کف کاذب یا طبقه مرتفع چیست؟

کف برجسته یک مدل ساخت کف سازی است که در آن یک طبقه کمی بالاتر در بالای کف دال بتنی اصلی ساختمان ساخته می شود و فضای باز بین دو طبقه را برای سیم کشی یا زیرساخت خنک کننده باقی می گذارد.

این سازه اغلب برای قرار دادن تجهیزات مرکز داده و اتاق های برق و موارد مشابه ساخته می شوند. آنها همچنین برای کمک به کنترل جریان هوا در سرتاسر مرکز داده و کاهش دمای هوای ورودی تجهیزات و سرورهای IT استفاده می شوند.

کف های کاذب تابع مقررات محلی ساختمان و استانداردهای نظارتی ملی و صنعتی هستند. آنها باید در برابر سایش و سایش مقاومت کنند و حاوی مواد رسانا با خاصیت آنتی استاتیک باشند تا تجمع الکتریسیته ساکن مضر را از محیط حذف کنند. انجمن مهندسین گرمایش، تبرید و تهویه مطبوع آمریکا دستورالعمل‌های ساختاری را برای طبقات مرتفع مرکز داده ارائه می‌کند که مکانیسم‌های HVAC را در خود جای داده است.

انواع طبقات مرتفع توضیح داده شده است

طبقه بندی مختلفی برای کف های کاذب وجود دارد. یکی از آنها بر اساس جنس تایل ها است. کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی دو نمونه از این نوع هستند.

طبقه بندی دیگر سنتی و کم پروفیل است.

  • سنتی: این نوع کف ها با استفاده از پایه ها و پانل های کف ساخته می شوند و معمولاً از کف بتنی بالاتر از 6 اینچ هستند که به آن کف زیرین نیز می گویند. یک ستون در زیر طبقه، زیر طبقه مرتفع قرار دارد. از اتصال بین پانل هایی که کف برآمده را تشکیل می دهند پشتیبانی می کند. مدل سنتی فضای کافی برای توزیع هوای زیر زمینی ایجاد می‌کند که از تهویه هوای اتاق کامپیوتر یا هر زیرساخت الکترونیکی لازم است. پانل های کف از مخلوط های مختلفی از فولاد، آلومینیوم، سیمان و هسته چوب ساخته شده اند.
  • با پروفیل کم: این نوع از کف های مرتفع دارای ارتفاع کف کمتر از 6 اینچ از کف است. نصب سیستم‌های کف دسترسی با سطح پایین ساده‌تر است، زیرا به مواد حمایتی سنگین‌تری نیاز دارند. طبقات کم پروفیل برای مدیریت کابل مناسب هستند، که می توان آن را در سازمان هایی یافت که باید کابل یا سیم کشی بین طبقه مرتفع و زیرزمینی اجرا کنند. آنها دسترسی آسان به کابل ها و سایر اجزای زیر را فراهم می کنند.

مزایای طبقه های مرتفع در مراکز داده

برخی از مزایای استفاده از کف کاذب اتاق سرور شامل موارد زیر است:

حفاظت با کف دارای ارتفاع: یک مرکز داده برای قرار دادن تجهیزات خنک کننده نیازی به دیوارها، اتاق ها یا سازه های جدید ندارد.

مقرون به صرفه بودن. طبقات مرتفع مرکز داده را با استفاده از حداقل تعداد فن و سایر تجهیزات HVAC خنک می کنند. آنها همچنین در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

طراحی ماژولار: سیستم های طبقه مرتفع اغلب می توانند به راحتی مرتب شوند. تایل ها را می توان در صورت نیاز اضافه یا حذف کرد. اگر سرورها نیاز به جابجایی داشته باشند، تایل را می‌توان برای تغییر مسیر هوای خنک مرتب کرد. اگر یک مرکز داده به فن های بیشتری نیاز داشته باشد، کابل کشی را می توان در زیر زمین و فن ها را جدا از کابل ها در بالای سر ذخیره کرد.

انعطاف پذیری: مواد انواع مختلف کف کاذب و پوشش کف دارای مزایای مختلف وجود دارد برخی از مواد ممکن است از اختلال در میدان مغناطیسی یا الکترواستاتیکی جلوگیری کنند و همچنین کشش، عوامل ایمنی و دوام بهتری را فراهم کنند.

مدل طبقه مرتفع زمانی روش استاندارد برای ارائه برق و ایجاد اتصال در مرکز داده بود. با این حال، مدل‌های طراحی جدیدتر، سربار کابل‌ها را به سینی کابل منتقل می‌کنند و از فضای زیر طبقه برآمده برای لوله‌های خنک‌کننده آب و جریان هوا برای سیستم‌های خنک‌کننده راهروی سرد و گرم استفاده می‌کنند.

بهترین روش ها برای طبقات مرتفع در مرکز داده

اگر به درستی انجام شود، محصولات کفپوش مرتفع می توانند از یک مرکز داده در برابر آسیب یا خرابی فاجعه بار محافظت کنند و در عین حال به اهداف بهره وری انرژی نیز دست یابند.

یکی از اهداف مهم پیاده سازی کف ماژولار در مرکز داده، کاهش دمای هوای ورودی تجهیزات و سرورهای فناوری اطلاعات است. چندین روش برتر برای انجام این کار وجود دارد، از جمله موارد زیر:

طراحی اولیه: شروع با طراحی راهروهای سرد و گرم همیشه آسان‌تر است – و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود، نه اینکه معماری مرکز داده موجود را بعداً با آن نوع طراحی بازسازی کنید.

چگالی سرمایش رک: معماران باید بار رک سرور را در نظر بگیرند تا مشخص کنند هر واحد به چه مقدار خنک کننده نیاز دارد. به عنوان مثال، یک رک سرور با چگالی بالاتر معمولاً گرمای بیشتری ایجاد می کند. اندازه قفسه ها همچنین بر پانل های مورد نیاز برای حمایت از آنها برای جلوگیری از آسیب تأثیر می گذارد.

انتخاب پنل: فروشندگان طبقه مرتفع تایل های های کف سوراخ دار را ارائه می دهند که مقادیر مختلفی از هوای خنک را از خود عبور می دهد. به عنوان مثال، یک پانل کف 25٪ از تقریباً 25٪ فضای باز برای عبور هوای خنک تشکیل شده است. وزن مواد پانل نیز باید در نظر گرفته شود. برخی از مواد ممکن است سنگین‌تر باشند، بنابراین نصب یا چیدمان کفپوش را دشوارتر می‌کند. مواد همچنین ممکن است در رتبه بندی بار و حداکثر وزنی که قرار می گیرند متفاوت باشند.

دیفیوزرها بافل و دیفیوزرهای کف نیز می توانند برای افزایش کارایی و هدایت هوای خنک به سمت قفسه های سرور استفاده شوند.

نظارت: برای اطمینان از اینکه رک ها خنک می شوند و کف کاذب طبق برنامه کار می کنند، اپراتورهای مرکز داده باید به طور مداوم دما را در سطح رک نظارت کنند. آستانه های هشدار را می توان برای جلوگیری از از دست دادن خنک کننده به سرورها تنظیم کرد. نظارت بر رطوبت و سرعت هوا نیز اقدامات خوبی هستند.

کاربردهای دیگر کف های کاذب

طبقات مرتفع دارای کاربردهایی هستند که مانند مرکز داده، تجهیزات الکتریکی یا خنک کننده به بهترین وجه در زیر کف قرار می گیرند. این برنامه ها شامل موارد زیر است:

  • فضاهای اداری
  • کتابخانه ها
  • اتاق های کامپیوتر
  • مراکز تماس
  • کلاس های درس
  • مراکز فرماندهی

طراحی این سیستم برای برخی از این کاربردها نسبت به یک مرکز داده برای عملکرد سازمان اهمیت کمتری دارد. به عنوان مثال، یک محیط اداری ممکن است از کاشی‌های فرش با طراحی خاص برای یک کف بلند استفاده کند تا سیم‌ها را از مسیر یا دور از دید دور نگه دارد، اما نه برای اهداف خنک‌کننده.

طبقات مرتفع عملکردهای حیاتی را ارائه می دهند که به مراکز داده کمک می کند تا به اهداف کارایی خود برسند.