رامسر غربی ترین شهر استان مازندران و در شمال کشور قرار دارد. رامسر جز طبیعت فوق‌ العاده خود آثار تاریخی زیبایی‌هم دارد که از نظر‌ها پنهان مانده است. کاخ مرمر یا کاخ شاه در رامسر یک اثر تاریخیست که قدمت کمی دارد. در این مقاله از آس چارتر به معرفی این کاخ زیبا و منحصر به فرد می پردازیم. شما نیز با تهیه بلیط چارتر ارزان مشهد رامسر می توانید به رامسر سفر کنید و از این بنای زیبای تاریخی دیدن نمایید.

تاریخچه کاخ رامسر

کاخ رامسر به دستور رضاشاه پهلوی بین سال های 1312 تا 1316 ساخته شد تا جهت استراحتگاه خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سنگ مرمر، وجود 4 ستون مرمری و دو ببر مرمری، باعث شد تا به این بنا عنوان کاخ مرمر را بدهند. این بنا تنها 4 سال مورد استفاده رضاخان بود و پس از آن به محمدرضا پهلوی رسید. این کاخ تا انقلاب سال 1357 اقامتگاه موقت و چند روزه خاندان پهلوی به شمار می رفت. ارنست پرون، همکلاسی محمدرضا شاه در سوئیس مدتی را در این باغ اسکان داشت تا از تجربیاتش در باغداری برای بهبود و گسترش آن استفاده کند.

معماری کاخ موزه رامسر

در این کاخ از دو نوع سنگ مرمر استفاده شده است. یکی سنگ مرمری که شیری رنگ است و بیشتر در نما و چهار ستون بسیار خاص ورودی کاخ استفاده شده است. این سنگ از مشهد (تربت حیدریه‌) به محل ساخت کاخ به صورت یکپارچه آورده شده و سپس تراش کاری شده است. نوع دوم این سنگ‌های استفاده شده در کاخ رامسر سنگ مرمر سفید با رگه‌های سرخ است که بیشتر در کف و گاهی نقاط خاص کاخ استفاده شده است. این نوع دوم سنگ همان نوعی است که در کاخ های سلطنتی تهران و حرم امام رضا و حرم امام حسین استفاده شده است و مثل سنگ مرمر شیری رنگ این کاخ، از مشهد به این نقطه انتقال داده شده است. پلکان ورودی این کاخ که کم‌کم از پایین به بالا کوچک می‌شود و حوض روبروی کاخ که مشابه حوض‌های کاخ‌های تهران است نمای جذابی به این باغ موزه داده است. مرمر‌های این کاخ با دست و قلم و چکش شکل دهی شده است. البته در آرشیو اسناد وزارت خارجه ایران اسنادی وجود دارد که در سال 1314 دستگاه‌های مرمر تراش از ایتالیا وارد ایران شد و افرادی هم برای آموزش کار با این دستگاه‌ها به ایتالیا اعزام شدند. به هر صورت از همین اسناد می ‌توان فهمید حجارهای کاخ مرمر رامسر ایرانی بوده اند.

نمای داخلی کاخ رضا شاه در رامسر

کاخ مرمر رامسر دارای هال و سالن مرکزیست و در طرفین آن دو اتاق، حمام و سرویس بهداشتی در جهت شرقی غربی وجود دارد. زیربنای این کاخ حدود 600 متر و مستطیل شکل است. در زیر این بنا یک زیرزمین وجود دارد که بازدید از آن برای عموم آزاد نیست. کرسی دو متری در زیر این کاخ وجود زیرزمین در زیر کاخ رامسر را تایید می‌کند. سقف این زیر زمین بتنی و ضد زلزله است. در باغ موزه رامسر پنج عمارت دیگر وجود دارد. در جنوب این باغ عمارت‌های حمام، تاسیسات و انباری و در شمال آن عمارت‌های نگهبانی و واحد سرایداری وجود دارد. عمارت حمام در جنوب باغ در زمان رضا شاه مورد بهره برداری قرار گرفت و دارای خزینه، سربین، رختکن و حوض با منبع گرمایش آتشخانه در زیر آن بود و آب آن از چشمه های معدنی جنوب غربی کاخ تامین و سوخت آن هیزم بوده است. در سال 1320 و در دوره پهلوی دوم داخل کاخ رامسر حمام جدیدی بنا شد. قسمت انباری به محل فروش صنایع دستی تبدیل شده و متاسفانه در کنار عمارت حمام، کافی شاپ و رستوران بدون توجه به معماری این بنا با آجر معمولی و سقف ایرانیتی بنا شده است که چهره این اثر ملی را زشت و کرده است.

سایر نام های کاخ رامسر

این کاخ با نام‌های مختلفی شناخته می ‌شود. این کاخ پس از انقلاب ابتدا با نام کاخ استراحتی رامسر گشایش یافت. پس از دهه 70 با نام‌های موزه شهدای رامسر، موزه عاج ایران، موزه حمام، موزه مردم شناسی رامسر و موزه کاخ شناخته شد. به ‌دلیل نمای مرمری این کاخ و استفاده زیاد از سنگ مرمر در آن به این باغ موزه، کاخ مرمر رامسر گفته می ‌شود. البته با نام‌های دیگری همچون کاخ سلطنتی رامسر، باغ رامسر، موزه کاخ رامسر و باغ موزه رامسر هم شناخته می ‌شود. به‌علت این‌که کلمه موزه یک کلمه فارسی نیست به این باغ نام تماشاگه خزر هم داده شده واژه تماشاگه در اصل معادل همان موزه است.

آثار کاخ موزه رامسر

این کاخ در مجموع پنج موزه در دل خود جای داده است که در آن می‌توانید از شمشیر اهدایی شاه تایلند به جمشید آموزگار تا انواع تابلو نقاشی و اجناس نفیس از جنس عاج را تماشا کنید. در کاخ موزه رامسر وسایلی را می بینید که از بهترین مواد و جنس مرغوب آن دوران ساخته شده اند و هنوز بعد از سال ها قابل استفاده اند. در کنار این وسایل تعدادی از یافته های باستان شناسی نیز به نمایش درآمده است. به طور کلی آثار موجود در این کاخ عبارتند از:

مبلمان، شمعدان‌ها و بوفه‌های آنتیک

مجسمه‌های برنزی و مرمرین نفیس

تابلوهایی از نقاشان مشهور جهان

آثار بلوری

آثار و یافته های باستان شناسی

فرش های زیبا بافته شده به دست هنرمندان ایرانی

موزه های کاخ مرمر رامسر

در موزه‌های کاخ شاه رامسر انواع وسایل گران قیمت، با‌ارزش و خاص وجود دارد که از بهترین مواد زمان خود ساخته شده است. به طور کلی اشیایی که در این باغ موزه وجود دارد را می ‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

فرش‌های دلربای بافته شده توسط دستان هنرمندان ایرانی

آثار و ظروف بلوری

تابلوهایی از نقاشان مشهور جهان

مجسمه‌های مرمری و برنزی

مبلمان شمع‌دانی و بوفه‌های خاندان سلطنتی

هدایای پادشاهان دیگر کشورها به پادشاه و وزرای ایرانی

همچنین برخی از آثار کشف شده باستانی توسط باستان شناسان در این موزه به تماشای عموم گذاشته شده است.

موزه عاج کاخ رامسر

موزه عاج این کاخ رامسر در واقع بنای متعلق به تاج الملوک همسر رضا شاه پهلوی است که انواع اثر با جنس عاج به ارزش 300 میلیارد تومان را در خود جای داده است این بنا بزرگ ترین و اولین موزه تخصصی عاج در خاورمیانه و دنیاست که با زیر بنای 576 متر در دوطبقه علاقه مندان را به خود جذب می ‌کند.

باغ موزه کاخ رامسر

حیاط باغ موزه کاخ رامسر 6000 متر است و در آن 1800 گونه مرکبات وجود دارد که بیشترین تعداد آن درختان کیوی، کاج، سرو و نخل است. گیاهان برهنه که 400 میلیون سال پیش روی کره زمین پدیدار گشته جزو قدیمی ترین گیاهان زمین و یکی از جذاب ترین گیاهان این باغ موزه است. همچنین باغ بامبو، باغ چای، باغ مرکبات، باغچه گل‌ گاو زبان، باغچه گل‌های زینتی و باغ کیوی از بخش‌های مختلف و جذاب حیاط کاخ مرمر رامسر است. گیاه پسیلتوم یکی دیگر از گیاهان خاص این مجموعه است که تنها در قاره آمریکا و ژاپن می‌توان نمونه‌های آن را دید. موزه عاج این مجموعه تنها موزه تخصصی عاج در جهان است که انواع اثر از عاج فیل، در تمامی زیستگاه‌های فیل در دنیا را در خود جای داده است.

آدرس کاخ مرمر رامسر

این اثر در استان مازندران، شهر رامسر، روبروی پارک ملی و در خیابان شهید رجایی واقع شده است.