مطالعات بر روی تغییرات آب و هوای کشور ها، حاکی از آن است که نیروی تابشی در اثر گازهای گلخانه ای عامل اصلی گرم شدن جهانی میباشد و از طرفی استفاده مداوم از سوخت های فسیلی باعث تغییرات اقلیمی میشوند. هوای کره زمین نیز روز به روز در حال گرم تر شدن است در حالی که قبل از این چنین نبوده است.

حال کشور امارات متحده عربی قصد دارد، برای بارور کردن ابرها و کنترل آب و هوای شهرهای خود از جمله دبی از پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند.

 

به نقل از رسانه های فناوری انگلیسی زبان، با توجه به کاهش بارش باران در کشور امارات و در مقابل نیز افزایش درجه دما، باعث خشکسالی در شهر توریستی دوبی شده و به همین جهت برای کنترل آب و هوای این شهر، نیاز به تامین و استفاده از پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین شده است. در مجموع امارات تاکنون ۱۲۶ نمونه باروری ابرها را آزمایش نموده است. لازم به ذکر است که در 9 عملیات برای بارورسازی ابرها توسط پهپاد، کشور امارات 15 میلیون دلار هزینه کرده است.

با توجه به هزینه های بالای این کار برای کشور امارات باید گفت که این روش بخوبی توانسته در شهر دبی باران را جاری کند و حتی اعلام خطرات ایمنی برای رانندگان را نیز به وجود آورد. البته تعداد زیادی از محققان بر این باور هستند که این روش خطرات بسیاری را بدنبال دارد و باعث طغیان و سیلاب های خطرناک در شهرها میشود. یکی از کارشناسان این حوزه در امارات سفیان فرح است که می گوید: ما در این روش تنها میزان باران را افزایش میدهیم و حتی همه ابرهای موجود را نیز باور نمی کنیم. زیرا نفوذ به برخی از ابرها میتواند خطرناک باشد. البته امکان خطرات احتمالی دیگر نیز وجود دارد، زیرا در این روش علاوه بر بارهای الکتریکی از مواد شیمیایی نیز استفاده میشود. این مواد شیمیایی از بلورهای نمکی نانوذرات دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده و در طبقه بندی مواد سرطان زای احتمالی برای انسان قرار گرفته اند.