شرکت نرم افزاری 1Password با میلیون ها مشتری و اعتماد بیش از 100 هزار کسب و کار،جزو شرکت هایی است که مهم ترین اطلاعات آن ها را با نرم افزار های خود ایمن نگه می دارد.

به نقل از رسانه های حوزه فناوری اطلاعات، شرکت 1پسورد اعلام کرده است که پشتیبانی از سرویس جدید رمز عبور در اوایل سال 2023 میلادی در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. این ویژگی جدید به کاربران این امکان را خواهد داد تا بدون رمز عبور به اپلیکیشن ها و سایت ها وارد شوند.

شاید این گونه بنظر برسد که این ویژگی امکان اجرا شدن را ندارد و باید رمز عبور در نرم افزار ها برای احراز هویت وجود داشته باشد، اما 1Password حتی اولین شرکتی نیست که این ادعا را می کند، زیرا شرکت Dashlane در اوایل امسال کلیدهای عبور را در سرویس خود ادغام کرده بود. شرکت بزرگ اپل نیز قبلاً از کلیدهای عبور از طریق iCloud Keychain در سیستم عامل macOS Ventura و iOS 15 پشتیبانی کرده است، و گوگل اخیراً از آزمایش بتا رمز عبور برای مرورگر کروم و نرم افزار اندروید خبر داده است.

شرکت ها با فناوری Passkeys میخواهند رمز عبور را حذف کنند

فناوری Passkeys که هدف آن حذف رمز های عبور است، توسط شرکت FIDO Alliance توسعه یافته است. امروزه نیز اکثر شرکت‌ های بزرگ فناوری از جمله گوگل، مایکروسافت و اپل در حال توسعه این فناوری هستند. این فناوری به کاربران این امکان را می دهد تا رمزهای عبور سنتی را با احراز هویت دستگاه خود جایگزین کنند. یک مثال Face ID  آیفون است که امنیت و محافظت بیشتری را به کاربران ارائه می دهد. زیرا رمز عبوری وجود ندارد که بعد از  سرقت یا تحویل تصادفی از طریق حمله فیشینگ مورد نفوذ قرار گیرد.

دنیای بدون رمز عبور

1پسورد ادعا می کند که ویژگی ارائه شده توسط این شرکت، با نام Universal Sign On، با پشتیبانی از پلتفرم‌ های متعدد و همگام‌ سازی بین پلتفرم در سال 2023 میلادی، نسبت به سایر شرکت های رقیب برتری خواهد داشت. در مقابل، پشتیبانی از سرویس بدون رمز از طریق شرکت‌ هایی مانند اپل تنها برای همگام‌ سازی یکپارچه دسترسی در دستگاه‌ های موجود در یک اکوسیستم ساخته شده اند.

دیگر نیازی به رمز عبور نداریم

1پسورد و سایر رهبران صنعت فناوری متعهد خواهند شد تا از طریق اتحاد FIDO، تجربه ورود بدون رمز عبور را برای کاربران ارائه دهند. به نظر می رسد که این ویژگی بزودی ارائه خواهد شد و افراد می توانند با این روش امنیت دستگاه های خود را بهبود بخشند. اما با این حال هکر ها همیشه در صدد شکستن رمز های عبور هستند، چه این رمز عبور از فناوری جدید استفاده کند، چه نکند.