در سال 2024 چندین ماموریت گردشگری فضایی برای مسافران ماجراجو در دسترس خواهد بود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این لیست شامل پروازهای زیرمداری با پروژه های بالون ویرجین گلکتیک، بلو ارجین و استراتوسفر نمی شود. در سال 2024 میلادی تمرکز بر برنامه های گردشگری فضایی است که امکان اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) مانند آکسیوم اسپیس و اسپیس ایکس را فراهم می کند که از طریق برنامه خود، Polaris، برای یک مأموریت خدمه به ماه آماده می شود. این تمایز برای ارائه وضوح و برجسته کردن پیشنهادات منحصر به فرد هر برنامه گردشگری فضایی ایجاد شده است.

رقابت شرکت های گردشگری فضایی

سه ماموریت توریستی توسط اسپیس ایکس پرتاب شد

جای تعجب نیست که شرکت اسپیس ایکس با سه پرواز برنامه ریزی شده در خط مقدم این ماموریت های توریستی Orbitals در سال 2024 خواهد بود. اولین، Axiom-3 (Ax-3)، به رهبری فضانورد سابق ناسا، مایکل لوپز آلریا، در ژانویه با چهار خدمه که چندین روز در ایستگاه فضایی بین المللی می مانند آغاز می شود. آنها در طول ماموریت خود بیش از 30 آزمایش مختلف را انجام خواهند داد.

خدمه شامل مارکوس وانت سوئدی، فضانورد پروژه ESA خواهد بود. به عنوان یادآوری، مارکوس وانت در سال 2022 میلادی برای سپاه فضانوردان رزرو ESA انتخاب شد.

گردشگران فضایی

چهارمین ماموریت خدمه برای فضای Axiom

شرکت آکسیوم اسپیس اعلام کرده است که قصد دارند ماموریت AX-3 را در سال 2024 به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پرتاب کنند. مایکل لوپز آلریا، فضانورد سابق سازمان ناسا، این ماموریت گردشگری فضایی را که شامل سه فضانورد خصوصی است، هدایت خواهد کرد. علاوه بر این، آکسیوم اسپیس در حال برنامه ریزی ماموریت AX-4 در اواخر سال جاری است که انتظار می رود توسط فضانورد سابق ناسا، پگی ویتسون، که بیشترین زمان را توسط هر فضانورد زن در فضا سپری کرد، هدایت شود.

گردشگر فضایی

اولین پیاده روی فضایی برای دو گردشگر فضایی

در ماه آوریل، شرکت اسپیس ایکس قصد دارد Polaris Dawn، اولین ماموریت از سه ماموریت خدمه در برنامه Polaris را پرتاب کند. اسپیس ایکس و Jared Isaacman این برنامه را آغاز کردند و این دومین پرواز فضایی پس از ماموریت Inspiration4 خواهد بود که بودجه آن را تامین کرد. ماموریت Polaris Dawn بسیار پیش بینی شده است و اولین پیاده روی فضایی خصوصی (EVA) توسط دو گردشگر فضایی، از جمله جرد ایزاکمن، انجام خواهد شد.

در ابتدا، این ماموریت قرار بود در پایان سال 2022 میلادی پرتاب شود، اما به دلیل انطباق ها و تنظیمات لازم برای اطمینان از راهپیمایی فضایی ایمن از Crew Dragon، که قفل هوای خروجی ندارد، به تعویق افتاد. در طول این گردش بی سابقه، به دلیل عدم وجود قفل هوا، وسیله نقلیه کاملاً کم فشار می شود. در همین حال، دو خدمه دیگر به فضا نخواهند رفت و با تسمه بسته خواهند شد. اما ممکن است بتوانند سر خود را از آن خارج کنند!