یکی از سوالات رایجی که درهنگام خرید روغن برای شما مطرح می شود این است که روغن موتور ایرانی بخرم یا خارجی؟

روغن موتور ایرانی

بسیاری از خریداران روغن موتور برای خودرو خود، به دنبال مقایسه دقیق و جامع برند ایرانی و خارجی هستند.

از آنجایی که امروزه با برندهای مختلفی از روغن موتور روبرو هستید باید بتوانید در خرید، بهترین روغن موتور را انتخاب کنید. پس بهتر است در هنگام خرید و برای یک انتخاب مناسب، روغن موتور مورد نظر را از جهات مختلف بررسی کنید. برای شناخت یک روغن موتور خوب تا انتها با ما همراه باشید.

انواع روغن موتور ایرانی یا خارجی

 

انواع روغن موتور ایرانی

انتخاب نوع روغن موتور برای خودرو، با توجه به تکنولوژی ساخت موتور آن تعیین می شود. برای انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو، باید به مواردی نظیر سطح کیفی، ویسکوزیته و البته برند توجه کرد. به طور کلی، روغن موتور خودرو به سه دسته ی زیر تقسیم می شوند.

  • سنتتیک یا تمام سنتتیک: در فرآیند تولید این نوع روغن موتور از ترکیبات شیمیایی استفاده می شود و تمام ناخالصی ها در فرایند تولید حذف می شوند. به دلیل خالص بودن روغن موتورهای سنتتیک، آن ها عملکرد بهتری دارند و بین قطعات موتور راحت تر حرکت می کنند. در گرما و حرارت بسیار مقاوم هستند و به دلیل افزایش طول عمر موتور نسبت به روغن موتور معدنی به صرفه تر است.
  •  نیمه سنتتیک: ترکیبی از روغن های سنتتیک و معدنی است که عملکرد بهتری نسبت به روغن موتور معدنی و عملکرد پایین تری نسبت به روغن موتور سنتتیک دارد. روغن های نیمه سنتتیک در عین اقتصادی و به صرفه بودن، برخی ویژگی های روغن سنتتیک را داراست.
  •  معدنی: این نوع روغن موتور از پالایش نفت خام به دست می آید. در طی این فرآیند، آلاینده های طبیعی و هیدروکربن های ناخواسته حذف می شوند. عمدتا روغن های معدنی برای مدل های خودروهای قدیمی تری که بر اساس روان کننده ها با فناوری کمتر ساخته شده اند ایده آل هستند.

 

برخی از ویژگیهای یک روغن موتور خوب ایرانی یا خارجی 

تمامی روغن موتورهای خارجی یا ایرانی ویژگی های مشترکی دارند. برخی از ویژگی های یک روغن موتور خوب عبارتند از:

  • ویسکوزیته مناسب: ویسکوزیته مناسب روغن موتور، به موتور کمک می کند تا در دمای بالا و پایین به بهترین شکل ممکن عمل کند.
  • شاخص گرمایی: شاخص گرمایی روغن موتور، نشان دهنده میزان مقاومت روغن در برابر گرماست. روغن موتور با شاخص گرمایی بالا، در دمای بالا به بهترین شکل ممکن عمل می کند.
  • شاخص سرمایی: شاخص سرمایی روغن موتور، نشان دهنده میزان مقاومت روغن در برابر سرماست. روغن موتور با شاخص سرمایی بالا، در دمای پایین به بهترین شکل ممکن عمل می کند.
  • نقطه جوش: نقطه جوش روغن موتور، نشان دهنده دمایی است که روغن موتور به حالت بخار تبدیل می شود. روغن موتور با نقطه جوش بالا، در دمای بالا به بهترین شکل ممکن عمل می کند.
  • نقطه روغن ریزی: نقطه روغن ریزی روغن موتور، نشان دهنده دمایی است که روغن موتور به حالت مایع تبدیل می شود. روغن موتور با نقطه روغن ریزی پایین، در دمای پایین به بهترین شکل ممکن عمل می کند.
  • خاصیت روان کاری: روغن موتور باید دارای خاصیت روان کاری بالا باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن قطعات مختلف و متحرک موتور را روان کند.

 وظایف یک روغن موتور خوب ایرانی یا خارجی چیست؟

روغن موتور ایرانی یا خارجی ویزگی های یکسانی دارد برخی از آن ها به شرح زیر است:

  • روان کاری
  • جذب حرارت و خنک کردن موتور
  • جلوگیری از زنگ زدگی قطعات
  • از بین بردن ناخالصی و آب بندی قطعات
  • جلوگیری از اصطکاک قطعات
  • افزایش طول عمر موتور

استانداردهای روغن موتور ایرانی یا خارجی

عملکرد روغن موتور وابسته به خواص آن و استانداردهای روغن موتور ایرانی یا خارجی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • استاندارد SAE در روغن موتور به معنای تعیین ویسکوزیته روغن در دمای سرد و گرم است. این شاخص سبب می شود که روغن موتور در شرایط آب و هوایی و دمای مختلف تغییر کند. به عبارتی، گرانروی روغن در دمای پایین و آب و هوای سرد، افزایش یابد و در نتیجه حرکات آن بین قطعات موتور به آرامی صورت ‌گیرد. بنابراین لازم است که روغن موتور در زمستان به اندازه ای رقیق شود تا آسیبی به موتور وارد نشود. در طرف مقابل، گرانروی روغن موتور در دمای بالا کاهش یابد که این امر باعث رقیق شدن روغن و از بین بردن خاصیت روان کاری روغن می‌شود.
  • شاخص API یا سطح کیفیت روغن موتور که برای یکسان سازی شاخص کیفیت روغن بین سازندگان مختلف در جهان توسط انجمن نفت آمریکا تعیین می شود. این شاخص از دو حرف انگلیسی تشکیل می شود و روی قوطی های روغن درج می شود. حرف اول مشخص کننده ی نوع سوخت خودرو (گازوئیلی با C و بنزینی با S) و حرف دوم بیانگر درجه کیفی روغن است که از A شروع می شود تا N پیش می رود.

  وظایف یک روغن موتور خوب ایرانی

 چند معیار انتخاب روغن موتور خارجی یا ایرانی؟

در پاسخ به این سوال که روغن موتور ایرانی بخریم یا خارجی؟ می گوییم بهتر است در ابتدا به نیاز خود و نوع خودروی خود توجه کنید. روغن موتوری را خریداری کنید که کیفیت خوبی داشته باشد و به موتور خودروی شما آسیب نزند. بنابراین آگاهی خود را نسبت به روغن موتور افزایش دهید. برخی از افراد بر این باورند که روغن موتور ایرانی کیفیت مطلوبی ندارند و به سمت خرید روغن موتور خارجی روی می آورند. غافل از اینکه با تولید انواع میکسر هموژنایزرهای با کیفیت ایرانی، کارخانه های تولید روغن توانسته اند روغن های با کیفیت تولید کنند. اگر در شناخت استانداردهای روغن موتور با کیفیت تخصص زیادی ندارید. برای شناخت یک روغن موتور ایرانی یا خارجی مناسب بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • روغن موتور با کیفیت و اصل، خیلی رقیق یا خیلی غلیظ نیست و همواره غلظت مناسبی دارد.
  • یک روغن موتور خوب به تدریج در موتور سیاه می شود چون ناخالصی های موتور و دوده های داخل موتور را به مرور زمان جذب می کند.
  • یک روغن موتور اصل و با کیفیت بی بو است و در صورتی که بعد از باز کردن درب روغن موتور، بوی تندی استشمام کردید احتمالا روغن موتور اصل نیست.
  • روغن موتور باید شفاف باشد. اگر روغن موتور تیره بود یا شفاف نبود قطعا تقلبی است.
  • روغن موتور با کیفیت باید فاقد هرگونه جسم زائد و ناخالصی و اجسام کوچک شناور باشد.

حال که با ویژگی های یک روغن موتور با کیفیت آشنا شدید می دانید در جامعه امروزی دغدغه خیلی از مشتریان قبل از خرید روغن موتور، قیمت است و افزایش نرخ ارز سبب شده که قیمت روغن موتور خارجی بسیار بیشتر از روغن موتور ایرانی باشد. از طرفی روغن موتور ایرانی را می توان از نمایندگی های معتبر خریداری کرد و از اصل بودن آن مطمئن شد در حالی که روغن موتورهای خارجی چون نمایندگی معتبری ندارند احتمال تقلبی بودن آن ها بیشتر است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تولید روغن روان کننده و تولید پمپ هموژنایزر در ایران، تولید ملی توانسته است روغن موتورهای با کیفیتی تولید کند که تمامی استاندارها و ویژگی های یک روغن موتور با کیفیت را تامین کند.