آلفابت، شرکت مادر گوگل امروز در خبری جدید اعلام کرد که حدود 12 هزار نفر از کارمندان خود را که 6 درصد از نیروی کار این شرکت محسوب می شود، اخراج می کند. زیرا بخش فناوری این شرکت و شرکت های آینده آن را در حوزه هوش مصنوعی (AI) به خطر می اندازند.

با انتشار این خبر سهام شرکت آلفابت در معاملات قبل از شروع بازار تقریباً 4 درصد افزایش یافت.

این کاهش نیرو در یک لحظه حساس برای شرکت آمریکایی رخ می دهد که مدت ها پیش در زمینه های کلیدی تحقیقات هوش مصنوعی پیشتاز بوده است.

Alphabet اکنون با چالشی از سوی شرکت Microsoft در شاخه‌ای از فناوری مواجه است. زیرا مایکروسافت با محصول جدید خود در حوزه هوش مصنوعی تقریباً هر محتوایی را که کاربر می‌ تواند فکر کند و در یک متن تایپ کند، ایجاد نماید.

گوگل

مایکروسافت در هفته گذشته اعلام کرد که نگرانی‌ های ناشی از رکود اقتصادی باعث شده است تا این شرکت 10 هزار کارمند، یعنی نزدیک به 5 درصد از کارمندان خود را اخراج، و در آینده روی تقویت بیشتر محصولات هوش مصنوعی تمرکز نماید. سخنانی که سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل نیز در یادداشتی از کارکنان آن را تکرار نمود.

سوندار پیچای، آلفابت و واقعیت اقتصادی متفاوت

از زمانی که آلفابت به سرعت تعداد کارمندان خود را در طی دو سال گذشته افزایش داد، این شرکت با “واقعیت اقتصادی متفاوتی” مواجه شد. تصمیماتی که سوندار پیچای اعلام کرد که مسئولیت کامل آن را بر عهده خواهد گرفت.

در ماه دسامبر سال 2019 میلادی و پس از آن که لری پیج از سمت خود کناره گیری کرد، سوندار پیچای با حفظ سمت مدیر عاملی گوگل به عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت آلفابت برگزیده شد.

سوندار پیچای

در آن زمان پیچای اعلام کرد که شرکت گوگل در حال آماده شدن برای به اشتراک گذاشتن برخی از تجربیات کاملاً جدید برای کاربران، توسعه دهندگان و مشاغل است و این شرکت فرصت قابل توجهی با هوش مصنوعی در سراسر محصولات خود در برابر ما دارد.

سوندار پیچای ذکر کرد که اخراج کارمندان شرکت آلفابت به دنبال بررسی افراد و اولویت‌ های آن بود که منجر به اخراج آن ها در سراسر مناطق جغرافیایی شد. پیچای در ادامه عنوان کرد که در میان افرادی که با کاهش مواجه شده اند می توان به استخدام، کارکنان شرکت، تیم های مهندسی و محصول اشاره کرد.

شرکت های بزرگ فناوری در حال اخراج کارمندان هستند

در آمریکا، جایی که شرکت بزرگ آلفابت قبلاً به کارمندان آسیب دیده ایمیل ارسال کرده است، کارکنان از خدمت و شش ماه مراقبت های بهداشتی و همچنین حمایت از مهاجرت دریافت خواهند کرد، با این حال بنظر می رسد این کار رضایت کارمندان اخراجی را جلب نخواهد کرد.

در ماه های گذشته تنها گوگل نیست که کارمندان خود را اخراج می کند. شرکت هایی بزرگ چون تسلا نیز کارمندان خود را اخراج کرده است. یا شرکت رابین هود که قصد داشت کارمندان زیادی را اخارج نماید.

سوزانا استریتر، تحلیلگر Hargreaves Lansdown، می گوید که تجارت تبلیغاتی آلفابت، که زیربنای موتور جستجوگر گوگل و یوتیوب است، از آشفتگی اقتصادی در امان نیست.

او در ادامه می گوید:

رشد تبلیغات اینترنتی از جوشش خارج شده است، تضاد شدید با روزهای شلوغ بازگشایی پس از همه گیری که شاهد افزایش هزینه های مصرف کننده بود. شرکت گوگل با تهدیدات رقابتی و نظارتی نیز مواجه است.