چرا باید از دستگاه بخور استفاده کنیم؟

تنفس در مکانی که از رطوبت مناسبی برخوردار است به تسکین بیماری های تنفسی و آلرژی کمک می‌کند. به عنوان مثال رینیت آلرژیک یکی از این مشکلات تنفسی است که اغلب با علائمی همچون گرفتگی بینی، تحریک و التهاب بافت‌های ظریف و مرطوب مخاط بینی همراه است. کاهش این التهاب نقش مهمی در تسکین عوارض این‌گونه حساسیت‌ها دارد. به همین جهت استفاده از دستگاه بخور برای این دسته از افراد امری ضروری محسوب می‌شود.

زمانی که بافت‌های بینی به اندازه کافی مرطوب باشند، مواد محرک و آلرژی‌زا، توانایی فعالیت نداشته و علائم حساسیت کاهش پیدا خواهد کرد. کشف سطح رطوبت مناسب امر دشواری به نظر می‌رسد. به این دلیل که ذرات گرد و غبار و دیگر مواد حساسیت‌زا مانند کپک، در رطوبت کم، توانایی رشد کردن ندارند. در مقابل نیز رطوبت بیشتر برای بافت گلو و مجاری بینی بهتر است. رطوبت هوای خانه یا اتاق شما باید در یک سطح استانداردی قرار داشته باشد که نه چندان خشک و نه زیاد مرطوب باشد.

انواع دستگاه بخور

امروزه دستگاه های بخور در دو مدل اصلی تولید و عرضه می شوند. همان گونه که می دانید، دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم این دو مدل اصلی هستند. تفاوت عمده و مرز جداسازی آن ها نیز با توجه به دمای بخور تولیدی است. که تاثیر عمده ای در خرید دستگاه بخور دارد.

در واقع میزان سردی و گرمی بخور با توجه به دمای محیط، مهمترین وجه تمایز آن هاست. البته این دو مدل خود دارای انواع دیگری نیز هستند که هر یک از آن ها ویژگی ها و امتیازات ویژه ای را در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد. مواردی که به دقت در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

  1. بخور سرد

دستگاه بخور سرد یکی از روش های رایج برای افزایش و تأمین رطوبت است. دمای بخور سرد اغلب پایین تر از دمای محیط است و در نتیجه به آن سرد گفته می شود. همچنین در بخور سرد، آب بخار نمی شود، بلکه طی فرآیندی به توده ای مه مانند و غبارگونه در می آید که سبب افزایش رطوبت هوا می گردد. دستگاه بخور سرد اغلب در نوع تبخیری و التراسونیک قابل تهیه و خریداری است.

  1. بخور گرم

بخور گرم یکی دیگر از انواع رایج بخور است. در این مدل، بخور حاصل، دمای بالاتری نسبت به دمای محیط دارد. این ویژگی علاوه بر تأمین رطوبت می تواند سبب گرم کردن فضای اتاق یا محل کار نیز شود. دستگاه بخور گرم نیز دارای دو نوع تبخیری و اولتراسونیک است که هر یک، ویژگی های متفاوتی نسبت به نمونه های بخور سرد دارند.

پس از بیان کاربردهای هریک از انواع بخور سرد و گرم، به بررسی دو نوع پرکاربرد آن ها یعنی تبخیری و اولتارسونیک و بیان مزایا و معایب هرکدام اشاره خواهیم کرد.

 

طرز کار بخور سرد و گرم:

در بخور گرم معمولا به وسیله یک المنت داخلی، آب موجود در مخزن گرم شده و سپس تبخیر می‌شود. همانطور که گفته شد، استفاده از این دستگاه تاثیر شایانی بر بهبود علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های این چنینی دارد. باعث روان شدن مخاط و جلوگیری از سرفه خشک نیز می‌شود.

در بخور سرد هم به روش‌های مختلفی بخور نسبتا هم دما یا کمی کمتر و بیشتر از دمای محیط ایجاد می‌شود. این فرایند به روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد که یکی از این روش‌‌ها فناوری اولتراسونیک است.

بخور سرد اولتراسونیک قطرات آب را به ذرات بسیار ریزی تبدیل کرده و در هوا پخش می‌کند. این ذرات طراوت و رطوبت کافی را به میزان مناسبی ایجاد می‌کنند و تنفس سالم‌تری در فضا صورت می‌گیرد.

 

کنترل خروجی رطوبت

می توان رطوبت دستگاه های بخور را کنترل کرد و این کار را از طریق سه متغیر انجام می دهند که بعضی از آن ها ممکن است دو جا برای این کار داشته باشند. می توانید حالت چرخش را روی حالت روشن یا خاموش قرار دهید تا در سطح مناسبی قرار بگیرد اما معمولاً افراد آن را روی حالت اتوماتیک می گذارند.

حمل و نقل راحت

بعضی از دستگاه های بخور آب، حجم بسیار کمی دارند و بلند کردن و جابجایی آن بسیار راحت است. در واقع این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که اگر داخل آن ها را با آب پر کنید ، باز هم سنگینی زیادی نخواهند داشت و همچنین دو عدد فیلتر در درون آن ها قرار گرفته که در رطوبت هوا نقش بسیار مهمی دارد.

تنظیمات میزان صدا

ممکن است که بعضی از دستگاه های بخور دارای صدای خفیفی باشند و اگر این دستگاه را در اتاق قرار دهید، ممکن است که از صدای آن کلافه شوید. می توانید شب هنگام آن را روی ضعیف ترین حالت صدا بگذارید و حتی بعضی از دستگاه های بخور نیز می توانند از طریق تنظیمات، کاملا بی صدا شوند ، حالت های سایلنت کاملا بدون صدا نیستند اما صدای آن ها اصلاً قابل توجه نخواهد بود.

دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

هر دو دستگاه بخور سرد و گرم، گزینه‌های خوبی برای افزایش رطوبت و کاهش خشکی هوا هستند. اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، خرید دستگاه بخور سرد، انتخاب مناسب‌تری است. دستگاه‌های بخور سرد در رطوبت رسانی به هوا به اندازه دستگاه‌های بخور گرم مؤثر هستند. تنها نکته‌ای که نسبت به دستگاه بخور سرد مطرح می‌شود، پخش شدن ذرات و قطره‌های آب در فضای خانه است. به همین دلیل این قطره‌ها قادر به فراهم کردن زمینه لازم جهت رشد و گسترش باکتری‌ها و قارچ‌ها خواهد شد. با توجه به این موضوع شستشو و تمیز کردن محفظه بخور سرد، از بروز این مشکل پیشگیری خواهد کرد. با تمیز کردن مخزن دستگاه رطوبت ساز از تجمع املاح و رشد باکتری، میکروب و کپک جلوگیری می‌شود.

سخن پایانی

یک دستگاه بخورِ سرد و رطوبت ساز خوب، می‌تواند به شما کمک کند خواب راحتی داشته باشید و بیشتر احساس سلامتی کنید. هوای پاک منزل و رطوبت کافی می‌تواند سوزش چشم‌ها و خشکی گلوی شما را برطرف کند و احساس شادابی در شما به وجود آورد. یادتان باشد اولویت‌هایتان را مشخص کنید و سپس دستگاه بخور مناسب را خریداری کنید.

ما در فروشگاه تجهیزات پزشکی زیمانو بهترین دستگاههای بخور را برای شما فراهم کرده ایم.