نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا بیانیه ای اعتراضی به شرکت آمازون درباره پیشنهاد خرید 1.7 میلیارد دلاری شرکت iRobot ارسال کرده اند.

کمیسیون اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد:

ما آمازون را از دیدگاه اولیه خود مطلع کرده ایم که خرید پیشنهادی iRobot ممکن است رقابت در بازار جاروبرقی های روباتی را محدود کند.

آمازون در آگوست 2022 میلادی اعلام کرد که قصد دارد شرکت iRobot را خریداری کند. این خرید از آن زمان تحت بررسی نهادهای نظارتی اروپا قرار گرفت و کمیسیون اروپا در جولای 2023 میلادی تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کرد. رگولاتورهای بریتانیایی با بررسی و نگاه به معامله آن را در ژوئن تایید کردند. کمیسیون تجارت فدرال در سپتامبر 2022 میلادی اطلاعات مربوط به این معامله را از شرکت های آمازون و iRobot درخواست کرد.

بیانیه اعتراضات کمیسیون اروپا تا حدودی غافلگیرکننده است، زیرا خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارش داد که این توافق قرار است موافقت بی قید و شرط را به دست آورد.

در بیانیه اعتراضات خود، کمیسیون اروپا همچنین می گوید که شرکت آمازون ممکن است با انجام کارهایی مانند حذف جاروبرقی های روباتی رقیب یا کاهش دید آنها در بازار آمازون، توانایی و انگیزه حذف رقبای iRobot را داشته باشد. آمازون اکنون می تواند به بیانیه اعتراضات پاسخ دهد و درخواست استماع شفاهی کند. کمیسیون تا 14 فوریه 2024 میلادی تصمیم نهایی درباره این معامله را خواهد گرفت.

الکساندرا میلر، سخنگوی آمازون در این باره می گوید:

ما به کار در طول این فرآیند با کمیسیون اروپا ادامه می دهیم و بر روی پاسخگویی به سؤالات و هرگونه نگرانی شناسایی شده در این مرحله متمرکز هستیم. شرکت iRobot که با رقابت شدید سایر تامین کنندگان جاروبرقی مواجه است، محصولات کاربردی و مبتکرانه ای را ارائه می دهد. ما معتقدیم آمازون می تواند به شرکتی مانند iRobot منابعی را برای سرعت بخشیدن به نوآوری و سرمایه گذاری در ویژگی های حیاتی و در عین حال کاهش قیمت برای مصرف کنندگان ارائه دهد.