همانطور که از عنوان مطلب پیداست، دیکشنری کمبریج مانند هر سال، کلمه سال را انتخاب کرد و برنده امسال کاملاً آشناست: توهم.

این کلمه با ورود هوش مصنوعی به زندگی ما انسان ها معنای جدیدی پیدا کرد و به عبارتی به روز شد.

این سازمان اعلام کرد که تعریف جدیدی به جز “دیدن یا شنیدن چیزی که وجود ندارد” به توهم اضافه شده است. اکنون معنای کلمه در فرهنگ لغت شامل توضیحات زیر است:

وقتی یک هوش مصنوعی توهم می زند، به این معنی است که اطلاعات نادرست تولید می کند.

این کلمه به موقعیت هایی اشاره می کند که در آن هوش مصنوعی به طور قانع کننده ای باعث می شود که چیزها واقعی به نظر برسند.

توهم

امروزه ممکن است برخی از خبرگزاری ها به دلیل اشتباهات جدی در مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی در شرایط سختی قرار گیرند. چنین شرایطی در سایر بخش ها نیز رخ می دهد. به عنوان مثال، وکیلی که از بات مکالمه ChatGPT در دادخواست خود استفاده کرده بود، اخیراً پس از ساختن ربات چت و استناد به مواردی که وجود نداشت، شغل خود را از دست داد.

در ماه فوریه، تحلیلگران شرکت مورگان استنلی نوشتند که یکی از کاستی های اصلی بات مکالمه ChatGPT، گاه و بیگاه بودن آن است. تحلیلگران انتظار دارند این مشکل “تا چند سال آینده” ادامه یابد. رهبران کسب و کار و کارشناسان همچنین نگران هستند که هوش مصنوعی می تواند مشکل اطلاعات نادرست آنلاین را بدتر کند.

وندالین نیکولز، مدیر انتشارات دیکشنری کمبریج، در بیانیه خود درباره تغییرات ایجاد شده در فرهنگ لغت می گوید:

این واقعیت که هوش مصنوعی می تواند توهم ایجاد کند، به ما یادآوری می کند که افراد باید هنگام استفاده از این ابزارها از مهارت های تفکر انتقادی استفاده کنند.

اعلام کلمه سال دیکشنری کمبریج

ورود کلمات جدید به فرهنگ لغت: درخواست مهندسی و مدل زبان بزرگ

دکتر هنری شولین از دانشگاه کمبریج که در زمینه هوش مصنوعی و اخلاق تحصیل می کند، بیان می کند که این تصویری است از نحوه تفکر ما در مورد هوش مصنوعی و نحوه انسانی کردن آن وجود دارد و می افزاید:

توهم، که معمولاً یک محصول انسانی است، اکنون فعل ای است که بر ابزار هوش مصنوعی دلالت دارد که از واقعیت جدا شده است. البته اطلاعات نادرست یا گمراه کننده؛ مدت هاست که در قالب شایعه، تبلیغات و اخبار جعلی وارد زندگی ما شده است. با این حال، این انتخاب زبانی نیز منعکس کننده یک تغییر ظریف اما عمیق در درک است، زیرا این کاربر نیست که توهم می زند، بلکه هوش مصنوعی است.

مهندسی نیازمندی ها، مدل زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد از جمله نزدیک به 6000 واژه و تعریف جدید اضافه شده در سال 2023 میلادی بودند.

در میان کلمات پر جستجوی سال (پس از انفجار زیردریایی تایتان) کلمه “implosion” که به معنای انفجار است و GOAT که مخفف “بهترین های تمام دوران” در انگلیسی است، بودند.