کشور آمریکا به‌ تازگی با پشت سر گذاشتن کشور ژاپن در ساخت ابررایانه های قدرتمند، توانست مقام نخست این حوزه را از آن خود کند. ابررایانه Frontier هم اکنون به عنوان قویترین سوپر کامپیوتر جهان از رقیب ژاپنی خود با نام ابررایانه Fugaku پیشی گرفت.

ابرکامپیوتر Frontier در آزمایشگاه ملی Oak Ridge وزارت انرژی آمریکا، با 1.1 اگزافلاپس عملکرد، رتبه برتر را به عنوان سریعترین در جهان در لیست TOP500 کسب کرد. این ابررایانه اولین سیستمی است که به سطح بی‌ سابقه‌ای از عملکرد محاسباتی معروف به مقیاس exa، یعنی آستانه یک کوئنتیلیون محاسبات در ثانیه دست می‌ یابد. Frontier دارای حداکثر عملکرد تئوری 2 اگزافلاپس یا دو کوئینتیلیون محاسبه در ثانیه میباشد که تقریبا ده برابر سریعتر و قویتر از سوپر کامپیوتر ORNL Summit است.

ابررایانه Frontier هم اکنون کجاست و هزینه ساخت آن چقدر است؟

این ابررایانه هم اکنون در ایالت تنسی آمریکا قرار دارد و همچنین اولین ماشین واقعاً مقیاس بزرگ محسوب میشود. ابررایانه Frontier با هزینه 600 میلیون دلاری ساخته شده است. قرار است این سوپر کامپیوتر در حوزه های انرژی، اقتصاد و امنیت ملی کشور آمریکا نقش راهبردی را ایفا نماید و به محققان کمک کند تا به مشکلات مهم ملی رسیدگی کنند که حل آنها تا پنج سال پیش غیرممکن بود.

 

توماس زاچاریا، مدیر آزمایشگاه ملی اوک ریج درباره این ابررایانه میگوید:

Frontier در حال آغاز دوره جدیدی از محاسبات مقیاس اگزا برای حل بزرگترین چالش های علمی جهان است. این نقطه عطف فقط پیش نمایشی از قابلیت بی بدیل Frontier را به عنوان ابزاری برای اکتشافات علمی ارائه می دهد.

 

آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge) که سازنده این سوپر کامپیوتر است، یکی از پر سابقه‌ترین موسسات علمی در تاریخ کشور آمریکا محسوب می‌شود. این مرکز علمی فدرال در ایالت تنسی آمریکا مستقر است. این مرکز با بودجه سالیانه مازاد بر ۱٫۶۵ میلیارد دلار و ۴۶۰۰ نفر کارمند در حال فعالیت است.

پروژه ساخت ابررایانه Frontier چگونه آغاز شد؟

آغاز ساخت، نصب و آزمایش Frontier در طول همه‌گیری ویروس COVID-19 شروع شد، زیرا تعطیلی در سراسر جهان زنجیره‌های تامین بین‌المللی را تحت فشار قرار می داد. بیش از 100 عضو یک تیم تخصصی به صورت شبانه روزی کار می کردند تا بتوانند این ابررایانه را تحویل دهند. Frontier شامل بیش از 9400 گره مجهز به AMD و 90 مایل کابل شبکه است.

ابررایانه Frontier با سرعت 1.1 اگزافلاپس توانست، برای نخستین بار در تاریخ از سد سرعت اگزا عبور کند. به همین جهت عملکرد Frontier بیش از دو برابر سوپر کامپیوتر شماره 2 و بیشتر از مجموع هفت سیستم بعدی در آخرین لیست Top500 است.