Jaydeep Vacchani توسعه‌ دهنده ای در حوزه نرم‌ افزار میباشد که در شهر تورنتو کانادا ساکن است. او زمانی که به دلیل افزایش اخراج‌ ها به خاطر مسائلی چون کرونا در سراسر جهان گسترش یافت، شروع به جستجوی شغل جدید برای خود نمود.

آقای واچانی متوجه شد که تخصص او در اتوماسیون و فناوری ابری بیشتر از مشاغل دیگر مورد تقاضا است و در ماه اکتبر امسال پنج مصاحبه داشت.

استفاده از فناوری ابری شامل انتقال ذخیره سازی و پردازش داده ها به شرکت ثالثی مانند AWS شرکت آمازون یا آژور مایکروسافت است. اشتغال در تخصص اتوماسیون، به معنای ساختن نرم‌ افزاری است که کار فشرده را ساده تر می‌ کند، مانند پردازش کاغذ.

در ماه نوامبر آقای واچانی در شرکت sherpa به درجه کاری “مناسب” ارتقا پیدا کرده بود. شرپا شرکتی در حوزه فناوری است که خدماتی همچون “فقط از راه دور” که به مشتریان راهی برای ایمن کردن اسناد ویزای سفر به صورت آنلاین ارائه می دهد.

آقای واچانی که اکنون یک توسعه دهنده در تیم اتوماسیون شرپا است، می گوید:

من دوست دارم با شرکتی کار کنم که بر روی تجربه کاربر تمرکز دارد، به خصوص وقتی صحبت از محصولی می شود که می توانم با آن ارتباط برقرار کنم، زیرا زمانی که از کشور هند به کانادا نقل مکان کردم، تلاش برای گرفتن مدارک ویزای مناسب را نیز تجربه کردم.

به نظر او موج اخراج‌ های سنگین به دلیل نیاز به مهارت‌ هایش در شرکت ها، مانند کدنویسی به زبان جاوا اسکریپت و مدیریت زیرساخت‌ ها برای محصولات و داده‌ های موجود در فضای ابری، نتوانسته او را از بین ببرد و این تخصص است که عامل ماندگاری است.

در حالی که استارتاپ شرپا ابتدا می‌ خواست با استخدام متخصصان عمومی در بخش فناوری رشد نماید، آقای گوگان که به عنوان معاون مهندسی در این شرکت فعالیت دارد، می‌ گوید:

امروز ما به دنبال متخصصانی هستیم که بتوانند روی گسترش شرپا تمرکز کنند و به دیگرانی که ممکن است نیاز به راهنمایی داشته باشند کمک نمایند.

شرکت های بزرگ در حال اخراج کارمندان خود هستند!

براساس آمار های درج شده در وب سایت Layoffs.fyi که از سال 2020 میلادی روند اخراج کارکنان را در بخش فناوری دنبال می‌ کند، می گوید بیش از 900 شرکت فناوری تنها در سال 2022 میلادی، بیش از 143000 کارمند خود را اخراج کرده‌ اند.

شرکت‌ های بزرگ فناوری از زمان اوج همه گیری بیماری کرونا، نیروی کار خود را کاهش داده‌ اند.

شرکت های بزرگ در حال اخراج کارمندان

شرکت متا که مالک شبکه های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام است، بیش از 11000 کارمند خود را اخراج کرد و در ماه نوامبر شرکت آمازون شروع به اخراج بیش از 10000 کارمند کرد.

برخی از کارشناسان دلیل این اخراج را اصلاحی میدانند که در نتیجه افزایش همه گیری کرونا شروع شده بود و اکنون بعد از کاهش این بیماری در حال اخراج هستند. این شرکت ها زمانی که سایر مشاغل آسیب دیده بودند رونق گرفتند. شرکت‌ های فناوری همانند آمازون و اسپاتیفای و متا از این دسته هستند.

لو ژانگ، مدیر عامل شرکت VC Fusion Fund در ایالت کالیفرنیا کشور آمریکا می گوید:

افزایش اخراج کارکنان در حوزه فناوری نشان دهنده دو روند دیگر در این بازار است. شرکت‌ ها اکنون احساس فوریت برای رزرو پول نقد می‌ کنند و بنیان‌ گذاران حقوق بالایی را که زمانی پیشنهاد می‌ کردند، می‌ بینند که مقرون به صرفه برای آن ها نیست.

به نظر خانم ژانگ مهارت‌ های فناوری که اکنون تقاضای بالایی در سیلیکون ولی دارد، برای مهندسین با تجربه در فناوری هوش مصنوعی (AI) و علم داده است.

لو ژانگ مدیر عامل شرکت VC Fusion Fund

این حوزه‌ ها به دلیل تمرکز شرکت‌ ها و سازمان ها بر جمع‌ آوری و پردازش داده‌ ها، برای سازماندهی بهتر کسب‌ و کار خود و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان خود، مورد توجه هستند.

کسب و کارهای حوزه فناوری رشد بسیاری کرده اند

آگهی‌ های شغلی برای تخصص در زمینه های دیجیتال در کشور آمریکا بین سال‌ های 2018 تا 2021 میلادی نزدیک به 25 درصد افزایش یافته است که منجر به افزایش 116 درصدی آگهی‌ های مهندسین ماهر اطلاعات و داده شده است.

کریگ فریدبرگ، از شرکت استخدام متخصص مستقر در کشور انگلیس به نام Robert Half، می گوید که کسب و کارها همچنان به منابع فناوری و پروژه های توسعه نرم افزار نیاز خواهند داشت.

با این حال، او فکر می کند که کسب و کارها فعلا تمایلی به گسترش نیروی کار خود ندارند و در عوض به کارگران موقت فناوری روی خواهند آورد.

فریدبرگ می گوید:

ما سناریوهای مشابهی را در سایر رکودهای اقتصادی دیده‌ ایم و در حال حاضر شروع به تجربه این تغییر در تعادل کرده‌ ایم.

هدف اول برای افراد ماهر در حوزه فناوری سیلیکون ولی است

آیا به نظر شما اخراج افراد از کسب و کار ها می تواند جذابیت سیلیکون ولی آمریکا برای مهندسان و توسعه دهندگان نرم افزار جاه طلب را از بین ببرد؟ مطمئنا خیر. به غیر از سیلیکون ولی در آمریکا، شهرهای دیگری مانند لیسبون پرتغال و تورنتو کانادا، به امید جذب کارآفرینان فناوری، معافیت های مالیاتی جذابی ارائه می دهند.

سیلیکون ولی

خانم مارگارت اومارا که نویسنده است، می گوید:

مهاجرت بزرگی را نمی بینم. شرکت ها برای استعدادها به اینجا می آیند تا بهترین افراد را به خدمت بگیرند، و این هنوز در سیلیکون ولی کالیفرنیا اتفاق می افتد.

سیلیکون ولی چیست؟

به نقل از ویکی پدیا، سیلیکون‌ ولی که به معنای دره سیلیکون است، نام رایج و غیررسمی منطقه‌ ای در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، کشور آمریکا است. از دلایل شهرت این منطقه، وجود بسیاری از شرکت‌ های مطرح انفورماتیک دنیا در این منطقه‌ است. نام این منطقه نخست برگرفته از شمار بالای شرکت‌ های تولیدکننده تراشه‌ های سیلیسیمی در این منطقه بود که سپس به نمادی از وجود شرکت‌ های بسیار فعال در حوزه فناوری‌ های پیشرفته در این منطقه تبدیل شد. سیلیکون‌ ولی شهرهای بسیاری را دربر می‌ گیرد که مهم‌ترین آن‌ ها سن خوزه مشهور به پایتخت سیلیکون‌ ولی می باشد.

بسیاری از افراد آرزوی اشتغال در یکی از کسب و کارهای این منطقه را دارند. از شرکت های معروف که در سیلیکون ولی حضور دارند می توان: اپل، اچ پی، ادوبی سیستمز، انویدیا، ای ام دی، اینتل، آلفابت، تسلا موتورز، ویزا کارت و … را نام برد.