اطلاعات منتشر شده از شرکت‌ های تحقیقاتی شخص ثالث حاکی از آن است که، فروش گوشی‌ های هوشمند در کشور چین در سال 2022 میلادی با کاهش 13 درصدی به پایین‌ ترین حد خود در یک دهه گذشته کاهش یافته است. که از دلایل آن میتوان به همه گیری ویروس کرونا و کندی اقتصاد مصرف‌ کننده نام برد.

طبق گزارش های منتشر شده، تعداد کل موبایل های ارسال شده به کشور چین 286 میلیون دستگاه بوده است که، نسبت به 329 میلیون دستگاه در سال 2022 میلادی کاهش قابل توجه ای داشته است.

کرونا و اقتصاد رو به کاهش

کنترل‌ های سختگیرانه به هنگام همه گیری ویروس کرونا در سال گذشته بر اقتصاد چین فشار زیادی وارد نمود، اما دولت این کشور در دسامبر شروع به از بین بردن محدودیت‌ ها کرد و مصرف را افزایش داد.

لوکاس ژونگ، که بخش گوشی های هوشمند چین را برای شرکت تحقیقاتی Canalys ردیابی می کند، می گوید:

سیاست کنترل دقیق همه گیری کرونا منجر به صرفه جویی تاریخی بالای خانواده ها شده است، زیرا مخارج مصرف کننده محافظه کار شده است.

بر اساس گزارش ها، شرکت سازنده گوشی های اندرویدی ویوو (vivo) با سهم بازار 18.6 درصدی، پرفروش ترین برند در سال 2022 میلادی بوده است. با اما این حال، مجموع محموله های آن 25.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

گوشی های موبایل

آمار فروش گوشی های موبایل

گوشی های موبایل تولید شده توسط شرکت هوآوی نیز با رشد بیش از 34 درصدی به عنوان دومین برند پرفروش رتبه بندی شده است.

سومین برند پرفروش گوشی موبایل در سال 2022 میلادی شرکت اپل بود که، با شرکت Oppo برابری کرد و از رتبه چهارم در سال قبل صعود نمود.

طبق آمار ها فروش کلی اپل نسبت به سال قبل 4.4 درصد کاهش یافته است، در حالی که سایر رقبا به جز Honor شاهد کاهش دو رقمی فروش خود بودند.

به طور کلی، افت فروش گوشی های موبایل در این کشور عملکرد این بخش را در سطح جهانی منعکس می کند. بر اساس داده های منتشر شده، در سال 2022 میلادی، فروش جهانی گوشی های موبایل هوشمند به 1.2 میلیارد رسید که، کمترین میزان از سال 2013 میلادی و کاهش بیش از 11 درصدی سال به سال بود.

طبق گزارش دیگری که منتشر شده است، در سه ماهه چهارم سال 2022 میلادی، شرکت اپل 16.4 میلیون موبایل هوشمند فروخته است که 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. این آمار ها در مقایسه با کاهش 37.3 درصدی محموله‌ های شیائومی و کاهش 14.1 درصدی آنر در سه ماهه مشابه است.