در روز های اخیر شرکت های فناوری از جمله Boston Dynamics و پنج شرکت رباتیک دیگر تعهدی را امضا کرده اند که در آن قول داده اند از محصولات خود به عنوان سلاح استفاده ننمایند و از شرکت های دیگر نیز خواسته شده است که آن ها هم به این تعهد پایبند باشند.

به نقل از رسانه های فناوری زبان، شرکت‌ های امضاکننده این تعهد که شامل Agility Robotics، ANYbotics، Clearpath Robotics، Open Robotics و Unitree نیز می‌ شود، می‌ گویند که اگرچه ربات‌ ها در سال‌ های اخیر کمک فراوانی به انسان ها کرده اند و کارهای خوبی را انجام داده‌ اند، اما هنوز امکان سوء استفاده از آن ها وجود دارد.

ربات ها در دست انسان های خلافکار خطرناک است

طبق گفته این شرکت ها، اگر ربات ها در اختیار افراد خلافکار باشد، آن ها خواهند توانست برای نقض حقوق شهروندی یا “تهدید، آسیب رساندن یا ارعاب” مردم از ربات های خود استفاده نمایند. پتانسیل اسلحه سازی با ربات ها یکی از بزرگترین نگرانی های آنهاست.

آیا ربات ها می توانند برای بشر خطرناک باشند؟

این شرکت ها در گزارش خود می گویند:

ما معتقد هستیم افزودن سلاح به ربات‌ هایی که از راه دور یا به‌ طور مستقل کار می نمایند، به‌ طور گسترده در دسترس عموم افراد هستند. آن ها قادر به حرکت در مکان‌ هایی هستند که ممکن است توسط دولت ها و افراد غیرقانونی اعلام شده باشد و این خطرات جدید، آسیب و مسائل اخلاقی جدی را به همراه خواهد داشت.

این تعهد جمعی که توسط شرکت های سازنده ربات ها نوشته شده است، چند روز پس از آن صورت گرفت که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، از ربات ساخته شده توسط این شرکت رونمایی کرد. ربات شرکت تسلا (Tesla) با نام اپتیموس (Optimus) که به گفته ماسک با قیمت 20000 دلار قیمت خواهد داشت و ظرف سه تا پنج سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) به خاطر ربات سگ مانند Spot خود شناخته شده است. این ربات توسط پلیس و ادارات آتش‌ نشانی استفاده می‌ شود تا مکان‌ های بالقوه خطرناکی شناسایی نماید.

ربات انسان نمای اطلس (Atlas)

بوستون داینامیکس همچنین ربات اطلس (Atlas) که بسیار شبیه انسان است را آزمایش کرده است. در یک ویدیو که سال پیش منتشر شد، ربات اطلس (Atlas) با سرعت در مسیر پارکور انجام می دهد.

ربات اطلس (Atlas)