همانطور که می دانید اکوسیستم استارتاپ های فناوری با توسعه راه حل های مناسب، مشکلات بزرگ کسب و کارها و مردم را حل می کنند. استارتاپ های فناوری در عصر جدید که توسط بنیان‌گذاران و مدیران عامل کارآمد رهبری می شوند، هدفشان مدرن‌سازی و تغییر زندگی بشر می باشد.

از ارائه هوش مصنوعی مولد (GenAI)، مراقبت های بهداشتی، راه حل های پایدار و سازگار با محیط زیست، استارتاپ ها فقط به حل مشکلات نمی پردازند. آنها راه حل هایی هستند که نیازهای فردی را برآورده می کنند. همانطور که در گذشته در مورد آن نوشته ایم، این فناوری ها دارای پتانسیل فوق العاده ای برای مهندسی راه حل های مشتری محور هستند.

اما استارتاپ ها با موانع اقتصادی نیز مواجه هستند. بر اساس گزارش شرکت Pitchbook، کمک مالی به استارتاپ ها از شرکت های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 2023 میلادی از 531 میلیارد دلار در سال 2022 میلادی به 345 میلیارد دلار کاهش یافت. همچنین، جذب سرمایه توسط شرکت های VC به 161 میلیارد دلار در سال 2023 میلادی در مقایسه با 307 میلیارد دلار در سال قبل کاهش یافت.

در حالی که آنها به حمایت از استارتاپ ها ادامه میدهند، سرمایه‌گذاران احتمالا اکنون این کار را با رویکردی دقیق تر و استراتژیک تر انجام میدهند. روندهای زیر بخش هایی را برجسته می کند که می توانند استارتاپ های عصر جدید را در مسیر موفقیت قرار دهند:

1. استارتاپ های هوش مصنوعی در اولویت خواهند بود

از زمان انتشار بات مکالمه ChatGPT و Midjourney، سرمایه‌گذاران به شرکت های هوش مصنوعی چشم دوخته اند و در سال 2023 میلادی از هر 3 دلار 1 دلار در استارتاپ های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کردند. استارتاپ هایی که در حال توسعه راه حل های هوش مصنوعی هستند یا فقط می گویند که میخواهند روی یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی برای ایجاد تجربیات منحصربه‌فرد کار کنند، اهداف بالقوه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری بر این روند خواهند بود.

اما به اعتقاد بسیاری ممکن است که این حباب دات کام دیگری باشد (بیایید آن را حباب هوش مصنوعی بنامیم) زیرا ممکن است به زودی این سر و صدا از بین برود و سرمایه گذاران ممکن است فقط به استارتاپ های هوش مصنوعی با نتایج و درآمد ملموس کمک مالی کنند.

حباب دات کام

اگرچه سرمایه‌گذاری در استارتاپ های مبتنی بر هوش مصنوعی از نظر تاریخی زیاد است، به نظر میرسد که VCها در حال حاضر به اندازه سال های اخیر هیجان‌زده نباشند.

در حالی که صنعت با عدم قطعیت های مالی دست و پنجه نرم می کند، یکی از توصیه هایی که به استارتاپ های بالقوه هوش مصنوعی کمک می کند این است که محصول هوش مصنوعی خود را توسط کاربران واقعی آزمایش کنند. راه حل خود را در اختیار پایگاه کاربران اولیه قرار دهند تا بفهمند که چگونه از آن استفاده می کنند و آیا واقعاً برای آنها مفید است یا نه.

این سوالات را از خود یا تیم خود بپرسید، زیرا پاسخ به آنها به شما کمک می کند تا خود را از حوزه رو به رشد استارتاپ های هوش مصنوعی جدا کنید.

2. استارتاپ های حوزه فناوری سلامت در حال افزایش هستند

فراتر از خدمات دیجیتال، شرکت های بزرگ به دنبال تنوع بخشیدن به بخش فناوری سلامت استارتاپ های با ارزش هستند.

چهار شرکت بزرگ فناوری (آلفابت، آمازون، اپل و مایکروسافت) در حال حاضر به طور فعال منابع خود را سرمایه‌گذاری می کنند و استارتاپ های فناوری سلامت را برای تغییر شکل سیستم های مراقبت های بهداشتی تامین مالی می کنند. بر اساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز، برای مثال، جف بزوس و دیگر بنیانگذاران نخبه شرکت های بزرگ، تحقیقاتی را در مورد امید به زندگی و طول عمر انسان تامین می کنند.

یکی از چالش های بالقوه برای این استارتاپ ها و محققان فناوری سلامت، ارائه نتایج ملموس در کوتاه مدت است. چالش دیگر، دوام و دسترسی به راه حل های پیشرفته فناوری سلامت برای عموم مردم است.

در حالی که کاهش چنین چالش هایی نیازمند یک رویکرد استراتژیک است، متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند به زودی با راه حل هایی مسلح شوند که میتوانند به طور مؤثر بیماری ها را تشخیص داده و درمان کنند و نتایج سلامتی را بهبود بخشند.

3. استارتاپ ها زیرساخت های EV را بررسی خواهند کرد

گزارش شرکت S&P Global پیش‌بینی می کند که فروش خودروهای برقی تا سال 2050 میلادی 13 برابر شود.

در حالی که تقاضا برای خودروهای برقی به میزان زیادی افزایش یافته است، سازندگان داخلی و خارجی خودروهای برقی الکتریکی خودروها را با سرعت کمتری نسبت به انتظار می فروشند.

همانطور که شبکه فاکس بیزنس گزارش داد، این امر تا حدی به فقدان زیرساخت پشتیبانی از تجربه سازندگان خودروهای برقی نسبت داده می شود، که زمینه را برای استارتاپ ها فراهم کرده است تا شکاف را پر کنند. استارتاپ هایی مانند ElectroTempo و ItsElectric سرمایه ای برای ارائه راه حل های نرم افزاری، تحلیلی و سخت افزاری جمع آوری کرده اند. استارتاپ ElectroTempo پیش بینی هایی را برای ایستگاه های شارژ مورد نیاز و راه های مقرون‌به‌صرفه برای ساخت آنها ارائه می کند، در حالی که ItsElectric در نصب ایستگاه های شارژ کناری فعالیت دارد.

بسیاری از استارتاپ های فناوری دیگر احتمالاً به این گروه ملحق خواهند شد. در حالی که می تواند یک فرصت سودآور باشد، همیشه هنگام ورود به یک میدان شلوغ، درک بازار، شناسایی جایگاهی که ارزش منحصر به فرد ارائه می دهد و یافتن راه هایی برای همکاری با بازیگران شناخته شده مهم است. برای این زمینه، به ویژه، شرکت ها میخواهند هرگونه انطباق با مقررات را در نظر بگیرند و با روندهای بازار به‌روز و چابک بمانند.

4. متاورس به نظر رویایی دور و در عین حال دست یافتنی است

در حالی که استارتاپ های مولد هوش مصنوعی با سرمایه ها رونق گرفته اند، استارتاپ های متاورس با کاهش شدید بودجه مواجه شده اند. حتی اگر بودجه برای پروژه های متاورس مانند یک رویای دور به نظر میرسد، بسیاری از استارتاپ ها صرفاً به دلیل رشد پیش‌بینی‌شده 1.3 تریلیون دلاری تا سال 2030 میلادی با 48 درصد CAGR، وارد این صنعت می شوند.

به نظر بسیاری، استارتاپ هایی که وارد دنیای متاورس می شوند، ابتدا باید بودجه اولیه خود را نهایی کنند تا از پایداری کسب و کارشان اطمینان حاصل کنند. با ساخت چندین استارتاپ، خواهید آموخت که داشتن یک ایده صحیح همراه با یک برنامه اجرایی، قبل از اینکه خیلی در مسیر قدم بردارید، مهم است.

یکی از تمرین هایی که از اوایل زندگی ام باید انجام دهید، تهیه فهرستی از چیزهاست. همچنین باید راه های مختلف ایجاد یک محصول یا خدمات متاورس را فهرست کنید که به طور بالقوه دارای موارد استفاده است و می تواند برای افراد و مشاغل دیگر مفید باشد.

نتیجه گیری

حتی اگر بودجه برای استارتاپ ها کمی با مشکل مواجه باشد، آینده استارتاپ های فناوری هنوز پتانسیل بی حد و حصری دارد.

در حالی که استارتاپ های هوش مصنوعی آماده تسلط بر بازار هستند، استارتاپ هایی از Healthtech، EV و metaverse میتوانند مرزهای ممکن را تغییر دهند و دنیایی را که در آن زندگی می کنیم را شکل دهند.