیک تاک منع شدند و روز دوشنبه کاخ سفید به سازمان های دولتی این کشور 30 روز فرصت داد تا اپلیکیشن تیک تاک را از دستگاه های مورد استفاده خود پاک نمایند.

تعدادی از دانشگاه های کشور آمریکا نیز استفاده از این اپلیکیشن را در سیستم های خود ممنوع اعلام کرده اند. ممنوعیت های عمومی گسترده تری در کشور هند و چندین کشور آسیایی دیگر اجرا شده است.

از طرفی طبق گفته های مکرر مدیران تیک تاک، مقامات دولتی کشور چین به اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی ندارند و نسخه چینی این اپلیکیشن از نسخه استفاده شده در سایر نقاط دنیا جدا است. اما سال 2022 میلادی شرکت ByteDance اعتراف نمود که برخی از کارکنان در کشور چین می توانند به داده های کاربران اروپایی دسترسی داشته باشند.

تیک تاک و دولت کانادا

طبق نظرسنجی های محققان آزمایشگاه رسانه های اجتماعی در دانشگاه متروپولیتن تورنتو، حدود یک چهارم بزرگسالان کانادایی از این اپلیکیشن استفاده می کنند.

ممنوعیت تیک تاک در کانادا

خانم مونا فورتیر، رئیس هیئت خزانه داری کانادا می گوید:

دولت کانادا متعهد به حفظ امنیت اطلاعات دولت است. روش های جمع آوری داده تیک تاک در دستگاه تلفن همراه، دسترسی قابل توجهی به محتویات تلفن افراد فراهم می کند. در حالی که خطرات استفاده از این اپلیکیشن مشخص است، ما در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر به خطر انداختن اطلاعات دولتی کانادا نداریم.

او در ادامه اعلام کرد که، اپلیکیشن TikTok در این هفته از تلفن های دولتی و سایر دستگاه ها حذف خواهد شد و در آینده از بارگیری مجدد آن جلوگیری می شود.

پاسخ تیک تاک به دولت کانادا

سخنگوی شرکت ByteDance در بیانیه ای می گوید:

ممنوعیت تیک تاک در دستگاه های دولتی کانادا بدون اشاره به نگرانی های امنیتی خاص در مورد TikTok یا تماس با ما برای بحث در مورد هرگونه نگرانی قبل از تصمیم گیری رخ داده است.

سخنگوی این شرکت همچنین ذکر کرد که، مدیران تیک تاک همیشه آماده ملاقات با مقامات دولتی این کشور است تا در مورد نحوه محافظت از حریم خصوصی و امنیت کابران کانادایی بحث کند، اما ممنوع کردن تیک تاک با این روش کار درستی نیست. ممنوع کردن تیک تاک تنها کاری که انجام می دهد این است که مقامات را از دسترسی به افراد بر روی پلتفرمی که میلیون ها کانادایی آن را دوست دارند، باز می دارد.